A múlt héten a kaliforniai, San Diegó-i székhelyű TuSimple jelent meg részvényeivel a Nasdaqon. A 2015-ben alapított startup előzőleg azzal vonta magára a figyelmet, hogy vizsgálat indult ellene a kínai kötődése miatt, végül azonban Washington nem gördített akadályokat a technológiai vállalat hangsúlyosabb amerikai szerepvállalása elé. Részvényét kerek 40 dollárra árazták be, a 35–39 dolláros kínálati sáv felső szélét egy dollárral megtoldva. Összesen 33,8 millió részvényt vittek a piacra, ebből 6,3 milliót az egyik meg nem nevezett befektetőjük tett pénzzé. A nyitóár alapján a TuSimple piaci kapitalizációja elérte a 8,54 milliárd dollárt. A társaság az első kereskedési napján lendületet is vett, de ez nem tartott sokáig: eljutott 41,5 dollárig, onnan lejtmenet következett, végül 7,7 százalékos mínuszban, 36,9 dolláron zárta a napot.
Mindez a legkevésbé sem csüggesztette a szakmai tulajdonosokat, őket az a teljesítmény érdekli, ami kipréselhető a vállalat svéd–német–kínai–amerikai fejlesztői csapatából. Eddig az ígéretek domináltak, a vizsgaidőszak a negyedik negyedévben érkezik el, a TuSimple akkor mutatja be élesben az amerikai szabványoknak megfelelő kamionvezérlési technológiáját. A cég mögött állók számára az idő rendkívül fontos, ők fél szemmel a Teslára figyelnek, amelynek Semi nevű elektromos hajtású, önvezető kamionját elvileg az idén már tényleg gyártani kellene, ha már a 2019-es első céldátumot törölték. Csakhogy a Teslánál a szokásos csúszás miatt a sorozatgyártás leghamarabb jövőre tehető, amit Elon Musk az akkucella-ellátás bizonytalanságával magyarázott egy Twitter-üzenetében. Vélhetően a monstrumokat már a forradalmian új akkupakkok hajtják majd az országúton raktárbázistól raktárbázisig. A 4. szintű önvezetéshez (L4) szükséges engedélyt várhatóan a Semi kapja meg elsőként.
A TuSimple is az L4-es kategóriára nevezett be, a Reuters közeli forrása szerint kamionjaik a kaliforniai Long Beach kikötőjéből a floridai Jacksonville-ig végig sztrádán tennék meg az utat a 2022-t követő hosszú távú tesztüzem során. Ehhez 36 órára lesz csak szükségük, feleannyira sem, mintha sofőrre bíznák a szállítmányt. Maga a technológia durva számítások szerint harmadával növeli a kamionok alapárát. A TuSimple kamiont nem gyárt majd, de nem is kell, hiszen részvényese mind a Traton – amely a Volkswagen csoporthoz tartozik és a MAN és a Scania márka birtokosa –, mind az amerikai Navistar, amelyet épp a Traton vásárolt meg 3,7 milliárd dollárért tavaly novemberben. Logisztikai oldalról a szakmai támogatás a UPS futárcégtől érkezik, amely maga is részvényes. A TuSimple egyelőre viszi a pénzt: bár tavaly 1,8 millió dollárra duplázta meg a bevételét, ehhez a 2019-es 145 milliós után 199 milliós veszteség kapcsolódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.