Katarban már a legjobb négy közé jutásért játszanak a talpon maradt nemzeti csapatok a 2022-es labdarúgó világbajnokságon, eközben a sportszergyártók között is kiélezett verseny zajlik a vásárlók kegyeiért.

Tunisia v France: Group D - FIFA World Cup Qatar 2022 AL RAYYAN, QATAR - NOVEMBER 30: Kylian Mbappe #10 of France shoots the ball during the FIFA World Cup Qatar 2022 Group D match between Tunisia and France at Education City Stadium on November 30, 2022 in Al Rayyan, Qatar. (Photo by Liu Lu/VCG via Getty Images)
Fotó: Getty Images

Az Adidas márkajelzése a hivatalos meccslabdán is ott virít, a német gyártó emellett a torna főszponzora is, az ebből adódó globális kitettségből pedig jócskán profitálhat majd a vállalat, az elemzői konszenzus alapján ugyanis 61 százalékkal ugorhat meg nyeresége az utolsó negyedévben. De nem kell félteni a Nike-t sem, amely a legjobb nyolc közé került csapat közül hat mezszponzora, a hazai pályát pedig az értékesítést tekintve az amerikai sportszercég uralja a Refinitiv Lipper összeállítása szerint.

A Nike gyorsan passzol, az Adidas akciókkal támad

A foci globális üzlet, a fogyasztás „fellegvárában”, az Egyesült Államokban a Nike hivatalos foci-vb-s termékei bizonyultak eddig kelendőbbnek. A bajnokság első két hete során az amerikai cég tematikus termékeinek 23 százalékát értékesítette a tengerentúlon, míg a hamarosan vezetőt váltó Adidas csupán 11 százalékát.

Fiatal tehetségekkel teletűzdelt csapatával ugyan az Egyesült Államok is abszolválta a csoportkört, az amerikaiak leginkább mégis a végső győzelemre is esélyes francia, holland, portugál és angol csapat mezeit kapkodták el leggyorsabban, melyek egytől-egyig a pipás logóval ellátott dresszben futnak ki a pályára.

A négyévente megrendezett torna népszerűsége miatt a sportszercégek megengedhetik maguknak, hogy megkérjék az ilyenkor legnépszerűbb portékának számító mezek árát, mégis meglepő a két versenytárs merőben eltérő árszabása. Míg a Nike átlagosan 71 dollárért kínálja a licencelt sporttrikókat, az Adidas ennél harmadával olcsóbban, 46 dollárért kínálja a kiemelt termékeket.

Érdemes-e focicsapatokba fektetni a tőzsdén? 

A kluboknál egy meg nem adott büntető vagy egy kulcsjátékos sérülése nagymértékben befolyásolja a sikert, ezért nehezen tervezhető a befektetés kimenetele.

Ebben szerepe van annak is, hogy az amerikai versenytárs „kíméletlen” árazási politikát alkalmaz, és közel 400 elemű VB-s kínálatában egyetlen leárazott termék sem szerepel. A német gyártó hasonló szélességű szortimentjének bő negyedét kínálja akciósan, átlagosan kilenc százalékos diszkonttal.

A Nike termékei általában véve is gyorsabban pörögnek, a raktárkészlet értékesítési ideje átlagosan 116 nap alatt volt szeptember végén, ezzel szemben az Adidasnak 165 napra volt szüksége az áru "továbbpasszolásához".

A börzén nem sok babér termett

A tőzsdén is inkább a Nike-nak áll a zászló. A Refinitiv saját értékelési modellje alapján az Adidas részvények fair értéke 77,4 dollár, míg az amerikai szektortársét 61,3 dollárra taksálják. Az előző napi záróár alapján így mindkét papír jócskán túlárazott, ugyanakkor a német társaság összesített éves növekedési rátája (CAGR) jócskán az iparági átlag alatti, mindössze egy százalék, szemben a Nike-val, amelytől közel 14 százalékos éves növekedési ütemet várnak az elemzők.

Relatív árfolyamváltozások
 

Idén mindkét papírra rájár a rúd, a Nike árfolyama „csupán” 33 százalékot zuhant az év eleje óta, az Adidas viszont tőzsdei értékének bő felét veszítette el ez idő alatt. A VB eddig csak az előbbinek adott lendületet, a november 20-i rajt óta az amerikai vállalat kurzusa hat százalékot erősödött, az Adidas árfolyam viszont további kilenc százalékkal csorgott le.