BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai egészségügy: nagy túlélő a United Health

A UNH MI-alapú integrációja, menedzsmentváltása és még mindig vitathatatlan versenyelőnye stabilitást és növekedést vetít előre. Bár a Trump-féle amerikai egészségügyi reform és költségnyomás rövid távon nehézségeket okoz. Az aktuális árfolyam vonzó szint lehet azoknak a befektetőknek, akik középtávon jóval magasabb részvényárfolyammal kalkulálnak.

Az amerikai egészségügy strukturális problémái az 1970-es évektől kezdtek látványosan kirajzolódni. Az 1980-as évekre világossá vált, hogy az Egyesült Államok rendszere az állam számára extrém módon költséges, mégsem univerzálisan hozzáférhető. Az egészségügyi kiadások tartósan a GDP közel 20 százalékát teszik ki, ami világviszonylatban rendkívül magas arány. 

 amerikai egészségügy
Fókuszban az  amerikai egészségügy / Fotó: Hans Lucas via AFP

A magas GDP-arányos költés ellenére a biztosítatlan amerikaiak aránya a kétezres évek elején jellemzően több mint 15 százalék volt (körülbelül 50 millió ember). A helyzet akkor különösen súlyos volt az alacsony jövedelműek, kisvállalkozók és fiatal felnőttek körében, akik nem jutottak hozzá állami programhoz, és a munkahelyük sem nyújtott számukra kollektív egészségbiztosítást. Obama a helyzet javítására vezette be 2010-ben az Affordable Care Actet (ACA), és a 2014-től működő Obamacare-t, amelynek célja az egészségügyi biztosítás nélküli állampolgárok számának radikális csökkentése volt. 2016-ra a biztosítatlanok aránya körülbelül 9 százalékra süllyedt, azaz 30 millióra csökkent a „fedezetlen” lakosok száma. Ez a szám azóta érdemben nem változott.

A lakosság nagy része elégedetlen az amerikai egészségügyi rendszerrel

Sokan, akik beléptek az új biztosítási rendszerekbe, krónikus betegek voltak, vagyis gyakran és sokféle orvosi ellátásra szorultak. Logikusan azt várnánk, hogy a befizetett biztosítási díjakból főleg a gyógyításra, az ellátás minőségére és hozzáférhetőségére megy el a pénz, de ez nem így történt. 

A biztosítók és azok ügynökei rengeteget költöttek adminisztrációra, marketingre és a saját rendszereik fenntartására. 

Ezért a díjak nagy része nem orvosi szolgáltatásokra ment, hanem a közvetítő struktúrák nyelték el. Emiatt a betegek nem kaptak feltétlenül jobb ellátást, mint korábban, a biztosítók viszont nagyon magas profitot termeltek a rendszerből, mivel az állam (vagyis az adófizetők) által finanszírozott programokat úgy tudták működtetni, hogy sok közvetett költséget rászámoltak. A rendszer eredeti célja az lett volna, hogy a betegek jobb és olcsóbb ellátást kapjanak, nem az, hogy a biztosítók rekordprofitot könyveljenek el. Az érintett cégek egyre nagyvonalúbb juttatásokat kínáltak, hogy idős pácienseket és piaci részesedést nyerjenek. Ez fokozatosan torzította a kockázatmegosztást, emelte a díjakat, és egy spirális negatív hatást indított el, amelyet már nem lehetett korrigálni egyszerű piaci verseny révén.

Az amerikai lakosság nagy része tehát nem véletlenül elégedetlen az egészségügyi rendszerrel. A biztosítás drága, a szolgáltatás fragmentált, a gyógyszerköltségek kiemelkedően magasak, mindez társadalmi és politikai nyomást eredményezett. Trump válaszul kiadta az úgynevezett Most-Favored-Nation végrehajtási rendeletet, amely előírja, hogy az USA nem fizethet többet egy vényköteles gyógyszerért, mint amit más fejlett országokban fizetnek. Végrehajtási rendeletet adott ki a gyógyszerközvetítők átláthatóságának növeléséről, illetve a piac legnagyobb szereplői – köztük a United Health (UNH) – vizsgálatok kereszttüzébe kerültek. A történtek hatására a UNH részvényárfolyama drámaian visszaesett, 

fél év alatt csaknem 60 százalékot veszített az értékéből.

A társaság közel 600 milliárd amerikai dolláros piaci kapitalizációja alig 200 milliárdra esett vissza. A menedzsment a 2025-ös EPS-előrejelzését 29,50-30 dollárról 16 dollárra módosította, miután rövid távon túl sok bizonytalansági faktor övezi a jövőképüket.

 

A UNH a görög mitológia legsötétebb lényeit idézi: 

tekintetében ott a Medusza-féle bénító erő, szervezeti felépítése pedig a Hidra többfejűségéhez hasonlít. 

Ha egy problémát felszámolnak, kettő nő a helyére. Bár a UNH is „csak” egy piaci szereplő, az állam és a versenytársak számára megfoghatatlannak tűnik. Ez az ellenálló képessége az, amiért érdemes most befektetési szempontból megvizsgálni. 

  • A UNH megújult menedzsmentje (új vezérigazgató és pénzügyi igazgató) azonnal nekilátott a korábbi profitabilitás visszaállításához és a bizalomépítéshez. 
  • Tőkeereje és mérete bőven lehetővé teszi a válság átvészelését és a sikeres konszolidációt. A költségcsökkentés érdekében máris új, MI-alapú innovatív megoldásokat vezet be adminisztrációs és döntéstámogatási célokra. 
  • Egyedülálló lesz a mesterséges intelligencián alapuló kockázati szabályozási rendszere, ami lehetővé teszi, hogy a biztosító pontosabban felmérje, mely betegek milyen egészségügyi ellátásra szorulnak a jövőben. 
  • Racionalizálják azt a folyamatot, mely során az orvosnak engedélyt kell kérnie a biztosítótól egy-egy kezelésre. Ezzel gyorsabbá és egyszerűbbé válik az ellátás, és megelőzhetők azok a jogi viták, amelyek korábban a túl szigorú MI-alapú döntések miatt robbantak ki.

A Trump-féle reformok és a költségnyomás rövid távon nehézségeket okoztak, de a UNH MI-alapú integrációja, menedzsmentváltása és még mindig vitathatatlan versenyelőnye stabilitást és növekedést vetít előre. Az aktuális árfolyam vonzó szint lehet azoknak a befektetőknek, akik középtávon jóval magasabb részvényárfolyammal kalkulálnak. Megítélésünk szerint joggal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.