A Ryanair 355 millió eurós veszteséggel tudta le márciussal zárult üzleti évét, Európa legnagyobb fapados légitársasága egy évvel korábban még 1,015 milliárdos mínuszt könyvelhetett el ezen a soron, azaz javul a tendencia, de nem elég határozottan. A Refinitiv elemzői konszenzusa nagyobb, 370 milliós veszteséggel számolt. Árbevételük háromszorosára, 4,8 milliárd euróra gyarapodott.

Michael O’Leary vezérigazgató nem rejtette véka alá, hogy kilátásaikra számos kockázati tényező vet árnyékot, így a magas kerozinárak, a száguldó infláció, az orosz–ukrán háború és a világgazdaság lassulása is ezek között szerepel, de még a Covid-helyzet esetleges romlása miatt is aggódik az ír társaság vezetője. O’Leary a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában reményének adott hangot, miszerint az idén a járvány visszaszorulásával párhuzamosan növekedő utasforgalmuk már észszerű nyereséggel párosul. 

CEO of the low coast aireline Ryanair Michael Oí Leary speaks during a press conference, in London, on March 2, 2022 announcuing the 14 new routes from the three London airports. (Photo by Tolga Akmen / AFP)
Fotó: TOLGA AKMEN / AFP

Azaz kimutatható profitról számolhat majd be 2023 májusában. Az utasszám mindenesetre örvendetesen nő, az üzleti évben 97,1 millióan vettek jegyet a Ryanair járataira, szemben az egy évvel korábbi 27,5 millióval, s az idénre tervezett 165 milliós utasszámmal már túl is lépnének a pandémiát megelőző békeév, azaz a 2019-es esztendő 149 milliós mutatóján is. Öt év múlva pedig már 225 milliós utasszám jellemezheti a Ryanairt. Az járatkihasználtság a lezárt üzleti évben 71-ről 82 százalékosra nőtt, e téren is van még javulniuk az íreknek.

„A fellendülés továbbra is törékeny" – hangsúlyozta O’Leary, egyben utalt arra, hogy árpolitikájukat egyelőre nem igazítják a dinamikusan növekvő kereslethez, a nyári szezont még jobbára a 2019-es jegyárak vagy azoknál enyhén magasabbak jellemzik majd. Az üzleti évben az átlagos jegyár a Ryanairnél 27 eurós volt, épp 27 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. A delta- és az omikron-vírusváltozatok megjelenését követő utazási korlátozások és az orosz–ukrán háború is az árleszorító tényezők között szerepelt.

January 2022, airport and train journey between Barcelona (Spain) and Bologna (Italy).The constraints due to the CoVid19 pandemic in Europe complicating the trip, reinforcing the borders, illustration of the daily life of international travelers in Europe, alternating FFP2 masks, surgical and other sanitary pass or vaccine controls...Janvier 2022, trajet aeroportuaire et ferroviaire entre Barcelone (Espagne) et Bologne (Italie).Les contraintes dues a la pandemie de CoVid19 en Europe compliquant le voyage, renforcant les frontieres, illustration du quotidien de voyageurs internationaux en Europe, alternant masque FFP2, chirurgicaux et autres controles de pass sanitaire ou vaccinauxÖArrivee a Bologne, descente des voyageurs avec masques FFP2 du vol RyanAir. (Photo by Jc Milhet / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Jc Milhet / Hans Lucas via AFP

Az idén 15 új bázist létesít Európa-szerte a Ryanair, és 770 új járatot is indít. Az új bázisok a következők: Agadir, Billund, Chania, Korfu, Cork, Madeira, Newcastle, Nürnberg, Riga, Stockholm, Velence (Marco-Polo), Velence (Treviso), Torino, Zadar és Zágráb).

Ezzel párhuzamosan az üzemanyagköltségeik is jelentősen megnövekednek, de a légitársaság a fedezeti ügyletekkel elérte, hogy kerozinfogyasztása 80 százalékát az aktuális piaci árhoz képest komoly diszkonttal szerezhesse be. Ebből 65 százaléknyit 63, 15 százaléknyit 78 dolláros hordónkénti áron „foglalóztak le”.

A flotta is bővült, méghozzá 61 Boeing 737-8200 Gamechangerrel, amely 4 százalékkal több utas tud szállítani és 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel. A nyári szezon indulásáig még kilenc ilyen Boeinget állíthatnak forgalomba. A légitársaság hatezer új munkahely teremtését jelentette be 2026-os határidővel.