Közzétette második negyedéves eredményét a konyhai, lakberendezési termékek és barkácseszközök kiskereskedelmével foglalkozó Bed Bath & Beyond (BB&B), amely tőzsdei cégként önmagában nem lenne túl izgalmas, ha nem érintette volna az amerikai piacon a nagy tőzsdei emelkedés időszakában elterjedt érdekes folyamat, vagy inkább spekulációs módszer. 

San,Francisco,,Ca,May,19,,2019:,Bed,Bath,Beyond,Coupon, San Francisco, CA May 19, 2019: Bed bath beyond coupon discount flyer hanging outside of residential mailbox San Francisco, CA May 19, 2019: Bed bath beyond coupon discount flyer hanging outside of residential mailbox
Fotó: Shutterstock

Ennek lényege, hogy a befektetők keresni kezdték, hogy melyik nem túl nagy kapitalizációjú részvényben van viszonylag jelentős short állomány, akkora, hogy ha a kisbefektetők százezrei vagy akár milliói venni kezdik a részvényt, és elég magasra felhajtják az árat, akkor a shortosok zárásra kényszerülnek, és eközben az élelmesek drágán eladhatják papírjaikat. 

A tömeg egésze persze nem nyerhet, hisz a shortok zárása után a legtöbb ilyen részvény, amelyeket leginkább mémrészvényeknek neveztek, újra elértéktelenedik. A shortosok tehát racionálisan nyitottak pozíciót, mégis ráfáztak, ez azonban törvényszerű kockázata a shortolásnak. Az úgynevezett 

short-squeeze, vagyis az ár rövid távú felhajtásával a shortosok kiszorítása olyan régi, mint maga a Wall Street, csak most az okostelefonról működtetett kereskedési applikációk lehetővé teszik, hogy ebbe akár millióan is bekapcsolódjanak,

főleg, ha van egy-két hangadó, aki a megfelelő kommunikációs csatornán (csetszoba, közösségi média) megadja a jelt a tömegnek.

Idén, amikor a részvénypiac már eső trendben volt, logikusan ezek az ügyletek is nehezebben mentek már, azonban a BB&B esetében mégis megpróbálkoztak vele augusztusban. A hónap elején mindössze 5 dolláron álló árfolyamot a hónap közepére sikerült 25-ig felhúzni, mostanra az ár visszaesett 6,50 dollárra. A cég most megjelent eredménye alátámasztja az alacsony árat, komoly intézkedéseket kell tennie ahhoz a vállalatnak, hogy egyáltalán életben maradjon. 

A Bed Bath & Beyond árfolyama
 

A cég árbevétele 28 százalékkal zuhant a legutóbbi negyedévben, így 1,44 milliárd dollár lett, szemben az 1,47 milliárdos várakozásokkal. A nettó veszteség 73 millióról 366 millió dollárra nőtt, az egy részvényre jutó veszteség 3,22 dollár lett, miközben 1,85 dollárt vártak. 

A cég már augusztusban bejelentette, hogy megkezdi az átalakítást, amelynek eredményeként visszatérhetne a nyereséges működéshez, a vezérigazgató elmondta, hogy ez a mostani számokban nem látszik még, az elmúlt hetekben azonban már javultak az adatok, amit persze a befektetők csak a következő negyedéves eredmény publikálásakor fognak látni, akkor derül ki, valóban van-e előrehaladás.

A részvény árfolyama a mai kereskedésben félszázalékos mínuszt mutat, a cég teljes tőzsdei kapitalizációja ezen a szinten nagyjából 500 millió dollár, ami érthetővé teszi, hogyan tudták a befektetői tömegek augusztusban felhajtani az árat. Többször azonban ez már vélhetően nem játszható el, ráadásul ekkora részvényár és cégérték mellett talán már nem is akadnak, akik short pozíciót nyitnak.