A Deliveroo részvényét 390 pennyre árazták be tegnap, egy nappal a tőzsdei kereskedés kezdete előtt. Az utóbbi évtized legnagyobb érdeklődéssel várt és legnagyobb volumenű londoni elsődleges tőzsdei bevezetése (IPO) baljós előjelekkel indul, ha azt vesszük, hogy a sáv alsó szélére kellett lecsúsztatni az árazást, ám a tizenkét országban jelen lévő ételfutárcég piaci értéke ezzel is eléri a 7,6 milliárd fontot, azaz a 3240 milliárd forintot. A rózsaszín álmok eredetileg 8,8 milliárdos kapitalizációról szóltak, onnan szállították le ezt hétfőn maximum 7,85 milliárdra, hogy végül 7,6 milliárdnál kössenek ki. Számos brit intézményi és magánbefektető társaság nem vesz részt a tőzsdei ügyletben. A Reuters becslései szerint az együttesen mintegy 730 milliárd fontnyi befektetést kezelő társaságoknak rossz előérzetük támadt, különösen amiatt, hogy eltérő jogokat garantáló részvényeket kínált eladásra a kibocsátó, amivel hosszú távon garantálja William Shu cégalapító befolyását a vállalat stratégiai döntéseiben. Emellett az üzleti modell sem volt meggyőző számukra. A startup folyamatosan veszteséget termel. Tavaly a pandémia az ételfutárok megrendeléseit az égbe repítette, mégis 226,4 millió fontos mínuszban maradtak. Egy ideig még a költséges terjeszkedés számlájára írhatják a veszteségeket, de arról nem szól a fáma, hogy ebből mikor lehet majd előjelváltás. Az árfolyamnyereséggel pedig nem érik be a befektetők, legyen bármennyire ígéretes a Deliveroo, előbb-utóbb osztalékot is illene fizetnie.
A nagyágyúk közül az Aberdeen Standard Life, az Aviva, a Legal & General Investment Management és az M&G is jelezte távolmaradási szándékát. Az Aberdeen brit részvénypiaci vezetője, Andrew Millington arra is felhívta a figyelmet, hogy a Deliveroo amúgy is szűk marzsai tovább erodálódhatnak, ha a munkavállalóinak státuszát érintő szabályozás megváltozik, ez önmagában is komoly kockázati tényező, nem szólva a piaci konkurenciaharc felerősödéséről. A Deliveroonak helyben olyan nagypályás versenytársai vannak, mint az Uber Eats, a Just Eat és a Takeaway.com. Ettől függetlenül részvények nem maradnak a Deliveroo nyakán, többszörös túljegyzés volt rájuk, a jegyzési könyv órák alatt betelt. Így, ha nem is adott minden a kirobbanó sikerhez, a szakértők erős IPO-ról beszélnek. Ez lesz a svájci székhelyű, nyersanyag-kereskedelemmel és bányászattal foglalkozó Glencore 2011. májusi debütálása óta a leghangosabb durranás a londoni börzén, egyben a legnagyobb technológiai bevezetés is.
Rishi Sunak pénzügyminiszter valódi brit technológiai sikertörténetként jellemezte a 2013-ban alapított Deliveroo eddigi munkásságát. Hozzátette, reméli, hogy az IPO-ja jó példával szolgál a szektor többi tőzsdeérett szereplőjének. A Deliveroo önfoglalkoztató futárokat alkalmaz, ezért kevésbé fenyegeti az a veszély, amely utolérte az Uber-sofőröket, nevezetesen, hogy pár hete a bíróság munkavállalókká minősítette át őket, akiket a szociális ellátások és jogok teljeskörűen megilletnek, nem szólva a kötelező minimálbérről. A Deliveroo szerződéses futárai viszont ebben nem is reménykedhetnek, amennyit dolgoznak, annyi jutalékot kapnak, a cég nem áll mögöttük. Ha például a héten megkezdett újranyitással visszatér az élet a rendes kerékvágásba, aligha lesz ennyi futárra szükség. S hogy a fogyasztói szokások mennyire változnak meg, az stílszerűen a puding próbája lesz. Egy biciklis futár heti 300-350 fontot is megkereshet, és munkaidejét szabadon választhatja meg. A brit független munkavállalók szakszervezete mindenesetre sztrájkba hívta a futárokat, kihasználva az IPO miatt élvezett kiemelt figyelmet. Kérdés, hogy a munkajogok felemlegetése mennyire képes megmozgatni a Deliveroo ötvenezer futárját. A cég magabiztos, szerinte soha nem voltak ennyire elégedettek velük a „kiszállító partnereik”, így a sztrájkfelhívás aligha talál termékeny talajra.
A futárcég
7,6
milliárd fontot érhet
a kibocsátási ár alapján
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.