Röpke hét hónappal azután, hogy elérte a gödör alját a KTM pénzügyi krízise, amikor már csupán egy hajszál választotta el az osztrák motorkerékpár-gyártót a jogutód nélküli megszűnéstől, végre kiderült az égbolt a mattighofeni székhelyű vállalat felett.
Hétfőn ugyanis lejárt a motorgyártó hitelezői által elfogadott – a kintlévőségeik után számolt – 30 százalékos kvóta kifizetési határideje, és nem is eredménytelenül. Peter Vogl, a KTM csődgondnoka nem kevesebb, mint összesen 525 millió eurót utalt át, aminek következtében a vállalat fizetésképtelensége immár a múlté, a fókuszba pedig újra a jövő kerülhet.
Van abban valami szimbolikus, hogy míg a hétvégi asseni MotoGP-n Willem-Alexander holland király látogatta a KTM boxát, nagyjából kilenc és fél órányi autóútra onnan, szinte ugyanekkor ért véget a motorgyártó fizetésképtelenségének utolsó fejezete.
Hétfőn pedig – mintegy 1300 átutalással – már rendezték is a hitelezők lecsökkentett követeléseit. A pórul járt üzletemberek és cégek hónapokig tartó cidrizést követően kapták meg 30 százalékra visszavágott kintlévőségeiket.
Az osztrák gazdaságtörténet – Vogl szerint – legnagyobb reorganizációjának a sikeres befejezése pedig rendkívül kedvező hír a jelenleg Mattighofenben és Munderfingben is még mindig álló termelés szempontjából, amely várhatóan július 28-án indulhat be újra.
Addig is a szakszervezetekkel kötött üzemi megállapodás alapján május óta minden munkavállaló 30 órás munkahétre kap fizetést, a termelés beindulása után pedig a tervek szerint visszatérnek a teljes munkaidős foglalkoztatáshoz.
A készletek tervezett csökkentése egyébként a vártnál jobban halad, amint azt a KTM AG anyavállalata, a Pierer Mobility AG közelmúltban tartott éves közgyűlésén hangsúlyozták.
A svájci tőzsdén jegyzett konszern vállalatai közül amúgy a KTM AG mellett az alkatrészgyártó KTM Components GmbH és a fejlesztésekért felelős KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH is fizetésképtelenségbe csúszott 2024. november végén.
A Pierer Mobility részvényei év eleje óta 20 százalékkal, 16 svájci frankra estek Zürichben.
A KTM-et régi indiai gyártópartnere, a Bajaj Auto jelentős befektetése mentette meg a felszámolástól. A Bajaj Auto, amely már korábban is 49,9 százalékos részesedéssel rendelkezett a Pierer Mobilityn keresztül a KTM-ben, a csőd után további 600 millió eurós befektetéssel segítette a vállalat szerkezetátalakítását és a hitelezők kifizetését. Ezzel a Bajaj teljes befektetése 800 millió euróra nőtt, és közvetve a Pierer Mobility többségi tulajdonosává vált – írja a Cycle World.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.