BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áruszállítás sofőrök nélkül

Újabb céggel gyarapodott az önvezető technológiát fejlesztő járműipari vállalatok tőzsdei konvoja. A TuSimple német, svéd, amerikai és kínai hátszéllel érkezett meg a Nasdaqra.

A múlt héten a kaliforniai, San Diegó-i székhelyű TuSimple jelent meg részvényeivel a Nasdaqon. A 2015-ben alapított startup előzőleg azzal vonta magára a figyelmet, hogy vizsgálat indult ellene a kínai kötődése miatt, végül azonban Washington nem gördített akadályokat a technológiai vállalat hangsúlyosabb amerikai szerepvállalása elé. Részvényét kerek 40 dollárra árazták be, a 35–39 dolláros kínálati sáv felső szélét egy dollárral megtoldva. Összesen 33,8 millió részvényt vittek a piacra, ebből 6,3 milliót az egyik meg nem nevezett befektetőjük tett pénzzé. A nyitóár alapján a TuSimple piaci kapitalizációja elérte a 8,54 milliárd dollárt. A társaság az első kereskedési napján lendületet is vett, de ez nem tartott sokáig: eljutott 41,5 dollárig, onnan lejtmenet következett, végül 7,7 százalékos mínuszban, 36,9 dolláron zárta a napot.

Mindez a legkevésbé sem csüggesztette a szakmai tulajdonosokat, őket az a teljesítmény érdekli, ami kipréselhető a vállalat svéd–német–kínai–amerikai fejlesztői csapatából. Eddig az ígéretek domináltak, a vizsgaidőszak a negyedik negyedévben érkezik el, a TuSimple akkor mutatja be élesben az amerikai szabványoknak megfelelő kamionvezérlési technológiáját. A cég mögött állók számára az idő rendkívül fontos, ők fél szemmel a Teslára figyelnek, amelynek Semi nevű elektromos hajtású, önvezető kamionját elvileg az idén már tényleg gyártani kellene, ha már a 2019-es első céldátumot törölték. Csakhogy a Teslánál a szokásos csúszás miatt a sorozatgyártás leghamarabb jövőre tehető, amit Elon Musk az akkucella-ellátás bizonytalanságával magyarázott egy Twitter-üzenetében. Vélhetően a monstrumokat már a forradalmian új akkupakkok hajtják majd az országúton raktárbázistól raktárbázisig. A 4. szintű önvezetéshez (L4) szükséges engedélyt várhatóan a Semi kapja meg elsőként.

A TuSimple is az L4-es kategóriára nevezett be, a Reuters közeli forrása szerint kamionjaik a kaliforniai Long Beach kikötőjéből a floridai Jacksonville-ig végig sztrádán tennék meg az utat a 2022-t követő hosszú távú tesztüzem során. Ehhez 36 órára lesz csak szükségük, feleannyira sem, mintha sofőrre bíznák a szállítmányt. Maga a technológia durva számítások szerint harmadával növeli a kamionok alapárát. A TuSimple ka­miont nem gyárt majd, de nem is kell, hiszen részvényese mind a Traton – amely a Volkswagen csoporthoz tartozik és a MAN és a Scania márka birtokosa –, mind az amerikai Navistar, amelyet épp a Traton vásárolt meg 3,7 milliárd dollárért tavaly no­vemberben. Logisztikai oldalról a szakmai támogatás a UPS futárcégtől érkezik, amely maga is részvényes. A TuSimple egyelőre viszi a pénzt: bár tavaly 1,8 millió dollárra duplázta meg a bevételét, ehhez a 2019-es 145 milliós után 199 milliós veszteség kapcsolódott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.