Remek időzítéssel dobta be a bomba hírt a Toyota, miszerint egy szuperakkumulátor kifejlesztésével mérföldkőhöz érkezett az elektromos autózásra való áttérésben – ahol egyébként igen jelentős csúszásban van a hibrid technológiára esküdő gyártó. A rendes éves közgyűlés előtt ugyanis több részvényesük is jelezte, hogy elégedetlen a cégvezetés stratégiájával, szerintük nem fordítanak kellő figyelmet és energiát az elektromos átállásra, ezért a versenytársak állva hagyják őket. 

Northampton,,Uk,-,Oct,25,,2017:,Day,View,Of,ToyotaNorthampton, UK - Oct 25, 2017: Day view of Toyota logo at Riverside Retail Park
A Toyota nehezen vette magát rá a váltásra, befektetői nyomás is kellett hozzá.
Fotó: Shutterstock

Ennek persze nem csak az a következménye, hogy a Toyota nehezebben tudja teljesíteni a klímavédelmi céljait, anyagilag is romlanak a pozíciói, a befektetők a gyengébb teljesítményt látva elpártolnak tőle, a fétisként kezelt részvényesi érték pedig csökken. 

Bár egy százaléknál kisebb részesedésük van csak a Toyotában, a holnapra összehívott közgyűlésen több amerikai befektetési alap – közte Amerika legnagyobb nyugdíjalapja, a kaliforniai – képviselői is számon kérték volna a menedzsmenten a totojázást, egyben jelezték, hogy tiltakozásul Tojoda Akio elnök és a cégvezetés mandátumának meghosszabbítása ellen szavaznak. Hogy így lesz-e, az holnap kiderül, mindenesetre a Toyota kivette a szelet a vitorlájukból a friss bejelentéssel. Több technikai újdonságról is lehullott a lepel, de csak félig. A leglényegesebb, hogy 

ha már villanyautóval jön ki tömeges mennyiségben a Toyota, akkor annak megadja a módját: 

az új fejlesztésű, szilárdtestalapú lítium-vasfoszfát akkumulátoruknak alapból ezer kilométeres lesz a hatósávja, ez közel a duplája annak, amit a világ legnagyobb számban eladott villanyautója, a Tesla Model Y tud. A hivatalos amerikai mérési szabvánnyal 530 kilométernél állt meg crossovere. 

A szilárdtestalapú akkuk tömeggyártása 2027-ben indulhat. 

A Toyota akkujának az energialeadását is tökéletesítik, nagyobb energiasűrűséggel nagyobb teljesítményre lesz képes vele a jármű, és a feltöltése húsz percet sem igényel. A Denso csiptechnológia felhasználásával az energiaveszteséget a felére tudják csökkenteni, ez is közrejátszik a megnövelt hatótáv elérésében. 

Nonthaburi-thailand,21,Mar,2023:,He,New,All-electric,Lexus,Rz,450eNonthaburi-Thailand 21 MAR 2023: HE NEW ALL-ELECTRIC LEXUS RZ 450e on display at The 44th Bangkok International Motor Show 2023 on 20 MAR - 2 APR 2023 at IMPACT MUNAG THONG THANI
Az elektromos luxus Lexus Amerikában és Európában fogy jól. 
Fotó: Shutterstock

A forradalmat 2026-tól hirdetik meg, akkor indul az új generációs villanyautóik tömeggyártása. A japánok azt nem részletezték, hogy mekkora a költségvonzata a fejlesztéseknek és hogy hol fogják gyártani a nagy hatótávolságú akkukkal szerelt villanyautóikat, valamint az ehhez szükséges beruházások felsorolásától is eltekintettek. Annyit tudni, hogy az Észak-Karolinában 5,9 milliárd dolláros beruházásban épülő Toyota-akkumulátorgyárnak ebben nagy szerepe lesz, az egység 2025 környékén kezdheti meg a termelését.

Bejelentették, hogy 2026-tól globálisan és valamennyi jármű-kategóriában megjelennek a mesterséges intelligencia felhasználásával fejlesztett modellportfólióval. 

Az AI-t a formatervezésben, a karosszéria aerodinamikai jegyeinek kialakításában is segítségül hívják. Takero Kato, a Toyota elektromos autókkal foglalkozó egysége, a májusban felállított BEV Factory elnöke egy a YouTube-ra feltöltött rövid előadásában vázolta a stratégiai terveket. Mint mondta, céljuk, hogy megváltoztassák a villanyautókról kialakult képet, elérhetőbbé téve a járműveket a széles vásárlóközönség számára. Ehhez gyártástechnológiai fejlesztéseket is végrehajtanak.

Jakarta,indonesia-march,22,2013:,Selective,Focus,On,A,Row,Of,New,Toyota
Világraszóló teljesítmény lenne, ha a Toyota a felére tudná csökkenteni a gyártási költségeit.
Fotó: Shutterstock

A gyártást a lehető legnagyobb mértékben automatizálják, emellett átérnek a gigapréseléses technológia alkalmazására. A gigantikus öntő-sajtoló gépek alkalmazásával hatalmas költségmegtakarítás érhető el, a mintegy hatvan elem összeforrasztásával előállított alváz helyett egyetlen elemből készülő gépkocsiváz rengeteg munkafázist iktat ki, feleslegessé teszi a hegesztőrobotok alkalmazását, emellett humán munkaerőből is kevesebb kell a gyártási folyamat végigviteléhez.

Mindez egyes felhasználási területeken akár 40 százalékos költségcsökkentést eredményez, ami versenyképességi szempontból igen fontos. 

A Tesla elsőként a grünheidei Gigafactoryjában vezette be a technológiát, amellyel egy Model Y legyártása nem vesz igénybe többet tíz óránál, ez a harmada az elektromosautó-gyártásban megszokottnak. 

A tervek szerint a Toyota a bevezetendő egyszerűsített, modulrendszerű gyártással felére csökkenti a szükséges beruházások forrásigényét és az egy autó gyártásához szükséges időt. A japánok tehát csak most kezdenek zárkózni a Teslához, de a szorgalmukat és a tehetségüket ismerve hamar a sarkukra taposhatnak. 

A Toyota árfolyama 2023-tól
 

Azért nem túl hamar, már ami a gyártási mennyiséget illeti, hiszen a japánoknak 2026-ra 1,5 milliós villanyautó-gyártási kapacitásuk lesz, amit 2030-ra 3,5 milliósra bővítenek. Addigra a Tesla már évi 20 milliónál jár – ha megvalósul Elon Musk mesterterve.

A Toyota áprilisban a bZ4X modellcsalád tagjaiból és a csoport luxusmárkája, a Lexus 60 ezer dollárról induló RZ modelljéből 8584-et adott el világszerte. A villanyautózás terén látszik a fejlődés, ugyanis az első négy hónapban eladott 26 ezer villanyautójuk már most meghaladja a tavaly értékesített 24 500-at. 

A teljes értékesítésen belül a villanyautók részesedése átlépte az egy százalékot.

A Toyota bejelentéseinek nyomán 4,5 százalékot erősödött a cég részvényárfolyama a tokiói tőzsdén.


 


 

https://www.youtube.com/watch?v=v4ZSuO1UQ4k