Az Amazont nem zavarja az MI-ellenes részvényesek duzzogása
Hiába az Amazon robusztus növekedése, a befektetők mégis elégedetlenek, mert a cégvezetés azt közölte, hogy innentől a profitszempontokat hátrébb sorolja, és gőzerővel a mesterségesintelligencia- (MI-) alkalmazások fejlesztésére és integrálására fókuszál – kerül, amibe kerül. És az kétségtelenül sokba kerül.

A jövő fontos bevételforrását megalapozó MI-fejlesztésekre azonban a birodalomalapító Jeff Bezos véleménye szerint nem kell sajnálni a pénzt, mert lemaradhatnak a riválisoktól, emiatt nem szabad engedni az időnként megfogalmazódó a szűk látókörű profitérdekeknek.
Megütötték az Amazon árfolyamát
A befektetők másképp gondolják, s ez egy közel 7 százalékos árfolyamesést eredményezett az Amazon csütörtöki, amerikai tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentésére adott válaszként. Az idén ezt megelőzően a részvények 21 százalékkal drágultak.
Az MI-kiadások rendesen faragnak a még meg sem termelt profitból: az Amazon előrejelzése szerint a szeptemberrel záruló negyedévben az e-kereskedelmi és felhőszolgáltató óriásvállalat 11 és 15 milliárd dollár közé várja az üzemi nyereségét, miközben a piac 15,7 milliárddal lenne elégedett.
Újabb csapásként Brian Olsavsky pénzügyi igazgató az elemzői háttérbeszélgetésen megerősítette, hogy
a második félévben az tőkekiadásaik az első féléves 30,5 milliárd dollárt is meg fogják haladni
– írja a Bloomberg. Az Amazonnál radikális költségcsökkentéseket rendelt el két éve a vezérigazgatói posztról leköszönt Bezost váltó Andy Jassy, s a befektetők ennek az eredményeit már a zsebükben szeretnék tudni, ám ehelyett a mesterséges intelligencia megcsapolja a profitot.
Ami nem is kevés, hiszen a júniussal zárult negyedévben az Amazon 13,48 milliárd dolláros adózott nyereséget ért el, ez pedig az egy évvel ezelőttinek a duplája, viszont a 13,6 milliárdos elemzői konszenzus alatt maradt. Ehhez képest a társaság forgalma „szerény” 10 százalékos mértékben, 147,98 milliárd dollárra gyarapodott.
Házon belül költi a pénzt az Amazon
Gil Luria, a DA Davidson elemzője szerint a hosszú távra szóló előnyök megszerzése érdekében a rövid távú kiköltekezés már a 30 éve alapított Amazon DNS-ébe ivódott, és ahogy a cég eddigi száguldása jelzi, sikeres stratégia volt.
Luria most is megtalálta a pozitívumot ebben, rámutatva, hogy az Amazon MI-fejlesztéseiből maga a cég, pontosabban annak egyik vezető bevételszerző divíziója, a felhőszolgáltatásokat nyújtó Amazon Web Sevices (AWS) nyeri a legtöbbet, mivel a kiadások, így az adatközpontok kapacitásfejlesztése náluk bevételként jelentkezik.

Sokkal rosszabb lenne, ha az Amazonnak külső szereplőkre kellene támaszkodnia. Az AWS így is az Amazon fejlődésének a motorja, a második negyedévben bevételét éves alapon a vártat meghaladva 19 százalékkal, 26,28 milliárd dollárra tudta növelni. Ez az anyacég összbevételének 17,7 százalékát teszi ki.
A piac idegességét nem tudta csillapítani az Amazon azzal, hogy a folyó negyedévre vonatkozó bevételnövekedését konzervatív módon, 8 és 11 százalék közötti mértékűre becsülte, 158,5 milliárd dolláros középérértékkel. A Wall Street ennél százmillióval kevesebbel is beérte volna.
Saját pályájukon vernék meg a kínai konkurenseket
Korábbi tapasztalataira hivatkozva Olsavsky elmondta, hogy olyan időszakban, amikor például olimpiát rendeznek, átmenetileg megváltoznak a vásárlási szokások, a potenciális vevők a monitor és az okostelefon kijelzői helyett a tévéképernyőkre merednek, követve a valóban izgalmas párizsi eseményeket.
Más, nehezebben számszerűsíthető tényezők is belerondítanak az előrejelzésekbe. Az Amazon e-kereskedelmi hegemóniáját ugyanis kikezdték az olyan, filléres áruk tömkelegét kínáló sikeres kínai online kereskedők, mint
- a Temu
- és a Shein.
Ellenük az Amazon egy hasonló, fapados szolgáltatás beindítását ígérte az ősszel, de erről ezúttal nem kerültek elő részletek.


