Az oroszországi kivonulását fontolgató francia autógyártó a hétvégén megpendítette, hogy az előtte álló átszervezési program részeként csökkentheti a japán társaságban meglévő, 43,4 százalékos részesedését, mire a Nissan részvényárfolyama hétfőn négy százalékos eséssel reagált a tokiói tőzsdén, míg a Renault papírjai 2,4 százalékkal értékelődtek le. 

Fotó: Harold Cunningham / Getty Images

A Renault néhány héttel ezelőtt jelentette be, hogy az elektromos és a belső égésű motorokkal foglalkozó üzletágak szétválasztásán dolgozik, hogy minél jobban csökkenthesse e téren mutatkozó lemaradását riválisaihoz képest. A terv része, hogy az önállósított elektromos üzletág 2023 második felére tervezett tőzsdei bevezetésével forrást szerezzenek az eurómilliárdokat felemésztő fejlesztésekhez. Két éve még a Renault csoport adta el a legtöbb villamos hajtású járművet Európában, ám azóta megelőzte a Volkswagen csoport. 

Thierry Pieton, a Renault pénzügyi igazgatója a spekulációkat megelőzve jelezte, hogy minden fontos döntésüket egyeztetik a Nissan vezetésével. Meglehet, hogy ez nem több egy udvariassági gesztusnál, a franciák ugyanis tükörsimán át tudják vinni akaratukat, köszönhetően a 49,29 százalékos, széttöredezett közkézhányaddal jellemzett részvényesi struktúrának, amelyben az ő 43,4 százalékuk után a legnagyobb részvénypakettel, 3,32 százalékkal a Mercedes-Benz csoport rendelkezik. 

Fordított irányban viszont torz képet láthatunk, ami már jó ideje csípi a japánok szemét. Nevezetesen arról van szó, hogy a Renault-főrészvényes francia állam 15,01 százaléka mögött kereken 15 százalékkal következő Nissan nem rendelkezik szavazati joggal, azaz elvileg nincs beleszólása a Mitsubishivel három tagúra bővült csoportot vezető francia „partner” ügyeibe.

Ez különösen azt követően okozott súlyos konfliktusokat, miután 2018 novemberében a Nissannál történt pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatban Tokióban letartóztatták a szövetség megalkotóját és összecementezőjét, Carlos Ghosnt. A vezérigazgatót a bírósági felelősségre vonás elől Libanonba csempészték egy hangszertokban. A tulajdoni összefonódás részeként a Nissan a 33,99 százalékot szerzett a Mitsubishiben, itt ezzel a legnagyobb részvényesnek számít. Mindkét japán céget Ghosn és a Renault beszállása mentette meg a csődtől. 

Érdekesség, hogy a januárban még az elektronizáció kapcsán közös, 26 milliárd dolláros tervet dolgozott ki közösen a Renault és a Nissan, a változások vélhetően ezt is alapjaiban érintik majd, de az együttműködés a költségek csökkentése, mint cél ezután is prioritás marad. A Renault mindenesetre könnyebben tervezheti a jövőt, mivel első negyedéves előzetes forgalmi mutatói a vártnál jobban alakultak. 

A 9,75 milliárd eurós árbevétel 2,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, viszont meghaladta a Refinitiv 9,61 milliárdos elemzői konszenzusát. Az oroszországi érdekeltség nélkül számolt bevétel 1,1 százalékkal, 8,9 milliárd euróra mérséklődött. A cég még bízik abban, hogy mégsem kell elhagynia Oroszországot, ahol a Lada márka tulajdonosaként egyértelmű piacvezetőnek számít. 

Fotó: Sputnik via AFP

A Renault az első három hónapban a bázisidőszakhoz képest 17 százalékkal kevesebb, 552 ezer autót értékesített, ilyen szerény adatot legutóbb 2009-es válság idején publikáltak. Ebben a csip- és alkatrészhiány mellett az orosz gyártás leállítása is közrejátszott. A Renault azonban nem panaszkodhat: európai megrendelésállománya a negyedév végén 3,9 havi gyártókapacitásának felelt meg, ez másfél évtizedes rekordnak számít. A franciák megerősítették éves tervszámaikat és 3 százalékos üzemi marzsukat.

 


Hyundai:  kevesebb eladott autó, magasabb profit

 

A Hyundai 19 százalékkal, 1,28 milliárd dollárra növelte nettó nyereségét az első negyedévben annak köszönhetően, hogy a számára kedvező devizahatások erőteljesebben érvényesültek, mint a csiphiány és a dráguló alapanyagok okozta költségnövekedés. Az első három hónapban a von hét százalékkal gyengült a dollárhoz képest, ami nagyban segítette az amerikai piacon erős dél-koreai autógyártót. 

Fotó: Shutterstock

A profitadat 14 százalékkal haladja meg az elemzői konszenzust. A Hyundai 9,7 százalékkal kevesebb autót értékesített, a 903 ezerből 751 ezret Koreán kívül. Az árbevétel 10,6 százalékkal 24,23 milliárd dollárra nőtt, köszönhetően a magas profittal eladható városi terepjárók (SUV) és a Hyundai luxuskategóriás Genesis modelljei iránti kiemelkedő keresletnek.