Xpeng: berepülhet a tőzsdére a dronokoptereket fejlesztő vállalat
Tőzsdére viheti az Xpeng a repülő autókat fejlesztő üzletágát, az Xpeng AeroHT-t. A Bloomberg információi szerint az új generációs járműgyártó a New York-i vagy a hongkongi elsődleges részvénybevezetés (IPO) között vacillál. Az anyavállalat már felvette a kapcsolatot az IPO szervezésében otthonosan mozgó befektetési bankárokkal és tanácsadókkal, de hivatalosan eddig semmit sem tett közzé terveiről.

A körülmények alakulásától függően akár el is állhatnak az IPO-tól, vagy közvetlenül tárgyalhatnak befektetési társaságokkal egy esetleges tőkebevonásról. Legutóbb, 2024-ben toltak pénzt a leányvállalatba a tulajdonosok, nevezetesen az Xpeng és annak annak névadó elnök-vezérigazgatója, He Hsziao-peng.
Az elektromos autók gyártásában otthonosan mozog az Xpeng
Az Xpeng AeroHT 2020-ban alakult meg, azóta számos alkalommal mutatta be fejlesztését, a háromtengelyes elektromos teherautójának a rakterében szállított eVTOL-t, azaz Xpeng-projektét, amelyet szintén elektromotor hajt.
A repülő egység, a légi modul gyártásához az Xpeng AeroHT a dél-kínai Kantonban épít összeszerelő üzemet, amely a tervek szerint még az idén elkészül, míg a sorozatgyártást jövőre tervezik az amúgy elég laza menetrendet követő társaságnál.
Egyidejűleg 70 bázisállomás létesítésére és üzemeltetésére is szerződtek partnereikkel, ahol fogadják és szervizelik a repülő alkalmatosságokat, egy komplett, nagy területet lefedő ökoszisztéma létrehozása reményében. A sofőr-pilóták képzését is megszervezik. A repüléshez a dróntechnológiát alkalmazzák, ami azt feltételezi, hogy vezetése egyszerűbb, mint a rivális járműveké, és nem kell majd hozzá nehezen és drágán megszerezhető pilótaengedély.
Sorban állnak a megrendelők a forradalmi újdonságért
Tavaly őszi adatok szerint a cég már háromezer megrendelést fogadott be, ezekhez azonban még nem kért se foglalót, se előleget. Hogy ebből végül mennyi realizálódik, az egyelőre kérdéses, mindenesetre a repülőgép és a hordozó jármű kombója nem olcsó mulatság, egyelőre 100 millió forintos nagyságú irányárat írt ki rá az Xpeng.

A terv évi tízezer darab eVTOL gyártásáról szól. Maga a piac egyébként rendkívül attraktív, a Morgan Stanley a városi légi mobilitási szolgáltatások piacát 2040-re ezermilliárd dollárosra becsüli, s ebben az úttörő szerepet
- mind gyártói,
- mind felhasználói oldalról
Kína játssza. Szakértők szerint az Xpeng-projekt két lényeges ponton sérülhet, az egyiket a jogi szabályozás hiányában, a másikat a fizetőképes piac szűkösségében látják. Utóbbival valószínűleg nem lesz gond, a jogi folyamatok, a szabályozás viszont valóban sarkalatos pontnak számít a légi mobilitás területén, de Peking ígérete szerint itt is az iparág szereplőinek segítségére lesz.


