A paradicsomi állapotoknak, a pandémiát követő nagy visszarendeződésnek immár vége, az utazási láz hőemelkedéssé csillapodott – ezt a megállapítást szűrték le a Booking Holdings részvényesei, mikor a társaság közzétette az előttünk álló szezon legfrissebb foglalási adatait. 

Young,Woman,Planning,Vacation,Trip,And,Searching,Information,Or,Booking
Az utazás megszervezésében egyre többen támaszkodnak a Booking.com-ra.
Fotó: Shutterstock  

Keserűségükben azonmód rátenyereltek az „eladás gombra”, ennek nyomán az amerikai utazásszervező-óriás árfolyama 8 százalékot zuhant, majd a pénteki kereskedés végén már 10 százalékos volt a mínusz. Azaz egyetlen kereskedési napon mintegy 12 milliárd dollárral csökkent a vállalat piaci értéke.

Egyszer hopp, másszor kopp     

Az internetes utazásszervező vállalat friss gyorsjelentésében jelezte, hogy a felületein véglegesített foglalások összesített értéke 24 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és 150,6 milliárd dollár lett. Ebből 21,4 milliárd dollár csapódott le nála bevételként, ami 25 százalékos bővülés. 

A bevételből 4,3 milliárd dollár volt az adózott nyereség, ami 40 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. 

Ráadásul a cég felületein a szobafoglalások tavaly elérték a bűvös egymilliárd éjszakát. A Booking sikeréhez az ázsiai, ezen belül is a kínai utazások felfutása járult hozzá a leginkább, a Hamász–izraeli háború viszont őket is negatívan érintette. 

Milan,,Italy,-,August,10,,2017:,Booking.com,Website,Homepage.,It
Egymilliárdnál is több vendégéjszakát kötöttek le tavaly a Bookingnál.
Fotó: Shutterstock

A számok mind pozitív meglepetésként szolgáltak, ám az első negyedévre előre jelzett, 5-7 százalékos összesített foglalásivolumen-növekedéstől visszahőköltek a befektetők, az ugyanis jó esetben is csak a hatoda az egy évvel korábbinak. 

Tavaly inflációs sokk érte az utazni vágyókat is, ezért az elemzők úgy gondolták, hogy a pénzromlás ütemének lanyhulásával azok is útnak indulnak majd, akik eddig ezt húzták-halasztották. 

Az egész évre vonatkoztatott, 7 százalék körüli forgalomnövekedési prognózis kapcsán pedig már dörzsölgették a szemüket, hogy rosszul látnak. Pedig a Booking egyértelmű üzenetet küldött: vége a mézesheteknek. 

Illúzióromboló hotelláncok        

Az illúziókat a hét közepén a Hilton és a Marriott hotellánc vártnál gyengébb előrejelzései is szertefoszlathatták valamennyire. A Marriott az egy kiadható szobára eső éves bevételnél csak 3–5 százalékos növekedést vár az idén, szemben a tavalyi 15 százalékkal. 

A Hiltonnál a 2023-as 12,6 százalékos bővülést 2–4 százalék közötti válthatja az idén ugyanennél a mutatónál. Rossz előjel volt az is, hogy a Bookingnál az amerikai foglalások már tetőztek a múlt nyáron, s a negyedik negyedévet ezen a kiemelt piacon a stagnálás jellemezte.

Markham,,Ontario,,Canada,-,July,13,,2019:,Residence,Inn,By
A Marriottnál is szűkebb időszak köszönt be az idei évvel. Fotó: Shutterstock

Azért búslakodni nem érdemes, s bár a Jefferies becslései szerint az utazási költségek az idén átlagosan 3,5 százalékkal nőnek a tavalyihoz képest az Egyesült Államokban, az egy főre eső utazások száma 4,9-re várható erre az évre, ami 2 százalékponttal magasabb a pandémia előtti évihez képest. 

A repülőjegyek sem drágulnak már eszeveszett mértékben, a Hopper adatai szerint januárban egy belföldi retúrjegy átlagosan 273 dollárba került, ami 1,8 százalékos növekedés éves szinten, de még mindig 2,2 százalékkal olcsóbban lehet repülővel utazni Amerikában, mint 2019-ben.

A spanyoloknál is kihúzta a gyufát a Booking                 

Nő a szigor a technológiai vállalatokkal szemben az EU-ban. A gyanú szerint a Booking infrastrukturális erőfölényét kihasználva megpróbálta kiszorítani vetélytársait a spanyol piacról, ezen igyekezetét a versenyhatóság 486 millió eurós bírsággal honorálta – nem jogerősen.