Az év végén sem aludt meg a tej a Danone szájában, a francia élelmiszeripari óriás tovább folytatja szerkezetátalakítási programját. Ennek részeként jelentették be kedden, hogy megválnak az egyesült államokbeli prémium kategóriás biotermékeket gyártó érdekeltségeikben lévő többségi részesedésüktől, kisebbségi tulajdonosként viszont tovább üzemeltetik a népszerű termékeket gyártó társaságokat.
A Horizon Organic és a Wallaby üzletágak eladása a még 2022 márciusában bejelentett portfóliórevíziós és eszközrotációs program részeként valósul meg, a vevő az amerikai Platimun Equity magántőke-társaság. A vételárat a felek nem hozták nyilvánosságra és azt sem, mekkora részt tart meg magának a Danone. Csak annyit árultak el, hogy az ügylet már az 2024-es üzleti év számait erősíti majd.
Az észak-amerikai üzletmenet stabil ugyan, de a tejjel-mézzel folyó kánaánt nem itt kell most elképzelni.
A legutóbbi, októberrel zárult negyedév forgalmi kimutatása szerint a bevétel éves alapon 3,7 százalékkal 1,747 milliárd euróra csökkent, az értékesített termékek volumene 0,2 százalékkal mérséklődött, mivel a vásárlók az inflációs nyomás következményeként inkább az olcsóbb tejtermékeket keresték.
Az sem tett jót az üzletnek, hogy ősszel a Danone egy átlagosan 4 százalékos áremeléssel igazodott a megváltozott amerikai árszínvonalhoz.
Tegyük hozzá, hogy alulteljesítésben az észak-amerikai üzletágnál voltak még rosszabbak is, a Danone konszolidált globális bevétele az üzleti negyedévben 5,8 százalékkal, 6,906 milliárd euróra olvadt. A Danone egyszeri hatásoktól megtisztított bevétele viszont 6,2 százalékkal nőtt, miközben az LSEG elemzői konszenzusa megelégedett volna 4,7 százalékos plusszal.
A Danone amerikai biotejipari tevékenysége a Horizon Organic és a Wallaby üzletágakra szorítkozik, e két cég biotejtermékekkel, tejjel, tejszínhabbal, joghurtokkal, sajttal és vajjal látja el a helyi piacot. A két leányvállalat a globális értékesítés nagyjából 3 százalékáért felelt az utóbbi időszakban.
A többségi részesedés eladása lehetővé teszi számunkra, hogy a jelenlegi, erős, egészségközpontú márkákból álló portfóliónkra koncentrálhassunk és a vételárat a növekedési prioritásainknak megfelelő területeken fektethessük be
– mondta Antoine de Saint-Affrique, a Danone vezérigazgatója, szavaiból arra lehet következtetni, hogy a lefölözött hasznot Európa legnagyobb joghurtgyártója nem kívánja osztalékágon kifizetni a részvényeseknek. Ennek ellenére az egy éves tárgyalássorozat után bejelentett adásvételi megállapodásra fél százalékot erősödött a Danone árfolyama a párizsi tőzsdén.
Hamarosan újabb üzletet jelenthet be a Danone, amely december közepe óta exkluzív tárgyalásokat folytat a prémium kategóriás termékeket, köztük édes kekszeket, süteményeket, sós kekszeket és snackeket gyártó Michel et Augustin eladásáról.
Az elsősorban Franciaországban és a hat exportpiacon közkedvelt márkára a Nutellát gyártó olasz Ferrero-család vezetett szemet, amely a Belgiumban bejegyzett vagyonkezelő holdingján, a CTH Investen keresztül tett vételi ajánlatot.
A Ferreróhoz képest fiatal, de prosperáló édesipari cégről van szó, amelyet 2004-ben alapítottak a névadók, Michel de Rovira és Augustin Paluel-Marmont, s amely a 2016-os felvásárlással került át a Danone portfóliójába.
A Ferrero a Michel et Augustin megszerzésével megszilárdíthatja helyét a francia piacon és növelheti befolyását a prémium kekszek világában. Az olaszok az utóbbi időben gyorsan bővítették részesedésüket ebben a szegmensben.
Többek között megvették a brit piacon otthonosan mozgó a Burton’s Biscuit Companyt és a Fox’st, Dániában a Kelsen Groupot és Belgiumban a Delacre-t. A tárgyaló felek az egyeztetésekbe dicsérendő módon bevonták a Michel et Augustin munkáskollektívájának képviselőit is.