Nagyot szólt az Apple újítása, a kiskereskedelemhez és marketinghez értő szakértők most azt találgatják, hogy a pay later szolgáltatás hogyan befolyásolja majd az emberek vásárlási szokásait, vagy akár még azt, hogyan gondolkodnak a fiatalok a pénzről. Az Apple célcsoportja a pay laterrel vélhetően a Z-generáció tagjai, akik imádnak költekezni, a pénzügyeik miatt pedig kevesebbet aggódnak. Miután sikeresen átvészelték a pandémia miatti lezárásokat, igyekeznek magukba szívni a YOLO (you only live once) életérzést, egyharmaduk pedig naponta egyszer vásárol online felületen. Az amerikai tizenévesek közel 90 százaléka iPhone-t használ és szinte társadalmi megbélyegzéssel jár, ha közülük valaki más márkát preferál, így nem csoda, hogy a piac sokat vár a társaság pénzügyi innovációjától, a rövid távú (hathetes) vásárlási kölcsönt kamatmentesen kínáló „vásárolj most, fizess később” szolgáltatástól. 

Apple Pay Later logo displayed on a laptop screen and Apple logo displayed on a phone screen are seen in this illustration photo taken in Krakow, Poland on June 7, 2022.
Fotó: Getty Images

Az év egyik legjobb részvénypiaci sztorija idén befektetni az Apple papírjaiba. Az év elejétől 27 százalékot emelkedett az árfolyam, a társaság aktuális piaci kapitalizációja már a 2600 milliárd dollárt közelíti, a leginkább figyelt értékeltségi mutató (előremutató P/E, azaz az árfolyam és a következő 4 negyedévre várt egy részvényre jutó profit hányadosa) kicsivel 25 felett áll, szóval az eredménytermelő képesség ismeretében bőven nincs szó túlértékeltségről. Az Apple felülteljesíti a tengerentúli indexeket, még a 2023-ban remeklő, technológiai papírokkal teli Nasdaq 100-at is, amely 20 százalékkal áll magasabban, mint január elején.

De nem csak azzal magyarázható az Apple felfutása, hogy az amerikai inflációs mutató szép fokozatosan jön le a csúcsról, a kötvénypiacon is inkább lefelé tartanak a hozamok, ez pedig általában támogatja a növekedési részvényeket. A részvény jelenleg a 165 dolláros tartományban tartózkodik, sztori pedig maradt az év hátralévő részére is, elég csak a beígért kevertvalóság-szemüvegre gondolni (bár a hétéves fejlesztési időszak nem megszokott az Apple-tól). 

 

Ha piacra dobják, a befektetők legalább ízelítőt kapnak arról, hogyan képzelik a vállalat vezetői az Apple következő korszakát, amely az okostelefon és a PC éra után jönne. Ősszel pedig esedékes a következő generációs okostelefon, vélhetően iPhone 15 néven. Elemzők szerint azonban ezek a hírek már beárazódtak a részvény árfolyamába, rövid távra az amerikai kincstárjegyek attraktívabbnak tűnnek, az egyévessel most 4,5 százalék hozam érhető el.

Nálunk még nem, de Amerikában már adja az Apple a veszélyesen csábító ingyenkölcsönt

Az Apple új alkalmazása lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a vásárlásaikat négy egyenlő, kamatmentes részletre osszák fel, amelyek közül az utolsót csak hat hét múlva kell kifizetni, persze egyelőre csak az Egyesült Államokban.