Bővülő forgalomról és közel duplázódó eredményről adott számot a Volkswagen, amely a szeszélyesen mozgó nyersanyagárak fedezésén ugyanakkor jelentős tételt bukott a harmadik negyedévben. Európa legnagyobb autógyártója így nem lehet elégedett a nyereségességével.

volkswagen
Fotó: AFP

A német autóipari óriás 12 százalékkal magasabb, 78,8 milliárd eurós forgalmat ért el a szeptember végén zárult három hónapban, 14 százalékkal 4,9 milliárd euróra emelkedő üzemi eredmény mellett. Az adózás előtti eredmény közel duplájára, 5,8 milliárd euróra ugrott, amiből 4,3 milliárdot nettó nyereségként könyvelhetett el a csoport.

A negyedév során 2,3 millió járművet szállított le a gyártó, ami 7 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbi bázishoz képest.

Nem lehetünk elégedettek a nyereségességünkkel, amely a harmadik negyedévben elmaradt ambiciózus céljainktól

– mondta Arno Antlitz pénzügyi igazgató.

A vállalat még múlt pénteken, az előzetes eredményszámok ismertetésekor csökkentette a nyereséghányadra vonatkozó idei várakozását az árupiaci bizonytalanságok miatt. Sok más ipari vállalathoz hasonlóan az autógyártók is fedezik a nyersanyagárak ingadozását, ami nem pénzbeli nyereséget vagy veszteséget eredményezhet, általában minden negyedév végén.

Ez a harmadik negyedévben 2,5 milliárd eurós nem készpénzes veszteséget eredményezett, amelyet a Volkswagen az év végéig már nem tud ellensúlyozni. 

„Az árupiacok további alakulása továbbra is kiszámíthatatlan” – hangsúlyozta jelentésében a vállalat.

A német autógyártó ezzel együtt megpróbálja szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és azt is közölte, hogy a következő hetekben az összes márkájánál „gyorsan azonosítják és végrehajtják a lehetséges költségcsökkentéseket”.

A vállalat továbbra is arra számít, hogy idén 9-9,5 millió járművet szállít ki az ügyfeleknek, a csoport értékesítési árbevétele pedig 10-15 százalékkal magasabb lesz, mint 2022-ben. Az idei első kilenc hónap során 6,8 millió autót adott át a gyártó, forgalma pedig 16 százalékkal 235,1 milliárd euróra hízott.

A gyorsjelentést követő videókonferencián a társaság vezetése elismerte, hogy a kínai elektromos járműpiacon további piacvesztésre számítanak a következő 1-2 évben, mielőtt az Xpenggel közösen gyártott új villanyautóik 2026-ban megjelennek az ázsiai piacon.

Európában jelenleg 150 ezer elektromos autóra vonatkozó rendelésállománnyal bír a csoport – ismertette Arno Antlitz, hozzátéve, hogy az év végén a rendelések további felfutását várják.

 

A Volkswagen frankfurti börzére bevezetett részvényei 1,3 százalékkal kerültek lejjebb a csütörtöki kereskedés elején, 2023-ban pedig már 27 százalékkal bukdácsolt lejjebb az árfolyam.

Nagyot bukhatnak a német autógyártók, ha kirobban az Európa–Kína kereskedelmi háború

A német autógyártók főleg amiatt aggódnak, hogy Peking szintén megemelné a vámokat, vagy korlátozza a hozzáférésüket a fontos akkumulátor-alapanyagokhoz, például a lítiumhoz.