Az OTP Bank Románia javára döntött a bíróság a román fogyasztóvédelmi hatósággal fennálló konfliktusa ügyében, felfüggesztve a törlesztőrészletek számítási módjára vonatkozó rendelet végrehajtását. Minderről pénteken bocsátott ki közleményt a magyar érdekeltségű pénzintézet romániai leánya. 

International bBanks and Businesses in Bucharest
A branch of the OTP bank is seen on 6 February, 2017. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto) (Photo by Jaap Arriens / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Jaap Arriens / AFP

A bírósági ítélet következtében a fogyasztóvédelem által a bankra vonatkozóan elrendelt intézkedések alkalmazását felfüggesztették a rendelet semmissé tételére irányuló peres eljárás jogerős lezárultáig. Az OTP Bank Románia hangsúlyozza, hogy 

biztosítja az ügyfelei számára azt a jogot, miszerint igényeiknek és szükségleteiknek megfelelően választhassák meg a hitelek törlesztési módját – egyenlő vagy csökkenő részletekben. 

A pénzintézet szerint az ügyfelek a hitelmegállapodás megkötésénél, valamint a teljes törlesztési időszak alatt is a jogi szabályozásoknak és az eladósodottsági szintnek megfelelően választhatnak a kívánt törlesztési módok között.

„Az OTP Bank Románia megerősíti elkötelezettségét amellett, hogy az ügyfelek igényeinek megfelelő, optimális banki termékeket és szolgáltatásokat kínál olyan szilárd etikai és szakmai elveket követve, amelyek megfelelnek a hatályos banki szabályoknak és jogszabályoknak” – írta közleményében a magára vevőt kereső pénzintézet.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt májusban összesen 78 millió forintnak megfelelő összegre bírságolt húsz romániai bankot a fogyasztóvédelmi hatóság (ANPC). A vizsgálatok során a fogyasztóvédelem arra a következtetésre jutott, hogy a pénzintézetek a 10 évesnél hosszabb futamidejű hitelek esetében úgy állították össze a törlesztési tervet, hogy az első években a törlesztőrészlet 25 százalékát tette ki a és 75 százalékát a kamatok. Ezzel a számítási módszerrel a fogyasztók valójában túlnyomó mennyiségben kamatot fizettek.

Horia Constantinescu, a fogyasztóvédelmi hatóság országos vezetője annak idején úgy vélekedett, 

ha ezek a hitelszerződések kiegyensúlyozottak, racionálisak és a hitelesek számára kedvezőek lennének, akkor nem élne át „pénzügyi drámát” nagyon sok család Romániában. 

A főfogyasztóvédő úgy vélte, a feltárt és büntetett rendellenesség mögött csoportérdekek és kartellre utaló magatartások lapulnak, egyúttal burkoltan uzsoratevékenységgel vádolta meg a bankokat. Az ANPC felügyelői új hiteltörlesztési tervek kidolgozását írták elő a pénzintézetek számára, hogy a fogyasztók a fennálló tőketartozást egyenlő részletekben törlesszék a teljes futamidő alatt.

Csakhogy a megbüntetett bankok közül az OTP-hez hasonlóan a Transilvania Bank is megtámadta a bíróságon az ANPC határozatát, és az igazságszolgáltatás már korábban igazat adott az országban piacvezető pénzintézetnek. Júniusban kihirdetett végleges ítéletében a Kolozs megyei táblabíróság kimondta, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság új kamat- és hitelrészlet-számítási módszere érvénytelen, ezért az ügyfél és a bank közötti hitelszerződés a mérvadó. 

Kiev,kiev/ukraine,,Summer,2015,,Duty,Free,Kiev,,BorispolKiev,Kiev/Ukraine, Summer 2015, Duty Free Kiev, Borispol
Fotó: Shutterstock

A Kolozs megyei táblabíróság ítélete felfüggesztette a fogyasztóvédelmi hatóság új hiteltörlesztési módszerének végrehajtását. A kolozsvári székhelyű bank is arra emlékeztetett korábban, hogy a hitelt igénylő ügyfelek a hitelszerződés aláírásakor eldönthetik, hogy egyenlő vagy változó összegű részletekben törlesztik a bankkölcsönt.