Sághy Balázs, az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője 

Az egyes gazdasági szektorok teljesítménye a makrogazdasági ciklusok eltérő szakaszaiban jellemzően jócskán eltér; a jelenlegihez hasonló lassulás időszakában a mindennapi fogyasztási cikkeket kínáló vállalatok részvényei jellemzően felülteljesítik a széles körű részvényindexeket. A romló rövid távú növekedési kilátások mellett ráadásul a mindennapokba örömöt hozó csokoládégyártók felülteljesítésére lehetne számítani – ám idén ez egyelőre nem történt meg. 

A legnagyobb tőzsdén kereskedett csokoládégyártók – a Mondelez és a Hershey – részvényei év eleje óta alulteljesítették a piaci benchmark S&P 500 indexet,

a Hershey ráadásul még az általános mindennapi fogyasztási cikkekkel foglalkozó vállalatok részvényeivel is alig tartotta a lépést.

 

A Hershey az amerikai piacra fókuszál, a csokoládépiac egyharmadát uralva, ahol tartósan 4-5 százalékos növekedéssel számolnak a szektorelemzők. Marketing- és termékfejlesztés területén erős a Hershey stratégiája, emiatt alapvetően jól pozicionáltak a fogyasztási javaknál a fejlett piacokon korlátos növekedési lehetőségek kihasználására a fogyasztói divatok követésével, alakításával. 

A stratégia, a működési hatékonyság és a növekedési számok nem indokolják az alulteljesítést; a vállalat eladósodottsági szintje pedig annyira alacsony, hogy a befektetői tájékoztatókon részt vevő elemzők negyedévről negyedévre a felvásárlási szándékokról érdeklődnek. Viszont érthetően aggodalmat okoz a befektetőknek a vállalat versenytársakéhoz képest is gyenge diverzifikáltsága az alacsony cukortartalmú, egészséges termékek felé. Kérdéses, hogy fennmarad-e a csokoládétermékek mint apró élvezeti cikkek iránti töretlen kereslet – amellyel a tartósan 50 százalékos osztalékfizetés mellett növekvő kifizetésekre számíthatnak a részvényesek –, vagy a fogyasztói szokások olyan radikális változásának időszakát éljük, amivel a piaci változásokra eddig kivételesen gyorsan reagáló Hershey sem tud lépést tartani.

Brazilian Altiele Carvalho dos Santos, 32, sorts cocoa beans at the Altamira farm in Itajuipe, Bahia state, Brazil, on December 13, 2019. Brazil was the second largest cocoa world producer in the 80's and is now organising to recover positions in the international market, aiming at luxury chocolate. A quality seal of Protected Geographical Indication was created in the south of Bahia state, making the activity profitable and promoting the development of the region. (Photo by RAFAEL MARTINS / AFP)
Fotó: Rafael Martins / AFP

További kockázat a feldolgozható kakaóbab kínálatának csökkenése a klímaváltozás következtében extrémebbé váló időjárás miatt. Idén különösen szembetűnő ez a hatás, ráadásul az El Nino időjárási jelenség október utánra előre jelzett erejéből kiindulva a kakaóbab világpiaci árának emelkedése tovább folytatódhat a következő hónapokban. A nagy csokoládégyártók az év első felében profitáltak a kakaóbab árának emelkedéséből a korábban felhalmozott készletek, lekötések felértékelődésével és a kereslet egészséges növekedésével; viszont megjelentek az aggodalmak, hogy a fogyasztók nem fogják elviselni az alapanyag-lekötések kifutásával elkerülhetetlen áremeléseket, és a fogyasztás visszafogásával fognak reagálni. Az év végi, ünnepi időszak nagy próbája lesz a csokoládékereslet rugalmasságának: az utazásokhoz kapcsolódó és a prémium-, illetve luxuskategóriában kevesen várnak visszaesést, a tömegszegmensben viszont valószínűleg a különlegességérzést termékeket kínáló szereplők fogják csak növelni az eladásaikat.

 

A határozott csokoládéfókusz miatt a tömegeket megszólító Hershey-re minden versenytársánál jobban érvényes, hogy a kilátások azon múlnak, képes-e élményt adni a termékeivel, vagy a fogyasztási cikkek szegmens legtöbb szereplőjéhez hasonlóan csak fogyasztást elégít ki. A Hershey-részvényen keresztül az alacsony relatív részvényértékeltség mellett egyértelműen arra fogad a befektető, hogy 

a csokoládéfogyasztásnak továbbra is kiemelt szerepe lesz az emberek életében.