A héten záruló negyedévben Európában eddig 42 elsődleges tőzsdei kibocsátást (IPO) regisztrált a Refinitív, 8,5 milliárd eurós összértékben. Időarányosan ez a legnagyobb bevont összeg az elmúlt évtized harmadik negyedéveit összevetve. Ugyanakkor július óta egyetlen új SPAC-kal sem gyarapodott a kínálat. A tavalyi évet és az idei év első felét jellemző amerikai SPAC-őrület európai átterjedésében biztosak voltak a befektetők, de a kezdeti lendület itt kifulladni látszik. Ezek a kagylótársaságok jelentősen megkönnyítik a tőzsdére lépést, annak szigorú követelményeit, hosszas engedélyezési útját a vele járó költségekkel együtt meg lehet spórolni, ha a SPAC fúzióra lép a céltársasággal, ezáltal „tartalmat nyer”.
Idén Európában a második negyedévben csúcsosodott ki a SPAC-piac, akkor 15 bevezetéssel 3,7 milliárd euró jelent meg a tőzsdéken áldozatra várva vagy vadászva.
Júliusban még hét követte őket, 1,4 milliárd eurós volumennel. Azóta alszik ez a piac. Az arányok érzékeltetésére: amíg az Egyesült Államokban az idén 441 SPAC jelent meg a börzén 126 milliárd dollárt hozva a parkettre, addig Európában 26 bevezetés történt 6,6 milliárd dollárral. Globálisan a harmadik negyedév 85 SPAC-ot hozott 14 milliárd dollár értékben, szemben az évnyitó három hónap 309 társaságához és 95 milliárd dolláros volumenéhez.
Különösen a korai fejlődési szakaszukban járó, jobbára veszteséges technológiai cégek tőkeigényének fedezésére használatos a SPAC-ok által biztosított forrás.
A SPAC részvényei jobban forognak a parketten, likviditásban könnyedén verik a hasonló profilú kockázati tőkealapokat. Vonzerőt jelent a könnyebb kiszállási lehetőség is.
A SPAC-ok gründolásában többnyire olyan nagybefektetők vesznek részt, akiknek már a neve is dollár százmilliókat mozgat meg. Csakhogy egyes SPAC-ok gyenge teljesítménye, a kockázatok nyomán szigorodó szabályozás és a kamatemelési hullámmal járó tőzsdei bizonytalanság már Amerikában is kezdi nyomasztani piacot, alábbhagyott a lendület. Európában az uniós piacfelügyelet (ESMA) júliusi közleménye is betett, a hatóság a hígulás és az összeférhetetlenség kockázatára és a céltársaság azonosításának és értékelésének bizonytalanságára hívta fel a befektetni szándékozók figyelmét. Mint írják, ez a befektetési forma kockázatai miatt nem mindenkinek ajánlott.
Elvetette egy időre a SPAC-alapítási terveit Christoph Gerlinger, aki szerint
több már az eszkimó mint a fóka: a német nagybefektető 423 SPAC-ról és a bennük őrzött 131 milliárd dollárról tud, ők szigonnyal a kézben lesik áldozatukat.
Eközben az érdeklődést tapasztalva a céltársaságok ára is alaposan megszaladt, olyannyira, hogy az már a megtérülést is veszélyeztetheti. Az idei első európai SPAC-akvizícióval a frankfurti tőzsdére vitt cég, a múlt héten debütált német HomeToGo turisztikai startup árfolyama például 10 százalékkal alacsonyabb az őt felkaroló Lakestar SPAC 1 februári kibocsátási áránál. Az európai startupok közül amerikai SPAC-ok által a tengerentúlon tőzsdére vitt cégek – mint a Lilium légitaxi, a Cazoo autókereskedő, a Global Blue és a Paysafe fintech vállalkozások vagy az EVgo töltőhálózat-üzemeltető – felvásárlásuk után jellemzően nyereséggel startoltak, ám mélyen az őket befogadó SPAC kibocsátási ára alatt. Globálisan a prédára lelt SPAC-ok 60 százalékára mondhatja el ugyanezt a Refinitiv adatai szerint.
Ebben közrejátszik, hogy sok csalódott SPAC-befektető a célpont láttán inkább takarodót fúj és kiveszi a pénzét a társaságból. A Lilium esetében 66, a HomeToGo-nál 37 százalékos volt a tőkekivonás aránya. A pénzt a SPAC-ot menedzselő befektetőnek kell pótolnia. Ráadásul időkényszerben is vannak, hiszen a SPAC-nak saját IPO-jától számított két éven belül végre kell hajtania egy akvizíciót, különben szégyenszemre vissza kell adnia a belé fektetett pénzt a tulajdonosainak.
Nem fenyegeti ez a veszély az Alec Gores üzletember és a Guggenheim Partners befektetési társaság által alapított Gores Guggenheim SPAC-ot, amely a hétfő bejelentés szerint fúziónál a Volvo és anyacége, a kínai Geely közös vállalkozásával, a Polestarral. A prémium kategóriájú elektromos autókat Kínában gyártó Polestar értékét 20 milliárd dollárra becsülik. A Polestar első e-SUV-jét a Volvo dél-karolinai üzemében kezdik gyártani 2022 második felétől, ennek finanszírozásához áprilisban 550 millió dolláros tőkebevonást hajtottak végre. A tavaly tízezer autót értékesítő Polestar 2025-re 290 ezer darabosra bővítené gyártókapacitását.