Február elején még egy tavalyi sztori bizonyult a legfelkapottabb cikknek olvasóink körében. Kiderült ugyanis, hogy igencsak bőséges év volt 2023 azoknak a megtakarításra képes magyar háztartásoknak, amelyek hazai értékpapírokban fialtatták meglévő vagyonukat, tavaly ugyanis bő harmadával, azaz közel hatezermilliárd forinttal ugrott meg az ilyen befektetési termékekben lévő összvagyon, ami 2023 végére jócskán átlépte a 23 ezermilliárd forintot – számoltunk be a mérföldkőről a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján. A megtakarítások fele továbbra is állampapírban ketyeg, de a befektetési alapokkal tavaly gyorsabban lehetett előbbre lépni. A pesti tőzsde mellett kitartók is nagyot kaszálhattak a BUX 38 százalékos ralijával.
A befektetési alapok tavalyi előretörése mellett februárra helyreállt a rend, a hó elején kiugró volt a kereslet a lakossági magyar államkötvényekre , azon belül is a Prémium Magyar Állampapírra (PMÁP). A rendkívüli érdeklődés hátterében az áll, hogy már csak a hét elején lehetett venni abból a PMÁP-sorozatból, amelynek induló éves kamatozása még 9,9 százalék volt, a helyébe lévő értékpapír – azon túl, hogy szinte minden pontjában megegyező kondíciókkal rendelkezik az előddel – induló éves kamata csupán 7,9 százalék. A lakossági befektetők a kedvenc állampapírjukból 50,8 milliárd forintnyit jegyeztek le, a dobogó második és harmadik fokára a Fix Magyar Állampapír és az Egyéves Magyar Állampapír lépett föl, 12,5 és 12,1 milliárd forintos értékesítési számokkal.
A kötelező állampapírtartás fájó pont, de alapvetően együtt lehet élni a befektetési alapok összetételét rögzítő, elfogadás előtt álló kormányrendelettel az alapkezelői szektor szereplőinek véleménye szerint. Nagy átrendeződés nem várható az eszközállományban, a hazai részvényeknek ugyanakkor nem biztos, hogy kedvez az új szabályozás – erről számoltak be a Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők a hazai befektetési alapokat szabályozó, februárban ismertetett kormányrendelet-módosítás kapcsán.
Villámcsapásként érkezett a hír február közepén, hogy a hazánkban is népszerű kiskereskedelmi lánc, a Pepco úgy döntött, bezárja 73 üzletét, és kivonul Ausztriából, mivel a diszkontáruházlánc nem lát megfelelő megtérülési lehetőséget nyugati szomszédunknál.
Állt a bál az amerikaiak kedvenc gyorsétterem-, illetve kávézólánca körül is. A Közel-Kelettől Malajzián, és Indonézián keresztül Franciaország muszlimok lakta negyedeiig futótűzként terjedt februárban a bojkott a McDonald’s és a Starbucks üzletei ellen, mivel a közösségi médiában Izrael-barátnak nyilvánították a két amerikai láncot a palesztin–izraeli háborúval kapcsolatban tett megnyilvánulásaik miatt.
A Richter számára jó híreket hozott az év második hónapja. Február 19-től ugyanis több gyógyszer áfamentessé vált az Egyesült Államokban, a szabályozói ármódosítás a magyar gyógyszergyártó vezető termékét, a Vraylart is kedvezően érintette. A cariprazine-tartalmú antipszichotikum valamennyi, az 1,5, a 3, a 4,5, valamint a 6 milligrammos hatóanyag-tartalommal rendelkező kiszerelése is adómentessé vált. Korábban 12 százalékos volt az áfakulcs a terméken.
A gyógyszeripari vonalon maradva jelentős felvásárlást jelentett be a fogyasztószerek úttörője, a Novo Nordisk, melynek legfőbb gondja, hogy nem képes annyit gyártani a fogyasztószerekből, amennyire igény volna. A dán egészségipari vállalat ezért három üzemet is megvásárolt 11 milliárd dollárért, hogy utolérje a fogyasztószerei – az Ozempic és a Wegovy – iránti keresletet, amelynek köszönhetően a dán gyógyszergyártó piaci értéke 500 milliárd dollár fölé emelkedett. A vásárlás egy háromszereplős tranzakció része, melynek keretében a Novo Holdings, a cég szavazatainak többségét birtokló vállalat 16,5 milliárd dollárért felvásárolja a gyárak tulajdonosát, a Catalent nevű gyógyszerbérgyártó céget.
Az idei tél végén még meglehetősen pesszimistán tekintettek a turisztikai szezon elébe a szektor szereplői. A turizmusban érdekelt nagyvállalatok egyre gyengébb előrejelzésekkel keserítették a részvényeseiket, az utazási láz Amerikában a pandémia előtti szinten tetőzött, és innen már csak szűk ösvény vezet felfelé. Kínában azonban még lehet bízni – írtuk meg a Booking Holdings év eleji foglalási adatai alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.