BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízéves zöldkötvényt bocsátott ki a Vajda Papír

Murányi Ernő | Első iparvállalatként a Vajda Papír Kft. bocsátott ki zöldkötvényt Magyarországon – jelentette be a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) tegnap. A higiéniai papírtermékek hazai vezető gyártója 9,9 milliárd forint értékben vitte piacra kötvényeit a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Növekedési kötvényprogramjában (NKP). A hitelpapírokat az aukciót követő 90 napon belül vezetik be a vállalati kötvények kereskedésére kialakított kötvényplatformra, a BÉT Xbondra. A fix kamatozású, amortizálódó (kamat- és törlesztőszelvényes) kötvény futamideje tíz év, a kötvény kuponjának mértéke 3,5 százalék, hozama pedig 2,82 százalék lett. Az aukcióra mintegy 16,6 milliárd forint értékű ajánlat érkezett. A 9,9 milliárdos forrással a cég újabb gyáregységgel bővíti dunaföldvári üzemét, egyben eleget tesz a zöldstratégiájában foglalt vállalásainak is.

A kötvények zöldminősítését vizsgáló olasz Sustain Advisory cég megállapította, hogy a beruházás megfelel a minősítés kritériumainak, nevezetesen, hogy a célok között szerepel az energiahatékonyság, a megújuló energiák arányának növelése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a fenntartható víz- és szennyvízgazdálkodás, valamint a vízfogyasztás csökkentése. Ezenkívül biztosítva van az ökohatékony és/vagy körforgásos gazdasághoz igazított termékek előállítása, a gyártási technológiák és folyamatok alkalmazása, valamint az erdők védelme.

Az első fecskék érkezését követően fellendülhet a hazai zöld­köt­vénypiac, a Deloitte multinacionális könyvvizsgáló társaság felmérése szerint további nyolc vállalat fontolgatja a kibocsátást. A Deloitte úgy véli, a magyar vállalkozások tisztában vannak vele, hogy a klímaváltozás hosszabb távon befolyásolja üzleti tevékenységüket. Mivel azonban a fenntarthatóságot szolgáló beruházások a megkérdezettek szerint drágábbak és lassabban térülnek meg, ilyeneket csak akkor indítanak, ha azok növelik a hatékonyságukat és csökkentik a költségeiket, vagy a fiatal tehetségek bevonzása és a cégek reputációja miatt látják fontosnak. A cégek több mint 40 százaléka tervez is valamilyen fenntarthatósággal kapcsolatos beruházást, de a többség ezt saját erőből finanszírozná.

A felmérésből szintén kiderült, hogy míg a hazai tulajdonban álló magán- és állami vállalkozások a Magyar Nemzeti Bank Növekedési kötvényprogramjának is köszönhetően nyitottak a zöldkötvények kibocsátására, a nemzetközi konszernek magyar leányvállalatainál ez azért nem jön szóba, mert a pénzügyeik rendszerint az anyavállalatok hatáskörébe tartoznak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.