Az idei első negyedévben tapasztalható növekvő keresletet kihasználva a Rába csoportszintű forgalma éves összevetésben 16,6 százalékkal, 13,3 milliárd forintra nőtt. Az emelkedéshez a futómű-üzletág 23,1 százalékos, a járműalkatrész-divízió pedig 9,1 százalékos bővüléssel járult hozzá – áll a cég szerdán közölt gyorsjelentésében. A jármű-üzletág 85,8 százalékos forgalom csökkenését részben menti, hogy a holding tavaly az acélszerkezetek gyártását a futómű-részleghez szervezte át.

Az orosz-ukrán katonai konfliktus az ellátási lánc korábbi nehézségeit tovább fokozta, ezért az ellátás biztonsága vált az elsődleges szemponttá az alapanyagok, az alkatrészek és az erőforrások beszerzésénél. Ráadásul a Rába azzal szembesült, hogy az energia árak robbanásszerű növekedése nem átmeneti jelenség volt, az előző év végén látott árnyomás a tárgyidőszakban újabb csúcsokra tört.

Fotó: Vémi Zoltán/VG

 

A tehergépjármű-iparban a szállítási átfutási idők ismét növekedtek, a beszerzési árak pedig a korábbi szinteket is jelentősen túlszárnyalták. Az infláció valamennyi gyártási komponensnél, valamint a bérfizetésnél is jelentkezett, drasztikus nyomás alá helyezve a profitabilitást – írja a gyorsjelentés.

A fenti nehézségek, valamint az a tény, hogy a cég egyelőre nem tudta vevőire továbbhárítani az áremelkedéseket, a vállalatcsoport eredménypozícióját és fedezeti szintjét jelentős mértékben rontotta. A Rába Csoport kiemelt célja, hogy a kedvezőtlen hatásokat a költségnövekmény továbbhárításával, a gyártási tevékenység rugalmasságának növelésével, a gyártási technológia megújításával és a hatékonyság konzekvens javításával, valamint szigorú költségkontrollal mielőbb semlegesíteni tudja.

A bázisidőszaki szinttől 876 millió forinttal elmaradó EBITDA még 137 millió forintos pluszban maradt, ám a 484 millió forintos konszolidált üzemi veszteség a profittermelő képesség jelentős csökkenéséről tanúskodik. Az üzletágak közül a járműalkatrész-üzletág jelentős hatékonyság vesztéssel ugyan, de üzemi szinten 19 millió forint nyereséget tudott elérni, a leginkább energiaigényes futómű üzletág azonban 771 millió forintos veszteséget termelt. A Jármű Kft. viszont, bár üzemi szinten 28 millió veszteséget mutatott, a bázist így is 53,3 százalékkal felülmúlta.

A teljes átfogó jövedelem és a tárgyévi eredmény 570 millió forint veszteséget halmozott fel, azonban a Rába csoport pénzügyi helyzetét a menedzsment szerint stabil likviditási pozíció jellemzi annak ellenére, hogy a nettó hitelállomány egy év alatt 5 milliárd forinttal, 12,1 milliárd forintra nőtt.

Az eredménysorok hűen tükrözik a Rába Csoport kitartó munkáját, amelynek köszönhetően 2 milliárd forinttal tudtuk növelni az első negyedéves árbevételt, az esetenként négy- ötszörösére megnövekedett energiaköltségek egyértelműen negatív hatása azonban az a veszteség, amivel zártuk az év első három hónapját.

– értékelte az eredményeket Hetzmann Béla, a RÁBA Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója.

Tájékoztatása szerint a társaság ez évi kiemelt célja a működési stabilitásának megőrzése, a fejlesztési-modernizálási beruházások folytatása és az energiaárrobbanás okozta extrém energiaköltségek további áthárítása. Mint írta, hisznek benne, hogy a versenyképességük erősítéséhez elengedhetetlen, hogy kitartsanak a beruházási terveik mellett, valamint folytassák az elkezdett gyártási folyamatok optimalizálását és a technológiai hatékonyság javítását.