Nem valószínű, hogy a kormány csökkentené az üzemanyagok jövedéki adóját, a dízel és a 95-ös benzin árának befagyasztása így várhatóan az üzemanyag-kiskereskedőknek jelent majd terhet – véli Pletser Tamás, az Erste befektetési Zrt. olaj- és gázipari szakértője.  

Az elemző becslése szerint a Mol körülbelül 200 millió liter normál benzint és gázolajat adhat el a következő három hónapban a mintegy 400 magyarországi üzemanyagtöltő állomásán, literenként 20–25 forintot veszítve a kormányzati lépés miatt. 

A döntés így 4–5 milliárd forintos EBITDA-csökkenést okozhat a Molnak. Mivel az Erste 2021-ben 986 milliárd forintos eredményt vár a magyar olajtársaságtól, az üzemanyagárak befagyasztása alig egyszázalékos hatást gyakorol az éves eredményre.

Fotó: Móricz-Sabján Simon/VG 

A döntés üzenete azonban szintén negatív a részvényeseknek, mivel az elmúlt 30 évben teljesen jól működő piaci mechanizmusba nyúl ezzel bele a kormány – hangsúlyozza Pletser, aki szerint félő, hogy a befagyasztás nem csak 3 hónapig tart, mivel adott esetben hosszabbítható. Ezeket a megnövekedett kockázatokat tükrözte a részvényár közel ötszázalékos esése a hír után.

Az Erste szakértője úgy látja, a lépésnek a fogyasztók számára is lehet negatív hatása. Ha ugyanis a következő három hónap során jelentősen nő a kőolaj ára, vagy a forint masszívan gyengül, akkor a magasabb beszerzési ár egyre nagyobb terhet fog róni az üzemanyag-kereskedőkre. Ez ahhoz vezethet, hogy a cégek nem fogják forgalmazni a nem prémiumtermékeket, hiszen a nagykereskedelmi piacon csak drágán tudják beszerezni azokat. 

Mindez adott esetben kisebb kínálatot, hiányt okozhat a magyar piacon normál üzemanyagokból. 

Ha pedig csökken a kőolaj ára, vagy a forint erősödik a dollárral szemben, akkor okafogyottá válhat a mostani árbefagyasztás – érvel Pletser Tamás.

Ennyit bukhat a Mol az üzemanyagárak befagyasztásán

A KBC Equitas elemzője a járvány előtti hazai értékesítési adatokból kiindulva úgy kalkulál, havonta 3,6 milliárd forint veszteséget jelenthet a magyar olajtársaságnak az üzemanyagárak befagyasztása.