Az év végén sem aludt meg a tej a Danone szájában, a francia élelmiszeripari óriás tovább folytatja szerkezetátalakítási programját. Ennek részeként jelentették be kedden, hogy megválnak az egyesült államokbeli prémium kategóriás biotermékeket gyártó érdekeltségeikben lévő többségi részesedésüktől, kisebbségi tulajdonosként viszont tovább üzemeltetik a népszerű termékeket gyártó társaságokat. 

Danone Yoghurt Products Under ProductionAn employee processes boxes of the yoghurt Fantasia at the Danone factory in Rosenheim, Germany, on Thursday, June 16, 2011. Danone, the world's biggest yogurt maker, forecast improved profitability in 2011 as emerging-market sales and cost reductions offset higher commodity prices. Photographer: Guenter Schiffmann/Bloomberg via Getty ImagesAn employee controls the finished packaging with fresh curd cheese products at the Danone creamery in Rosenheim, Germany on Thursday, June 16, 2011. Photographer: Guenter Schiffmann/Bloomberg
A Danone a vételárat egyelőre a befektetők fantáziájára bízza.
Fotó: AFP

A Horizon Organic és a Wallaby üzletágak eladása a még 2022 márciusában bejelentett portfóliórevíziós és eszközrotációs program részeként valósul meg, a vevő az amerikai Platimun Equity magántőke-társaság. A vételárat a felek nem hozták nyilvánosságra és azt sem, mekkora részt tart meg magának a Danone. Csak annyit árultak el, hogy az ügylet már az 2024-es üzleti év számait erősíti majd.

Az észak-amerikai üzletmenet stabil ugyan, de a tejjel-mézzel folyó kánaánt nem itt kell most elképzelni. 

A legutóbbi, októberrel zárult negyedév forgalmi kimutatása szerint a bevétel éves alapon 3,7 százalékkal 1,747 milliárd euróra csökkent, az értékesített termékek volumene 0,2 százalékkal mérséklődött, mivel a vásárlók az inflációs nyomás következményeként inkább az olcsóbb tejtermékeket keresték. 

Az sem tett jót az üzletnek, hogy ősszel a Danone egy átlagosan 4 százalékos áremeléssel igazodott a megváltozott amerikai árszínvonalhoz. 

Los,Angeles,,California,,United,States,-,08-09-2019:,A,View,Of
Horizon Organic tejek sorakoznak egy kaliforniai élelmiszeráruház polcain.
Fotó: Shutterstock

Tegyük hozzá, hogy alulteljesítésben az észak-amerikai üzletágnál voltak még rosszabbak is, a Danone konszolidált globális bevétele az üzleti negyedévben 5,8 százalékkal, 6,906 milliárd euróra olvadt. A Danone egyszeri hatásoktól megtisztított bevétele viszont 6,2 százalékkal nőtt, miközben az LSEG elemzői konszenzusa megelégedett volna 4,7 százalékos plusszal.

A Danone amerikai biotejipari tevékenysége a Horizon Organic és a Wallaby üzletágakra szorítkozik, e két cég biotejtermékekkel, tejjel, tejszínhabbal, joghurtokkal, sajttal és vajjal látja el a helyi piacot. A két leányvállalat a globális értékesítés nagyjából 3 százalékáért felelt az utóbbi időszakban.

A többségi részesedés eladása lehetővé teszi számunkra, hogy a jelenlegi, erős, egészségközpontú márkákból álló portfóliónkra koncentrálhassunk és a vételárat a növekedési prioritásainknak megfelelő területeken fektethessük be

– mondta Antoine de Saint-Affrique, a Danone vezérigazgatója, szavaiból arra lehet következtetni, hogy a lefölözött hasznot Európa legnagyobb joghurtgyártója nem kívánja osztalékágon kifizetni a részvényeseknek. Ennek ellenére az egy éves tárgyalássorozat után bejelentett adásvételi megállapodásra fél százalékot erősödött a Danone árfolyama a párizsi tőzsdén.

 

Hamarosan újabb üzletet jelenthet be a Danone, amely december közepe óta exkluzív tárgyalásokat folytat a prémium kategóriás termékeket, köztük édes kekszeket, süteményeket, sós kekszeket és snackeket gyártó Michel et Augustin eladásáról. 

Az elsősorban Franciaországban és a hat exportpiacon közkedvelt márkára a Nutellát gyártó olasz Ferrero-család vezetett szemet, amely a Belgiumban bejegyzett vagyonkezelő holdingján, a CTH Investen keresztül tett vételi ajánlatot.

Poznan,,Pol,-,Oct,31,,2019:,Jar,Of,Nutella,,A
A Ferrero sikertermékével, a Nutellával  új ízzel gyarapodhat a Michel et Augustin kollekciója.
Fotó: Shutterstock

A Ferreróhoz képest fiatal, de prosperáló édesipari cégről van szó, amelyet 2004-ben alapítottak a névadók, Michel de Rovira és Augustin Paluel-Marmont, s amely a 2016-os felvásárlással került át a Danone portfóliójába. 

A Ferrero a Michel et Augustin megszerzésével megszilárdíthatja helyét a francia piacon és növelheti befolyását a prémium kekszek világában. Az olaszok az utóbbi időben gyorsan bővítették részesedésüket ebben a szegmensben.

Többek között megvették a brit piacon otthonosan mozgó a Burton’s Biscuit Companyt és a Fox’st, Dániában a Kelsen Groupot és Belgiumban a Delacre-t. A tárgyaló felek az egyeztetésekbe dicsérendő módon bevonták a Michel et Augustin munkáskollektívájának képviselőit is.