Luca de Meo távozása különösen fájó volt a Renault számára. Az autóipar ikonikus menedzsere az elmúlt öt évben teljesen átírta a francia gyártó stratégiáját, és ismét növekedési pályára állította a vállalatot. Az elektrifikációt előtérbe helyezve, komoly beruházásokon és termékfejlesztéseken keresztül tette fel ismét a Renault és a Dacia márkákat az európai autógyártás térképére. Most kedvező beszállási ponton a Renault-részvény.
A vezérigazgató távozásának hírét pontosan egy hónappal később követte az első féléves előzetes eredmények közzététele – ironikus módon ez volt a vállalat első napja de Meo nélkül, és nem indult fényesen az új fejezet. A csoport a gyenge európai keresletre hivatkozva az éves 7 százalék fölötti operatív marzs várakozását 6,5 százalékra csökkentette, emellett a forgótőkét negatívan érintő tétel hatására a vállalat a kétmilliárd euró feletti szabad pénzáram előrejelzését 1–1,5 milliárd euróra módosította. A vállalat külső megítélését tovább rontotta, hogy az elmúlt egy hónapban képtelenek voltak megtalálni de Meo utódját, így ezen a napon a vállalat élére ideiglenesen Duncan Mintót, a csoport CFO-ját nevezték ki. A lefelé módosított eredményességre való tekintettel Minto költségcsökkentési lépéseket tervez bevezetni, miközben folyamatosan zajlik az új CEO kiválasztása.
Az optika nem kiváló, de nézzünk a falak mögé. A Renault csoport jelenleg a legeredményesebb vállalat az európai autóiparban (a Ferrari kivételével), eredménytermelő képessége 2025 első félévében jelentősen meghaladhatta a prémium kategóriás gyártókét is (BMW, Mercedes, Porsche). Emellett a vállalat a negatív forgótőke-hatás ellenére is stabil operatív készpénztermeléssel rendelkezik, illetve a nettó eredmény soron is jelentős bővülésre számítanak a vállalatot követő elemzők. A csoport osztalékfizető képessége ennek köszönhetően jelentősen növekedhet, megtámogatva a kifizetési ráta felemelésének lehetőségével.
Ez kiemelten fontos azért is, mert a vállalat autógyártási szegmense hétmilliárd euró feletti nettó készpénzállománnyal rendelkezik, szemben a jelenlegi kilencmilliárd eurós piaci kapitalizációval. Ez azt jelenti, hogy a vállalat Nissan-részesedésének, a kisebbségi részesedések, valamint a nyugdíj-kötelezettségek figyelembevételével a befektetők gyakorlatilag ingyen megkapják a vállalat járműgyártási és finanszírozási üzletágait.
Természetesen a számítás fordítva is igaz, és a fókuszban valójában az új vezérigazgató által felállított stratégia, a nettó készpénzállomány felhasználása és az ebből következő részvényesi kifizetés mértéke lesz. A Renault részvényei jelenleg 0,37x EV/EBITDA és 4,4x P/E előretekintő értékeltségen forognak, így a látszólagos bizonytalanság ellenére a részvényárfolyam kifejezetten kedvező pontról várja a holnapi féléves jelentést, valamint az új vezérigazgató személyének bejelentését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.