Erős üzleti fél évet zárt szeptember végével a Ryanair. Az ír fapados légitársaság csaknem teljesen kihasználta kapacitásait, járatai átlagosan 94 százalékos telítettséggel üzemeltek, ami az egy évvel korábbihoz képest 15 százalékpontos növekedés. Ennek is köszönhetően a Ryanair bevétele 207 százalékkal, 6,62 milliárd euróra nőtt, s ami ennél is fontosabb: a társaság ismét nyereséges lett. Nem kicsit, de nagyon. 

The Ryanair Strike Affects Ten Spanish Airports
A Ryanair a nyáron napi átlagban háromezer járatot indított
Fotó: Urbanandsport

Az egy évvel korábbi időszakot még 48 millió eurós veszteséggel zárták, most viszont 1,23 milliárd eurós adózott eredményt közöltek hétfő reggel publikált gyorsjelentésükben. Napi átlagban 3 ezer járatot indítottak, és a 2019-es bázis teljesítményét 15 százalékkal haladták meg. 

Az tudvalévő volt, hogy az idei nyár sikeres lesz, de hogy ennyire, azt talán a magyar kormánnyal extraprofitadó-ügyben tengelyt akasztó Michael O’Leary sem gondolhatta. 

A cég mellényzsebből ki tudná csengetni a fogyasztóvédelemért felelős hatóság által rá kirótt 300 millió forintos bírságot. 

O’Leary mégis – védve igazát – jogi útra terelte az ügyet.

A jövő azonban nem felhőtlenül rózsás, a fellendülés értékelésük szerint törékeny marad, az utazási hajlandóságot erősen befolyásolhatja a többi között az ukrajnai háború és a koronavírus-járvány esetleges visszatérésével kapcsolatos korlátozások. A kiugróan magas inflációról már nem is szólva. 

Az ünnepi időszakot is felölelő folyó üzleti fél év foglalásai mindenesetre biztatóan alakulnak. Megjegyzendő, hogy az évzáró negyedév mindig a legalacsonyabb forgalmat hozza a légi közlekedési szektorban, úgyhogy itt nagy kilengések is előfordulhatnak, különösebb anyagi megrázkódtatások nélkül. 

A Ryanair esetében kérdés még, hogy a legzsúfoltabb, karácsony előtti hétre már forgalomba tudja-e helyezni a Boeingtól rendelt repülőit. Ebben nem optimisták, az üzleti tervben 10-12 gép átadását valószínűsítik a szerződésben foglalt 21 helyett. 

A cég a márciussal véget érő üzleti fél évben a korábban prognosztizáltnál 

másfél millióval több, azaz 168 millió utassal számol, 

amivel már 13 százalékkal haladná meg a járvány előtti utolsó békeév, 2019 hasonló adatát. Az is feltételezik, hogy a viteldíjak a 2019-es szint fe,,lett stabilizálódnak, és a munkavállalók részéről sem lesz akkora nyomás, mint a nyáron. 

 

A Ryanair a munkabéke reményében fizetésemelésekkel szerelte le sztrájkoló dolgozóit. Az üzemanyag- és árfolyamkockázati fedezeti ügyleteiknek köszönhetően költségeit is alacsony szinten tudja tartani, és azt reméli, hogy a várhatóan veszteséges folyó fél év ellenére 

a teljes üzleti évet 1-1,2 milliárd eurós nyereséggel zárhatja 

– ha extra körülmények nem nehezítik a működésüket. Ígérik, hogy az árakat alacsonyan tartják, amennyire lehet.

Ehhez nagyban hozzájárul a nyáron már üzembe állított 73 új Boeing 737 Gamechanger, amelyek 4 százalékkal több ülőhelyet kínálnak, miközben 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el, és a zajkibocsátásuk nagyjából a kétharmada a korábbi modellekének. A finn Neste olajtársasággal közösen folytatják a szintetikus üzemanyagok fejlesztését is.