Pénz- és tőkepiac

Hasíthat a kézműves termékek Amazonja

Az Etsy még sok éven keresztül produkálhat két számjegyű növekedést, és a jelenlegi árazás mellett is kiváló hosszú távú befektetésnek bizonyulhat.

A pandémia nagy nyertesei közé tartoznak az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok. Az Amazon sikere széles körben ismert, de érdemes egy pillantást vetni „kistestvérére”, az egyedi kézműves tárgyak piactereként működő Etsyre is. A cég növekedésének óriási lökést adtak a tavalyi lezárások, a platformon értékesítő kézművesek száma 2,7 millióról közel 5 millióra, a vevőké 46 millióról 90 millióra nőtt bő másfél év alatt, ráadásul az egy vásárlóra jutó átlagos költés is 20 százalék fölötti mértékben bővült. 

Az Etsy üzleti modelljének három vonzó kulcseleme van. Az első, hogy tőkebefektetés nélkül tud növekedni, hiszen a termékek előállításához szükséges alapanyagok és eszközök beszerzése nem őt terheli. A második a platformmal párhuzamosan bővülő hálózati hatás. Minél több eladó, illetve vevő regisztrál az Etsyn, annál értékesebbé válik minden szereplő számára a platform, hiszen a több eladó szélesebb és jobb választékot jelent, ami több vevőt vonz, ez pedig még több eladó számára teszi attraktívvá a platformon történő árusítást. A harmadik az eladói és vevői aktivitásból kinyert adatok értéknövelő hatása.

Ennek ékes példája a második negyedévben élesített XWalk keresőmotor, amely a 240 millió helyett már 2,7 milliárd adatpontot használ a vevő számára releváns termékek kiszűréséhez. A pontosabb találatoknak köszönhetően javul a felhasználói élmény, ami egyrészt gyakoribb vásárlásra ösztönzi a már meglevő felhasználókat és új felhasználókat is vonz. 

Ami az értékeltséget illeti, a jelenlegi 200 dollár körüli árfolyam melletti 25 milliárdos piaci kapitalizáció az Etsy éves bevételének tizenkétszerese, ami első ránézésre nem olcsó. A cég kilátásai viszont kivételesen jók, a tavalyi nagyon erős maszkeladásoktól megtisztítva a második negyedévben értékesített áruk értéke 30 százalékkal nőtt éves alapon.

Ráadásul a menedzsment becslése szerint a dinamikus bővülés ellenére az Etsy az online értékesített egyedi termékek évi 100 milliárd dollárra tehető piacának még mindig csak kevesebb mint tizedét fedi le.

Ez azt jelenti, hogy a vállalat még sok éven keresztül produkálhat két számjegyű növekedést, és a jelenlegi árazás mellett is kiváló hosszú távú befektetésnek bizonyulhat. 

STRATÉGIA Etsy Amazon
Kapcsolódó cikkek