Megerősítette középtávú eredményterveit az Aston Martin, a keddi befektetői konferencián elhangzottak alapján azonban így is maradhatott hiányérzetük a részvényeseknek, akik közel hatszázalékos mínuszba lökték a papírt a délelőtti tőzsdei kereskedésben.
A brit luxusautó-gyártó vezetősége megerősítette, hogy jó úton járnak a következő évekre kitűzött célszámok eléréséhez, így 2024-re elérheti a kétmilliárd fontot a csoport forgalma, a kamatok, nyereségadók és értékcsökkenés nélkül számított korrigált alaperedmény (EBITDA) pedig félmilliárd fontra hízhat. A következő évben várhatóan jelentősen túl is szárnyalja ezeket.
Az idei évre sokkal szerényebb tervekkel futott neki az Aston Martin, amely a profitabilitás javulását és a szabad készpénztermelés pozitívba fordulását várja a második fél év elejétől érkező új generációs sportkocsijainak támogatásával, amelyekből az idén 7 ezret tervez értékesíteni. A 2023-as csúcsév lehet a tőkeberuházások szempontjából is.
Az évente 10-15 ezer sportautó legyártására képes gaydoni központú vállalat tavaly 190,2 millió font alapnyereséget ért el, a frissített prezentációból viszont kimaradt, hogy a következő években mennyi eladott járművel számol a vezetőség.
Kicsit távolabbra tekintve, a vállalat 2027–2028-re 2,5 milliárd font árbevétellel tervez, miközben a bruttó árrést 40 százalék fölé tornázná fel. A tisztított EBITDA ekkorra elérheti a 800 milliót, 30 százalék körüli EBITDA-marzs mellett.
A következő öt évben további kétmilliárd fontot költ beruházásokra a társaság. Döntően tőkeberuházásokat hajtanak végre, 200 milliót pedig különböző technológiai újításokhoz való hozzáférésre fordítanak.
Ez utóbbi irányba mutat a hét elején a Lucid Grouppal tető alá hozott megállapodás is, amelynek értelmében az Aston Martin 3,7 százalékos részesedést ad át az amerikai elektromos luxusautókat gyártó cégnek, amely a részvénycsomagért cserébe hozzáférést ad nagy teljesítményű elektromos hajtástechnológiájához.
A 450 millió dollárt meghaladó értékű szerződés keretében a brit luxusautó-márka a Lucid elektromos hajtáslánc- és akkumulátor-rendszereit, köztük tengerentúli startup nagy teljesítményű ikermotoros hajtásegységeit is használhatja a jövőben.
Lawrence Stroll, az Aston Martin ügyvezető elnöke szerint a megállapodás megváltoztatja a vállalat jövőbeni, EV-vezérelt növekedését.
Stratégiánk és követelményeink alapján a Lucidot választottuk, így az iparág legnagyobb teljesítményű és leginnovatívabb technológiáihoz jutunk hozzá a jövőbeni elektromos akkumulátoros járműveinkhez
– hangsúlyozta.
Az Aston Martin 2025-ben tervezi piacra dobni az első elektronikus meghajtású modelljét.
A társaság részvényei kedd délelőtt 5,5 százalékot zuhantak a londoni tőzsdén, amit az elemzők szerint az okozott, hogy a középtávú eredményszámok megerősítése mellett a vezetőség terveiben már nem szerepel konkrét értékesítési volumen, holott korábban évi 10 ezer jármű eladását tervezte a vezetőség. Az év elejétől így is elképesztő, 125 százalékos ralit mutat fel a kurzus, amit a kínai Geely tulajdonszerzése is fűtött.