Ember legyen a talpán, aki kiigazodik a Hyundai éves várakozásain; rettenetesen vegyes előrejelzéseket fogalmazott meg hétfőn a koreai cég menedzsmentje 2022 végleges számai tekintetében, miután a harmadik negyedévet 5 százalékos profitcsökkenéssel zárta. A befektetők végül is lefelé fordították hüvelykujjukat, szintén 3 százalékos lejtőre küldve az autógyártó részvénykurzusát Szöulban.

Electric Vehicles at Gaikindo Indonesia International Auto Show
Fotó: Bloomberg

Pedig ami a pénzügyi mutatókat illeti, felfelé módosította a prognózist a vállalat, hiszen a globális csip- és alkatrészínség dacára 

a januárban közölt várható eredményekhez mérten 6 százalékponttal, 19-20 százalékra emelték az egész évre vonatkozó bevételnövekedési előrejelzést, az üzemieredmény-rátát pedig most már 6,5–7,5 százalék közé becsülik, a korábbi 5,5–6,5 százalék helyett.

Ugyanakkor – és a piac valószínűleg ezt ítélte fontosabbnak – a csiphiány-gazdálkodásból való fokozatos kilábalás dacára a vállalat arra számít, hogy a geopolitikai feszültségek miatt a külső bizonytalanságok folytatódnak, beleértve az inflációt, az ellátási láncok megszakadását és a nyersanyagárak ingadozását is.

S hogy mennyire komolyak a figyelmeztetések, azt jól jelzi a Kiával együtt 

a világ ötödik legnagyobb autógyártójának 1360 milliárd vonos (1 forint = 3,44 von) harmadik negyedéves céltartalékképzése, amely több mint a felét elvitte az elemzői konszenzus 2400 milliárd vonos nettóprofit-célszámának.

Egyúttal arra is magyarázatot nyújtva, hogyan eshetett vissza a szeptember végén lezárt három hónapos periódusban az adózott profit éves bázison 5 százalékkal, amikor a bevétel több mint 30 százalékkal ugrott meg.

 

A bevétel bővülését segítette az idén a dollárral szemben – az ázsiai térség egyik leggyengébb devizájaként – 17 százalékkal zuhanó von is, jócskán felpörgetve az amerikai értékesítéseket.

Lendületesen bővültek a Hyundai e-autó-eladásai is, hiszen több mint 27 százalékkal, mintegy 52 ezer darabra emelkedtek, ami a teljes értékesítési volumen 5,1 százalékát teszi ki – az újonnan bevezetett IONIQ 6 és GV60 modelleknek hála.

A külső bizonytalanságokat figyelembe véve a cégvezetés 7 százalékkal, 4,01 millió darabra csökkentette az idei előre látható autóértékesítéseket, ami egyébként még mindig meghaladja a tavalyi 3,89 millió újautó-eladást. 

Ráadásul a fentiek szerint ez egyáltalán nem érinti a várható árbevételt, ami a rendkívül kelendő, drága luxusmodelleknek, illetve városi terepjáróknak köszönhető.

A Hyundaihoz hasonlóan a múlt héten pénteken pedig a világon legtöbb gépkocsit gyártó Toyota is jelentős autóipari kihívásokat emlegetett, bár a Tesla-vezér nem annyira a csiphiány, hanem inkább – az inflációval összefüggésben – az autóipari kereslet visszaesése miatt aggódott. A Toyota viszont a Hyundaihoz hasonlóan az ellátási problémák következtében azt valószínűsítette, hogy kevesebb jármű gördülhet le futószalagjairól, mint amennyit eredetileg terveztek.