Zuhanórepülésbe váltottak a légitársaságok részvényei hétfő délelőtt az orosz–ukrán határon egyre növekvő feszültség nyomán. Az egyik leggyengébb papír éppen a Wizz Airé volt mintegy 10-11 százalékos eséssel, a Lufthansa 6, az Air France–KLM 7,6, a British Airwayst üzemeltető brit IAG 6, az Easyjet 4, a Ryanair pedig 3 százalékkal gyengült, azaz minél távolabbra esik a cégek működési fókusza Kijevtől, annál kíméletesebbek velük a befektetők.

Fotó: Wizz Air

Az egyik elsődleges probléma, hogy

a szolgáltatóknak mostantól extra költségek vállalásával várhatóan el kell kerülniük az ukrán légteret.

A KLM már szombaton leállította keleti szomszédunkba tartó járatait, miután a holland kormány vörös riasztást adott ki Kijevre, és azt tanácsolta polgárainak, hogy hagyják el az országot, mert bizonytalanná vált a helyzet.

Az ukrán SkyUp légitársaságnak pedig szintén szombaton az egyik Kijevbe tartó járatát hétfőn Moldovában kellett leszállítania, miután a biztosítók közölték, hogy nem fedezik az ukrán légitársaságok kockázatát saját országuk területén, illetve légterében, ezért a repülők bérbeadói követelték, hogy szállítsák a gépeket az Európai Unióba. Az utasokat ezután busszal vitték el Kijevbe.

A magyar Wizz Air is közölte délelőtt, hogy figyelemmel kísérik a helyzetet. A fapados légitársaság már januárban tájékoztatott, hogy szükség esetén áthelyezi Ukrajnában állomásozó négy Airbusát. Az Air France szóvivője viszont azt jelentette be, hogy ugyan kedden a szokásos módon tervezik a Kijevbe tartó járatok üzemeltetését, ám a személyzet nem éjszakázik ott.

A szektorális elemző Goodbody szakértői szerint az Ukrajnából induló járatok az ülésszámok tekintetében a Wizz negyedéves tervében 3,9 százalékos súllyal szerepelnek, míg az orosz reláció 0,8 százalékkal.

A piac megnyugtatása érdekében

az ukrán kabinet vasárnapi rendkívüli ülésén 600 millió dollárt különített el garanciaként a biztosítók és lízingcégek számára, hogy a légitársaságok fenntartsák az országba irányuló légi forgalmat.

A légicégek amúgy általában kerülik az Ukrajna feletti átrepüléseket, mióta – mint ismert – 2014-ben a Malaysia Airlines egyik utasszállítóját lelőtték az ország keleti részén, szakadárok által ellenőrzött terület felett. Kelet-Ukrajna és a Krím felett pedig kifejezetten tilos a kereskedelmi repülés.

A légitársaságoknak a kieső forgalom és a pluszköltségek mellett további gondot okoz a kerozin csillagászati ára is. Néhány cég – köztük a Wizz Air – tudniillik az utóbbi időben „költségkímélés” céljából felhagyott az üzemanyagárak fedezésével, így viszont iszonyúan kitetté váltak a vágtató áraknak.