Dörzsölgethették a szemüket a befektetők a Netflix első negyedéves gyorsjelentését böngészve, abban ugyanis nem sok örömüket lelték, amint azt az amerikai tőzsdezárást követően közzétett adatokra adott 11 százalékos árfolyamzuhanás is érzékelteti. Később, Ted Sarandos vezérigazgató megnyugtató szavaira lecsillapodtak a kedélyek, az árfolyamveszteség is tovatűnt. Az előfizetői tábor várt 2,07 milliós bővülésével szemben csak 1,75 millió csatlakozóról adtak hírt, így március végén összesen 232,5 millióan adtak pénzt a szolgáltatásért. 

Wroclaw,,Poland,-,February,02th,,2018:,Man,Reviews,The,Movie
WROCLAW, POLAND -  FEBRUARY 02th, 2018: Man reviews the movie offer in netflix. Netflix is an American entertainment company specializes in and provides streaming media
A választék széles, az előfizetői tábor lehetne még szélesebb.
Fotó: Daniel Krason / Shutterstock

Magyarán a jelszómegosztás révén ingyen netflixezőket a lehetőség kivezetésével nem tudták olyan mértékben átterelni az előfizetők közé, mint azt szerették volna. Pedig a tavalyi záró negyedév ebből a szempontból remekül sikerült, akkor 7,66 millió új előfizetőt köszönthettek. 

A bevételek alakulása is elmaradt a várttól: a Refinitiv elemzői konszenzusa 4 százalékos pluszt várt, ehhez képest a forgalom csak 3,7 százalékkal, 8,162 milliárd dollárra nőtt. Arányaiban legnagyobb ütemben, 8 százalékkal az észak-amerikai piacuk bevétele nőtt, a latin-amerikainál 7 százalékos pluszt mértek, viszont az Európa–Afrika–Közel-Kelet régió 2 százalékos mínusszal zárt, és Ázsiában is hasonló a helyzet. 

Az 1,714 milliárd dolláros üzemi eredmény az egy évvel ezelőttinél 13 százalékkal volt alacsonyabb, 

ami egyrészt a költségek megszaladására vezethető vissza (különösen a tartalomgyártás drágult meg), másrészt a devizahatásokra. Az adózott nyereség 1,305 milliárd dollárra jött ki, ez már 18 százalékos lemorzsolódás a tavalyihoz képest. Az egy részvényre eső profit (EPS) 2,88 dolláros szintje nagyjából egybecseng a várakozásokkal, de messze a tavalyi 3,53 dollár alatt maradt. 

Az üzemi marzs 25-ről 21 százalékra zsugorodott, ami jókora visszaesés, és tovább is romolhat, a cég ugyanis 19-20 százalékos marzsot vetít előre az idei üzleti évére. 

Ennek azonban profán oka van: a dollár erősödése miatt a külföldön keletkező bevételeik kevesebbet érnek. 

Ez a negatív árfolyamhatás durván 3 százalékponttal rontja az üzemi marzsukat. Hogy valami pozitívumról is szó essék, a szabad készpénzállomány éves szintjét a korábbi 3 milliárdról 3,5 milliárd dollárra növelik az idén, azaz nagyobb ütemben termelik majd a készpénzt.

legújabb javított_A Netflix előfizetés ára
 

A vállalati gyorsjelentéshez fűzött, részvényesekhez szóló levélben azt emelik ki, hogy eredményeik szinkronban vannak a saját elvárásaikkal, befektetői megítélésük pedig javul, aminek ékes bizonyítéka, hogy a Moody’s a befektetésre ajánlott kategóriába sorolta át a vállalat hitelminősítését. 

A műsorválasztékkal és az új filmek, sorozatok fogadtatásával messzemenően elégedettek, igaz, ez mindig így szokott lenni. Kitekintésükben a folyó negyedévre a tavalyinál 3 százalékkal magasabb, 8,24 milliárd dolláros bevételt, 1,6 milliárd dolláros üzemi eredményt és 2,86 dolláros EPS-t várnak, szemben a Refinitiv sokkal optimistább 8,476 milliárd dolláros forgalmi és 3,05 dolláros EPS-becslésével.

Az előfizetés-megosztásra kidolgozott konstrukcióikat fokozatosan egyre több piacon vezetik be,

februárban 12 országban próbálták fizetésre bírni a „zugnézőket”, a folyamatot a második negyedévben felgyorsítják, de nem annyira, amennyire a befektetők szeretnék. 

A jelszómegosztások visszaszorításával nagyobb pluszbevételek és többletnyereség csak később keletkezik – ez is lehangolóan hatott a befektetőkre. A Netflixet jelszómegosztással becslések szerint 100 millióan nézik ingyen világszerte, közülük 30 millióan Észak-Amerikában. 

Portland,,Or,,Usa,-,Feb,1,,2022:,Closeup,Of,The
Fotó: Tada Images

Ha valamennyiüket rá tudnák venni a fizetésre, az a MoffettNathanson számításai szerint évi 4,4 milliárd dolláros pluszbevételhez juttatná a Netflixet. John Hodulik, a UBS bank médiastratégája szerint a zugnézők az alacsonyabb áron kínált, novemberben bevezetett hirdetéses csomagokat választják inkább, ezzel pedig a Netflix hirdetési bevételeit is növelik, mivel a streamingszolgáltató a szélesebb körű elérhetőségre hivatkozva több hirdetőre tehet szert, és ennek megfelelően alakíthatja az árait.