Egyetlen eurócentet sem ajánl a Skoda a Talgo részvényeseinek - a tőzsdefelügyelet szerint csak a magyar út járható
A Škoda Transportation világossá tette, hogy nem tesz olyan felvásárlási ajánlatot a Talgo részvényeseinek, amely kedvezőbb a magyar Ganz-Mavag által a spanyol vállalat valamennyi részvényére tett darabonként öt eurós vételi ajánlatánál, sőt egyáltalán nem tesz semmiféle vételi ajánlatot – derül ki a Škoda leveléből, melyet a Talgo csütörtökön kapott meg, és amelyet a vonatgyártó pénteken reggel továbbított a spanyol tőzsdefelügyelethez (Comisión Nacional del Mercados de Valores; CNMV).

A Talgo részvényesei csehül járnának a Skoda ajánlatával
A Skoda korábbi ajánlatához kapcsolódó levele alapján pedig a tőzsdefelügyelet szerint a jelenlegi piaci viszonyok között a magyar ajánlat elfogadása az egyetlen járható út, és csak akkor lehet róla lelépni, ha a madridi kormány megtiltja a tranzakciót – írja a helyi La Vangardia hírportál.
A Skoda amúgy a levélben hozzáférést kért a Talgo belső információihoz, amelyek lehetővé teszik a cég úgynevezett Due Diligence, azaz alapos vizsgálatát annak megállapítása érdekében, hogy adottak-e a két vállalat ipari tevékenységének egyesítéséhez szükséges feltételek.
Szándékaink tisztázása érdekében közöljük, hogy a célunk egy ipari egyesülés lehetőségének a feltárása, és nem az, hogy átvegyük az irányítást a Talgo felett
– áll a cseh vállalat levelében.
A csehek egyúttal felszólítják a Talgót, hogy vizsgálja felül a döntését, amely szerint a magyar Ganz-Mavag csoport felvásárlási ajánlatát a részvényesek elé terjeszti.
A Škoda egyébként ragaszkodik a spanyolországi partraszállási tervéhez, amelyet Pedro Sánchez kormánya is támogat a magyar Ganz-Mavag Europe csoport által indított felvásárlási ajánlat alternatívájaként.
Sőt, a Talgo-nak küldött levélben nyolc pontban részletezi, hogy ajánlata miért jelenthet megoldási alternatívát a spanyol vállalat ipari problémáira, és arra a következtetésre jut, hogy a két vállalat egyesülése erős szinergiákat biztosíthat mindkettő számára, és „félelmetes erővel” pozícionálhatja őket a vasúti és buszközlekedési ágazatban.
A Skodának nincs pénze, de van víziója
Egy másik spanyol hírportál, az Infobae arról is beszámolt, hogy az egyebek között a hazánkban működő Yettel távközlési vállalat meghatározó tulajdonosaként is ismert cseh PPF befektetői csoport tulajdonában álló Skoda Transportation – amely így teljesen független az autógyártótól – szerint
a két cég egyesülése esetén az éves forgalmuk 2 milliárd euróra, rendelésállományuk pedig 7,5 milliárd euróra nőne.
Az Infoebae viszont azt is megerősíti, hogy továbbra is a magyar ajánlatot támogatja a Pegaso Transportation International, amely a Talgo legnagyobb, 40 százalékos tulajdonosa. Ezen a cégen keresztül áll fenn mások mellett a Lehman Brothers két egykori vezetője által gründolt brit Trilantic alap, valamint – a Talgo alapító-tulajdonosának örököseként – a spanyol Oriol család közvetett befolyása.
A portál szerint a spanyol tőzsdefelügyelet a közelmúltban már figyelmeztetett, hogy ha valaki más is ajánlatot akar tenni a Talgóra, akkor szabályos ellenajánlatként kell benyújtania, és ahhoz is ragaszkodik, hogy az ajánlatokat minden részvényeshez el kell juttatni.
A Škoda azzal zárja a Talgóhoz intézett levelét, hogy tisztában van a Talgo igazgatótanácsának „sajátos” helyzetével. Ezzel arra utal, hogy a spanyol tőkepiaci törvény szerint a tőzsdén jegyzett társaság igazgatótanácsát úgynevezett passzivitási kötelezettség terheli, amíg a cég részvényeire tett vételi ajánlat hatályos. Ezért a jelen esetben sem tehet semmit a Ganz-Mavag vételi ajánlatának előnyére vagy hátrányára.


