A big tech cégek többsége regisztrált Japánban, és alávetik magukat a távol-keleti állam törvényeinek – írja a Nikkei Asia. Legutóbb a Facebookot és az Instagramot birtokló Meta, valamint a Twitter tett eleget a szabályozásnak.

December,14,,2021,,Brazil.,In,This,Photo,Illustration,The,Horizon
Fotó: Shutterstock

A felkelő nap országában az üzleti tevékenységet folytató technológiai vállalatoknak a törvény szerint nemcsak a helyi részlegüket, hanem a globális központjukat is be kell jegyeztetniük a helyi hatóságoknál. 

A szabályozás célja, hogy a fogyasztóvédelmi panaszok és visszaélések miatt könnyebben lehessen pert indítani a cégek ellen.

Az ázsiai ország kormánya összesen 48, a távközlési törvény hatálya alá tartozó vállalatot utasított a szükséges bejelentések megtételére. A tech óriásoknak eredetileg március végéig kellett regisztrálniuk, ám a cégek azzal érveltek, hogy nem folytatnak üzleti tevékenységet a szigetországban, és székhelyük sincs ott, mivel az interneten keresztül nyújtják szolgáltatásiakat.

Tokió nem fogadta el a sajátos érvelést, így július végén végül a kínai ByteDance tulajdonában lévő TikTok, a Microsoft és a Google anyavállalata, az Alphabet is regisztrált.

A japán kormány hétfőig adott végleges határidőt, így a Facebookot és az Instagramot birtokló Meta, valamint a Twitter is kénytelenek voltak eleget tenni a felszólításnak.

A szóban forgó 48 vállalat közül 28 regisztrált, négy pedig beszünteti tevékenységét Japánban, a maradék 14 jelezte ugyan regisztrálási szándékát, de a késlekedés miatt egymillió jenes (7400 dolláros) bírságot fog kapni.

Mostanában rájár a rúd a tech óriásokra, világszerte növekvő felügyelettel és tartalmi korlátozásokkal kell szembenézniük. Japánnal ellentétben Indonézia nem teketóriázott, hanem blokkolta a Steam digitális játékáruházat és a PayPalt, mert nem regisztráltak helyben, és nem vetették alá magukat az indonéz szabályozásnak. Az utóbbi esetében a délkelet-ázsiai ország kormánya ideiglenesen feloldotta a tiltást.

Az pedig új főigazgatóság felállításával akarja a digitális piacokról szóló törvény (DMA) betartására kényszeríteni a big tech cégeket. Ráadásul Franciaország, Olaszország és Spanyolország fokozza a nyomást az Európai Bizottságra, hogy olyan jogszabályokat hozzon, hogy a technológiai vállalatok – mint nagy felhasználók – járuljanak hozzá a távközlési infrastruktúra finanszírozásához az öreg kontinensen.