Elképesztő, 90 milliárd dolláros értékeltség mellett tervez belépni az amerikai piacra a Shein kínai szupergyors divat áruház – írta meg a Bloomberg az ügyhöz közel álló, nevük elhallgatását kérő forrásokra hivatkozva. Ez a közel százmilliárd dolláros értékeltség a nemrég piacra lépő Birkenstock papucsgyártó IPO-értékének közel tízszerese, míg az idei év legnagyobb tőzsdei bevezetését lebonyolító Arm csipgyártó értékeltségének másfélszerese. 

Smartphone,In,The,Front,Pocket,Of,A,Jean,,On,The, 
Shein
Közel százmilliárd dollárt ér a vállalat a Shein vezetése szerint.
Fotó: Shutterstock

A 80–90 milliárd közti célár már csak azért is erősen túlzónak hathat, mivel a Shein legutóbbi, idén májusi tőkebevonásán mindössze 50-60 milliárd dolláros értékeltséget tudott elérni.

A zárt körű tőkebevonásokon elért számok ugyan nem feltétlenül tükrözik az IPO-n elérhető értékeltségeket, de egyértelműen rávilágítanak a vállalat és a befektetők eltérő kilátásai közti szakadékra: míg a befektetők körében egyre nagyobb szerepet kapnak a versenytársak térnyerése nyomán kialakuló félelmek, a kényszermunka felhasználásáról szóló vádak lehetséges következményei és a szerzői jogi aggályok, a vállalat saját jövőképében mindezek alig kapnak helyet, lehetséges kihatásaik nagyságát pedig rendre igyekeznek minimalizálni. 

A vállalat azonban az impozáns piacra lépési törekvések ellenére nem adott meg várható időpontot az IPO számára.

Ebben annak is nagy szerepe lehet, hogy a Shein valós értékét kifejezetten nehezen tudják belőni a piacok: a cég tavaly még százmilliárd dolláros árcédulát tudott elérni egy zárt körű tőkebevonás keretében, az azóta kialakult geopolitikai és gazdasági bizonytalanság jelentősen csökkentette a befektetők érdeklődését a kockázati eszközök, így a Shein tulajdonrészei iránt is.

Világhódító Shein és Temu: megállíthatatlan a kínai e-diszkontok előretörése

A dömpingáron egynyári minőségű termékeket áruló e-kereskedők új hulláma meghódítja a világot, de tündöklésük tartósságára semmilyen garancia nincs. Szakértők szerint szerepük a világgazdasági növekedés erősödésével arányosan csökkenni fog. Vagy nem.

A Shein az idei pénzügyi évre 2,5 milliárd dolláros nettó jövedelemmel számol még az egyre növekvő iparági verseny ellenére is, ami hatalmas előrelépés a cég 2019-ben elért 137 millió dolláros nyereségéhez képest. Az irdatlanul megugró számok mögött elsősorban az áll, hogy a vállalat a pandémiás lezárások alatt valósággal berobbant az amerikai divatpiacra, felhasználók millióit szólítva magához ultraalacsony áraival és sok esetben akár pár naponta frissülő kollekcióival.