A harmadik negyedévben a Delta Air Lines korrigált nettó profitja 1,51 dollár lett részvényenként (EPS), ami két centtel maradt el az elemzők prognózisától, és 82 százalékkal a 2019-es bázistól. A vállalat ezt a nyereséget 12,84 milliárd dolláros kiigazított működési árbevétel mellett érte el, ez 2019 azonos időszakához mérten 3 százalékos bővülés, és minden idők legmagasabb eredménye ezen a soron, ám 30 millió dollárral még így is a prognózisok átlaga alá került.

Phoenix,,Arizona,€“,April,8,,2019:,Delta,Air,Lines,Airbus, Phoenix, Arizona – April 8, 2019: Delta Air Lines Airbus A320 airplane at Phoenix airport (PHX) in the United States.
Fotó: Shutterstock

Az amerikai légitársaság szerint a múlt hónapban tömeges járattörlésekhez vezető Ian hurrikán részvényenként három centtel rontotta az eredményt, azaz enélkül egy centtel az elemzői konszenzus fölé kerülhettek volna. A gyorsjelentés tényszámait átvizsgálva az is szembetűnő, hogy a vállalat üzemanyagköltségeken kívüli, egyéb kiadásai 2019 óta összesen 100 millió dollárral híztak, míg az üzemanyagra a most lezárt időszakban 45 százalékkal költöttek többet, mint anno.

A Delta arra számít, hogy a negyedik negyedévben 9 százalékos emelkedéssel újabb történelmi csúcsra futhatnak a működési bevételei, és 1-1,25 dolláros korrigált EPS-t várnak, ami fölényesen verné a Refinitiv konszenzusában szereplő 79 centet.

Ed Bastian vezérigazgató kifejtette, hogy a fogyasztói kiadásoknak az árukról a szolgáltatások felé történő eltolódása hajtja az utazási boomot, ezért nem számít a kereslet mérséklődésére.

Az eddigi foglalások nagyon erős keresletre utalnak

– nyugtatta meg a Reuterst Bastian.

A Delta kedvező körülmények között gazdálkodhat – írja a brit hírügynökség –, hiszen az amerikai légitársaságok egyre-másra az elmúlt három év legerősebb fogyasztói keresletéről számolnak be.

A Delta Air Lines III. negyedéves főbb pénzügyi mutatói
 

A világjárványt követő határnyitások, valamint a bivalyerős dollár mind több amerikait ösztönöznek tengerentúli utazásokra, amit segít az üzleti utak iránti, élénkülő vállalati kereslet is.

A Delta szerint az iparág fejőstehenének tartott vállalati foglalások a szeptemberi munka ünnepét követően lendületesen nőttek, és szeptember végére elérték a járvány előtti szint 80 százalékát. Eközben a nemzetközi járatok bevételei is a 2019-es szint 97 százalékára nőttek, főként a transzatlanti forgalomnak köszönhetően.

A befektetők ugyanakkor – legalábbis az eddigiek folyamán – másként ítélték meg a helyzetet, hiszen a gazdasági növekvő kockázata megviselte a légitársaságok részvényeit, és elterelte a figyelmet az eredményekről. A New York-i légitársasági indexe idén 36 százalékkal csökkent.

A magasabb jegyárak a Delta esetében a rendelkezésre álló utasmérföldre (ASM) jutó összbevétel 23 százalékos megugrását eredményezték a legutóbbi negyedévben, annak ellenére, hogy repült kapacitás jóval a járvány előtti szint alatt maradt.

Mivel azonban az megfékezése érdekében az Amerikában a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve agresszíven emeli a kamatokat, sokak szerint az ágazat árképzési ereje veszélybe került.

Ha a gazdaság recesszióba csúszik, Bastian szerint a Delta az üzemanyagköltségeken kívüli ráfordítások további csökkentésére fog összpontosítani, bár szerinte több mint valószínű, hogy az utazási kedv ezután is erős marad.

Remekelt a Quantas

Az ausztrál Qantas légitársaság részvényei 9 százalékkal emelkedtek csütörtökön, miután a cég bejelentette, hogy a december 31-vel végződő első fél év eredményei várhatóan elérik az 1,3 milliárd ausztrál dollárt (815,75 millió amerikai dollár), ami több mint a kétszerese a korábbi piaci várakozásoknak, mivel szerinte a fogyasztók hajlandók  az infláció miatt emelkedő viteldíjakat kifizetni.