BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erste: üzemanyaghiányhoz vezethet az ársapka

A Mol egész éves eredményének alig egy százalékát érinti az üzemanyagárak hazai befagyasztása, melynek a fogyasztókra nézve is lehet negatív hatása.

Nem valószínű, hogy a kormány csökkentené az üzemanyagok jövedéki adóját, a dízel és a 95-ös benzin árának befagyasztása így várhatóan az üzemanyag-kiskereskedőknek jelent majd terhet – véli Pletser Tamás, az Erste befektetési Zrt. olaj- és gázipari szakértője.  

Az elemző becslése szerint a Mol körülbelül 200 millió liter normál benzint és gázolajat adhat el a következő három hónapban a mintegy 400 magyarországi üzemanyagtöltő állomásán, literenként 20–25 forintot veszítve a kormányzati lépés miatt. 

A döntés így 4–5 milliárd forintos EBITDA-csökkenést okozhat a Molnak. Mivel az Erste 2021-ben 986 milliárd forintos eredményt vár a magyar olajtársaságtól, az üzemanyagárak befagyasztása alig egyszázalékos hatást gyakorol az éves eredményre.

Fotó: Móricz-Sabján Simon/VG 

A döntés üzenete azonban szintén negatív a részvényeseknek, mivel az elmúlt 30 évben teljesen jól működő piaci mechanizmusba nyúl ezzel bele a kormány – hangsúlyozza Pletser, aki szerint félő, hogy a befagyasztás nem csak 3 hónapig tart, mivel adott esetben hosszabbítható. Ezeket a megnövekedett kockázatokat tükrözte a részvényár közel ötszázalékos esése a hír után.

Az Erste szakértője úgy látja, a lépésnek a fogyasztók számára is lehet negatív hatása. Ha ugyanis a következő három hónap során jelentősen nő a kőolaj ára, vagy a forint masszívan gyengül, akkor a magasabb beszerzési ár egyre nagyobb terhet fog róni az üzemanyag-kereskedőkre. Ez ahhoz vezethet, hogy a cégek nem fogják forgalmazni a nem prémiumtermékeket, hiszen a nagykereskedelmi piacon csak drágán tudják beszerezni azokat. 

Mindez adott esetben kisebb kínálatot, hiányt okozhat a magyar piacon normál üzemanyagokból. 

Ha pedig csökken a kőolaj ára, vagy a forint erősödik a dollárral szemben, akkor okafogyottá válhat a mostani árbefagyasztás – érvel Pletser Tamás.

Ennyit bukhat a Mol az üzemanyagárak befagyasztásán

A KBC Equitas elemzője a járvány előtti hazai értékesítési adatokból kiindulva úgy kalkulál, havonta 3,6 milliárd forint veszteséget jelenthet a magyar olajtársaságnak az üzemanyagárak befagyasztása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.