Mindenkit meglepett a Microsoft a keddi piaczárás után közölt tavalyi negyedik negyedéves számaival. A szoftveróriás árbevétele 43,1 milliárd dollár volt, ami 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi azonos időszak mutatóját, és 7,5 százalékkal múlja felül a 40,2 milliárd dolláros elemzői konszenzust. A társaság sorozatban tizennegyedik negyedéve jelent két számjegyű bővülést az árbevételi soron. De kiugró volt az egy részvényre jutó, 2,03 dolláros nyereség (EPS) is, mert az elemzők csupán 1,64 dollárt vártak.
A társaság jó teljesítménye elsősorban a felhőszolgáltatások és a szoftveres támogatások iránt megnövekedett vállalati igényekkel magyarázható – mondta a Világgazdaságnak Bosnyák Zsolt, az Equilor részvényelemzője, hozzátéve: az Azure felhőalapú divízió 50 százalékkal tudta növelni bevételeit éves összehasonlításban, közvetetten a pandémia hatásainak köszönhetően. A megnövekedett PC-eladások segítették a Windows értékesítések felfutását. Kyle Vikstrom, a befektetési kapcsolatokért felelős igazgató a gyorsjelentést követő elemzői konferencián kiemelte, hogy a Windows szoftverlicenceiből származó bevételek 1 százalékos emelkedése felülmúlta a Microsoft saját prognózisát. A bázis nagyon erős volt, hiszen egy évvel korábban az ügyfelek éppen szoftvert frissítettek, miután a vállalat fokozatosan megszüntette a Windows 7 támogatását.
Először lépte át az 5 milliárd dolláros értéket a játékokból származó bevétel. Emellett az online játékokra előfizetők száma szeptembertől decemberig 15 millióról 18 millióra nőtt. Emlékezetes, hogy a társaság tavaly novemberben két új Xboxot (X és S) dobott piacra, amelyek a rivális Sony PlayStation 5 játékkonzolával versenyeznek a fogyasztók kegyeiért. Már a forgalmazás első hónapja is rekordnak számító bevételt hozott, hogy mennyit, azt nem árulták el. Ráadásul tavaly jelentősen nőtt a videojátékok súlya a Microsoft portfóliójában, miután 7,5 milliárd dollárért felvásárolták a népszerű Doom videojáték franchise-birtokosát, a ZeniMax Mediát.
A távmunka elterjedése is kedvez a Microsoftnak, az emberek ugyanis olyan eszközöket vásároltak, amelyek megkönnyítik az otthoni munkavégzést és a távoktatást – mondta a The Wall Street Journalnak Satya Nadella vezérigazgató, aki szerint kiemelt jelentőségű a Microsoft Teams munkahelyi együttműködési szoftver használata, amely a világjárvány idején olyan szolgáltatásokat kínál, mint a szöveges csevegés és a videokonferencia. Még a hirdetési szegmens is magához tért, pedig azon kevés divíziók egyike volt, amelyeket negatívan érintett a járvány, s a megelőző két negyedévben két számjegyű volt a visszaesés. Az évzáró három hónapban mégis 2 százalékkal nőttek a keresési hirdetési bevételek.
Az aktuális negyedév kilátásairól Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője elmondta, hogy további növekedéssel számolnak: az árbevétel 40,35 és 41,25 milliárd dollár között lehet. Prognózisa szerint a videojátékok értékesítése várhatóan 40 százalékkal bővül, és a Surface laptopok eladásai is két számjegyű pluszt mutathatnak. Ez az előrejelzés is felülmúlja az elemzői várakozásokat.
A karanténintézkedések nagy nyertesei közé tartoznak a IT cégek, Bosnyák Zsolt, az Equilor elemzője a járvány lecsengésével és a gazdaság normalizálódásával sem vár jelentős visszaesést az ágazatban, mert ha csökken is a távmunka aránya, várhatóan jóval elterjedtebb lesz, mint a pandémia előtti időkben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.