Az Egyesült Államokban 2018-ban létező állások mintegy 60 százaléka olyan volt, amely 1940-ben még nem létezett, a Bank of America (BofA): Transformation, The new wave: Agentic AI című, idén megjelent elemzése szerint. Ez a folyamat most még inkább gyorsulni látszik, a ChatGPT nyilvános debütálása után nyolc hónappal már 20 százalékos csökkenést tapasztalhattunk a nemzetközi szabadúszó munkákat kínáló platformokon kódíró és szövegkészítő álláshirdetéseinek számában – írja a BofA, amely azt is megjegyzi, hogy nem csak a szellemi, de a fizikai munkák kínálatát is jelentős mértékben szűkíti a mesterséges intelligencia (MI) által kontrollált robotmunka.
Például az Amazon és a DHL által használt robotok az embereknél 25 százalékkal gyorsabban szelektálják a csomagokat, és kétszer olyan gyorsan rakodják is át. A BofA szakértői azt vázolják a cikkükben, hogy a már velünk élő részben robotizált és MI-vel támogatott szolgáltatások piaca lehet a következő, ahol nagy áttörés következik be. Saját személyes tapasztalataink egyelőre vegyesek az agent, azaz ügynök típusú MI-szolgáltatásokkal.
Alapvető funkciók betöltésére már hiba nélkül alkalmasak ezek az alkalmazások, de sokszor bosszankodást vált ki, ha például az ügyintézés során egy bonyolultabb kérdésnél a válaszadó robot mindig ugyanazokat a válaszokat adja, és nem kapcsol vagy csak lassan jutunk humán ügyintézőhöz. A BofA Global Research úgy véli, hogy hamarosan az újonnan megjelenő robotikai képességek hatása kiterjedhet
a raktárak, éttermek, építőipar, kertészet és sofőrök munkájára is. Ezeket a feladatokat összefoglalóan ügynöki (agent) intelligenciának hívjuk. Közös jellemzőjük, hogy az MI-nek elméletben képesnek kell lennie autonóm módon döntéseket hozni és intézkedéseket tenni egy cél eléréshez. Ehhez azonban el kell érni egy mérföldkövet. Nevezetesen az autonóm ügynöki funkciókkal rendelkező mesterséges intelligenciát még létre kell hozni.
A fenti táblázat mutatja, hogy a generatív MI nyolc évtizednyi fejlődés után jelent meg. A folyamat növelte a számítási kapacitás felső határait, és csökkentette az alapmodellek tőkeigényes képzésének idő- és költségigényét. Most valahol a második hullám, a csetbotok és copilot modellek végén lehetünk, és ez a szakasz mindössze két évet vett igénybe.
A harmadik hullám, az ügynöki MI kialakítása pedig már megkezdődött. Így lehet, hogy nem telik el sok idő, mire a például
egy kertészetben dolgozó olvasónk következő ügyfélszolgálatos kollégája már egy szoftver lesz.
A BofA elemzése szerint ezeket a szoftvereket MI-startupok fejleszthetik ki, melyek új szolgáltatásként késztermékként működő (SaaS) üzleti szoftvermodelleket vezetnek be, és fokozatosan kannibalizálhatják például az Egyesült Álamok 12 300 milliárd dolláros szolgáltatási iparának jelentős részét is.
Nagyon hasonlóan látja a helyzetet a UBS elemzőcsapata is. Intelligence weekly #15: An AI agent will be with you shortly címmel publikált elemzésükben például a Salesforce Agentforce 2.0 programját vizsgálják meg. Ezt már ügynöki MI-platformként írják le és „digitális munkaerő-platformként” definiálják. A UBS szerint három olyan iparág van, ahol először törhet előre az ügynöki mesterséges intelligencia.
Az ügynöki MI képes lehet 24/7/365 egészségügyi asszisztensként működni, amely figyeli a pácienseket, reagál a kérdésekre és a változó körülményekre. Valamint autonóm módon segítheti az egészségügyi szolgáltatókat abban, hogy megfelelő időben megfelelő ellátást nyújtsanak.
