Akár már júliusban berobbanhat az egyik New York-i tőzsdére Kína legnagyobb fuvarmegosztó és szolgáltató óriása, a Didi Chuxing. A karrierjét az ötletgazda amerikai Uber kínai és délkelet-ázsiai kiszorításával és megvásárlásával megalapozó társaság piaci források szerint tízmilliárd dollár értékben vonna be forrást részvényei eladásával, ezzel egyszersmind az idei év eddigi legnagyobb tőzsdei tranzakcióját hajtaná végre. Célja a százmilliárd dolláros piaci érték elérése. A legnagyobb elsődleges részvénykibocsátás (IPO) is New Yorkhoz és egy kínai céghez, az e-kereskedő Alibabához fűződik, amely 2014-ben 25 milliárd dollárt szedett össze a befektetőktől. A Didi amerikai debütálását a két nagyhatalom közötti politikai és kereskedelmi feszültségek és a járvány miatt fújták le tavaly. Akkor Hongkongba tervezték átvinni az IPO-t, de ebből végül nem lett semmi.
A társaság tulajdonosai között olyan internetes nagyságokat találunk, mint a SoftBank (21,5 százalék), a Tencent (6,8 százalék) és az Alibaba, de a Ubernek is maradt még 12,8 százalékos Didi-pakettje. A Didi az IPO-hoz benyújtott dokumentáció szerint gyenge évet zárt tavaly, ami nem meglepő, figyelembe véve a pandémia miatt a működési területén elrendelt kijárási és utazási korlátozásokat. A Lyftet és a Ubert hasonlóképp megviselte a válság. A Didi forgalma 8,5 százalékkal, 22,17 milliárd dollárra esett vissza, adózott vesztesége 9,2 százalékkal, 1,65 milliárd dollárra nőtt. A kínai konjunktúra beindultával már fényesebben ragyog a csillaga, az első negyedévben megduplázta, 6,6 milliárd dollárra növelte forgalmát. Cseng Vei vezérigazgató tervei szerint a jövő év végére havi 800 millió aktív felhasználóval rendelkeznek majd, napi fuvarjaik száma pedig meghaladja a százmilliót a személy-, a csomag- és az ételszállításban.
A Didi tevékenységi köre ennél jóval szélesebb: elektromosjármű-töltőhálózatot üzemeltet, flottamenedzselést is vállal, és az önvezető autózásban, robotaxizásban is érdekelt a fejlesztéseivel. Tavaly mutatták be a BYD villanyautó-gyártóval közösen fejlesztett multifunkciós fuvarmegosztó járművüket, a D1-est, és munkába állították a GAC-kal közösen fejlesztett villanyautókból álló flottájukat is. A Uber és a Lyft mellett a szingapúri Grabbel is meg kell küzdeniük majd a nagybefektetők kegyeiért, az utóbbi 40 milliárd dolláros ügylet keretében, egy felvásárlási társaság, az Altimeter Growth Corp közvetítésével jelent meg a tavasszal a Nasdaqon.
A kínai cégek amerikai tőzsdei jövőjére árnyékot vetett a katonai-politikai háttérrel rendelkező cégekkel szemben foganatosított átvilágítási követelmények bevezetése, de a tiszta lapokkal játszó vállalatoknak nincs mitől tartaniuk. Tavaly kínai cégek részvénykibocsátással 12 milliárd dollárt vontak be az amerikai tőzsdékről, háromszor annyit, mint a megelőző évben. A Didi tízmilliárdos IPO-jával a 2020-as szintet már túl is lépnék a kínaiak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.