Egyelőre kitart a lendület a BMW-nél, amely kevesebb autó eladásából sokkal magasabb nyereségre tett szert a harmadik negyedévben. A bajor autógyártó kitekintésében azonban óva int, a válság, a drasztikusan emelkedő költségek, a szele ugyanis határozottan csökkenteni fogja a prémiumkategóriás autóik iránti keresletet.
A válság miatt a cégek fontolóra veszik járművásárlásaik elhalasztását, a lakosság is takarékos üzemmódba kapcsol, ennek következtében a most még az átlag feletti szinten lévő megrendelésállomány várhatóan normalizálódik (magyarul: csökken), különösen Európában vár a BMW e téren negatív változásokat.
A helyzeten a kamatemelések következtében megemelkedő finanszírozási költségek is csak rontanak. A mai nap viszont még a nyári sikerekről szól a Debrecen határában gyárat építő cég számára. Oliver Zipse vezérigazgató a gyorsjelentést kommentálva kifejtette:
Erős negyedévet zártunk, a körülményekhez való rugalmas reagálásnak köszönhetően jó úton haladunk az idei évre kitűzött céljaink teljesítése felé.
A pandémiát követő visszapattanás és fellélegzés erős keresletbővülésben nyilvánult meg, ezt a BMW a riválisaihoz hasonlóan maximálisan kihasználta. Segítségére volt ebben, hogy a termelést akadályozó csiphiány időközben enyhült, ennek is köszönhetően a negyedévben legyártott autóik száma 613 ezer volt, 14,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi darabszámot.
A negyedévben értékesített autók száma 588 ezer volt, ez csak 0,9 százalékkal maradt el az egy évvel ezelőttitől. A névadó márkából 1,4 százalékkal kevesebb, 517,6 ezer fogyott, Miniből 2,4 százalékkal több, 68,6 ezer talált gazdára, míg topmárkájuk, a Rolls-Royce neve mellett 1510-es darabszám és 13,4 százalékos pluszteljesítmény szerepel.
Az idei első három negyedév összesítése viszont masszív mínuszt mutat:
az egy évvel korábbinál 9,5 százalékkal kevesebb, 1,747 millió autót adott el a BMW csoport. Ebből 128 ezer volt a tisztán elektromos és 155 ezer a tölthető hibrid.
A világ legnagyobb autópiacán, Kínában 11,5 százalékos volt az idei visszaesés (594 ezer jármű), az Egyesült Államokban 5,9 százalékos mínusznál járnak (251 ezer jármű). A legrosszabb a helyzet Európában, ahol 13,1 százalékos az idei kiesés (630 ezer jármű). Egyetlen régióban sem tudták növelni eladásaikat az idén.
A vásárlói roham közepette gyorsan olvadó raktárkészletre hivatkozva a BMW-nek lehetősége nyílt a pluszköltségeit bőven fedező áremelésekre. Méghozzá elég vaskosakra, ha azt nézzük, hogy a negyedéves bevétel 34 százalékkal, 37,2 milliárd euróra ugrott meg, gyakorlatilag stagnáló értékesítési darabszám mellett. Az elemzői konszenzus ezen a soron kétmilliárd euróval volt alacsonyabb.
Nicolas Peter pénzügyi igazgató szerint azonban a recessziós hatások csak fokozatosan érvényesülnek, így még a 2023-as üzleti évre is marad a pozitív lendületből.
Az idei értékesítésük viszont nem sokkal, de a 2021-es 2,521 millió autó alatt marad,
miközben a teljesen elektromos járművek eladásai megduplázódhatnak. Profitfronton viszont hozzák az elvárásokat, éves üzemi marzsuk a 7–9 százalék közötti sávban marad, ez a mutató a harmadik negyedévben 7,8 százalékról 8,9 százalékra javult.
A július–szeptemberi időszak adózás előtti eredménye ötödével haladta meg az egy évvel korábbit és 4,1 milliárd euró volt, miközben a Refinitiv elemzői konszenzusa az egy évvel ezelőtti 3,4 milliárdos nyereség megismétlődését valószínűsítette. A tiszta profit 3,2 milliárd euró volt, a bázisnál 23 százalékkal magasabb.
A költségek eközben 2,7 milliárd euróval nőttek, elsősorban az alapanyagok és az energia drágulására panaszkodtak a bajorok, de a húzósabb tételek közé sorolták a kínai Brilliance Auto Group vegyesvállalat többségi tulajdonának megszerzéséhez kapcsolódó kifizetéseket is.