Látható tehát, hogy évek vagy akár hónapok alatt messzire juthatunk a Chat GPT első szárnypróbálgatásaitól és az ügynök típusú MI-alkalmazások már a GDP-re is jelentős hatással lehetnek. A UBS meg is nevez néhány olyan tőzsdei vállalatot, amelyek profitálhatnak ebből a változásból. Így természetesen
áll a UBS listájának élén, melyek integrálhatják jelenlegi szolgáltatásaikba az ügynöki, autonóm MI-t. Az Alphabet, a Microsoft és az Oracle is előnyt szerezhet, mivel az ügyfelek úgy dönthetnek, hogy az ügynöki szolgáltatásokat nyilvános vagy hibrid felhőkörnyezetben futtatják. Az ügynöki MI és a digitális munkaerő iránti növekvő számítási teljesítményigény továbbra is keresletet generálhat.
Az ilyen irányban jól pozicionált csipgyártók közé tartozhat a Broadcom, a Taiwan Semiconductor (TSMC), az ARM Holdings, az Advanced Micro Devices (AMD), a Marvell és a Micron. A hardver területén pedig a Cisco, az Arista Networks és a Dell Technologies szintén profitálhat – teszik hozzá a svájci elemzők.
A fenti összeállítás elkészítésekor megkérdeztem a Chat GPT-t is, hogy mit gondol a témáról. Nos, szinte teljesen egyetért a fentiekkel, de felhívja a figyelmet a várható nehézségekre és etikai problémákra is. A jól ismert stílusban érkezett, eleinte leginkább semmitmondó válasz szerint: „Az Agent típusú MI által önállóan végzett munka elterjedésének sorrendjét több tényező befolyásolja, például a technológiai komplexitás, az iparági követelmények, a szabályozási környezet és az emberek bizalmi szintje.”
De érdemes figyelni arra, hogy Chat GPT szerint az ügyfélszolgálat és a rutinszerű folyamatok már most is nagy részben automatizáltak csetbotok és RPA- (robotizált folyamatautomatizálás) megoldások révén. Az Agent MI pedig képes lesz kezelni az egyszerűbb problémák nagy részét, mivel ezek jól strukturált, ismétlődő feladatokat tartalmaznak.
A mesterséges intelligencia összegzése szerint a nehezebb területek közé tartozik majd az egészségügy, amely szigorú szabályozások alá esik, és emberi életek múlnak a döntéseken. Az MI-nek rendkívül magas szintű pontosságot kell elérnie, és minden hibát minimalizálni kell. Emellett az adatvédelem és az etikailag aggályos kérdések is lassíthatják az adaptációt.
Azt is hozzáteszi, hogy az ellátási láncok gyakran nagyon bonyolultak és dinamikusak. Az MI-nek nemcsak az ismétlődő feladatokat kell kezelnie, hanem az emberi ítélőképességet igénylő, nem várt problémákat is, például logisztikai késéseket vagy geopolitikai kockázatokat. Az MI alkalmazható rutinszerű HR-feladatokban is (például toborzás támogatására vagy teljesítménymérésekre), de az emberek által igényelt empátia és egyedi döntéshozatal akadályozhatja teljes körű integrációját.
Összefoglalásképp: én, az ember is tudom osztani a gép „véleményét”, miszerint az Agent MI fejlődése gyors, de az ágazatok különböző szintű kihívásokat állítanak az elterjedés elé. Mindenképp lesznek azonban olyan tőzsdei vállalatok, melyek gazdálkodását alapjaiban változtatja meg ez a folyamat.
* A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel, és azt a PFN Prestige Financial Zrt. az Erste Befektetési Zrt. közvetítőjeként készítette.
** A megjelentek nem feltétlenül tükrözik a Szerkesztőség álláspontját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.