Elektromos autók gyártását tervezi Indiában a Renault, kihasználva a hatalmas felvevőpiac előtt álló bővülés lehetőségét, amelyet a kormány elektrifikációs programja kínál. Narendra Modi kabinetje a villanyautók jelenlegi csupán 1 százalékos részesedését az eladásokban 2030-ra 30 százalékra kívánja feltornászni. Ennek eléréséhez beruházási boom szükséges. 

NEW DELHI, INDIA - AUGUST 22: Renault launches Kwid with 1.0L Smart Control Efficiency (SCe) Engine on August 22, 2016 in New Delhi, India.
Ennek a Renault-nak az elektromos változatát fogják a tervek szerint Indiában gyártani a franciák. 
Fotó: Getty Images

Arról azonban nincsenek egyelőre hírek, hogy a kínálat bővítését milyen ösztönzőkkel fogja Újdelhi támogatni. Mindenesetre az S&P Global Mobility előrejelzése optimista, szerinte India a személygépkocsik és egyéb könnyű járművek harmadik legnagyobb piacává fog válni a világon, megelőzve Japánt. 

A Renault jelenleg a Kwid ferde hátú crossovert, a Kiger SUV-t és a hétüléses Tribert gyártja Indiában, de nem úgy mennek a dolgai, ahogy Luca de Meo vezérigazgató szeretné. Tavaly értékesítései 9 százalékkal estek vissza 2021-hez képest, 87 ezer autót adtak el. Ezzel 

a francia autógyártó piaci részesedése 2 százalékra zsugorodott, ám még így is nyereségesen működik. 

Maga a teljes piac tavaly 23 százalékkal bővült az előzetes adatok szerint, ezt 4,4 millió gépjármű értékesítésével érték el. A Reuters vállalatközeli forrásai rámutattak, hogy a Renault már régóta tervezi expanzióját Indiában, a most felvázolt elképzelés sem új keletű. 

Hivatalosan csak azt sulykolják, hogy India az egyik legfontosabb piac a Renault számára, eközben azonban gőzerővel dolgoznak megvalósításhoz szükséges teendőkön, felkutatva a beszállítói lehetőségeket, feltérképezve a keresletet, elemezve az üzleti megtérülés kérdését. 

Attendees look at the Renault SA Kwid compact vehicle on display at the Auto Expo 2016 in Noida, Uttar Pradesh, India, on Thursday, Feb. 4, 2016. The motor show opened to the public today and runs through Feb. 9.
A villanymotoros Renault Kwid (azaz Dacia Spring) 230 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.
Fotó: : Prashanth Vishwanathan / Bloomberg via Getty Images

A gyártóbázis adott, a stratégiai partner japán Nissan többségi tulajdonában lévő üzemben összeszerelendő villanyautók viszont csak akkor jutnak állami támogatáshoz, ha a részegységeket is helyben gyártatják. Annyi kiszivárgott, hogy a Kwid modell elektromos változatával nyitnának, s az első ilyen modell 2024 végén jelenhet meg az indiai utakon. 

Kínában már gyártják ezt a típust City K-ZE néven, innen exportálják 

a francia piacra is, ahol Dacia Spring néven árulják, és tavaly a második legnépszerűbb elektromos autó volt 20,8 ezer eurós, valóban piacütő induló árával.

Mint ismert, a Renault épp azon dolgozik, hogy önállósítsa és leválassza az elektromos autókat gyártó üzletágát, s tőzsdére vigye annak részvényeit. Az indiai leány ennek a része lenne. Magán a piacon a helyi gyártók (Tata Motors, Maruti Suzuki, Mahindra & Mahindra) mellett a külföldiek inváziójával is meg kell küzdeniük a franciáknak, köztük a Stellantis, a Hyundai és a kínai SAIC és MG már jelezte villanyautó-összeszerelési terveit.