Az idén egymilliárd dollárjába kerül a FedExnek a Donald Trump-féle hektikus vámpolitika és a Kínából és Hongkongból az Egyesült Államokba érkező csomagmennyiség drasztikus csökkenésével összefüggő kezelési-szállítási bevételek visszaesése. Az utóbbi egymagában 150 millió dolláros kiesést okozott a szállítmányozási vállalat legutóbbi üzleti negyedévében.
Brie Carere, a vámügyekért felelős FedEx-igazgató szerint ez a negatív tétel fix, visszatérő elemnek tekinthető a következő negyedévekben is, egyben megjegyezte, hogy az egyik legjövedelmezőbb kínai–amerikai szállítási viszonylatban történt visszalépés a bevételi soron is tartósan nyomot fog hagyni.
A Trump januári beiktatásával kaotikussá vált világkereskedelmi viszonyok ellenére a FedEx túlteljesítette az elemzői várakozásokat, a jelen állás szerint 5,5 százalékos pluszban nyithatja a pénteki kereskedést a New York-i tőzsdén.
A vállalat a nemzetközi szállítási feladatainak csökkenésével párhuzamosan az amerikai piacra fókuszált, s ez most bejött neki, igaz, az új helyzethez való alkalmazkodás egyszersmind megkövetelte a költségek radikális csökkentését is. És ennek koránt sincs vége, a világ legnagyobb csomagszállítási vállalata több milliárd dolláros újabb megszorításokra kényszerül, miután a földön veszteglő kihasználatlan cargogépei csak viszik és nem hozzák a pénzt.
A tervek szerint a jövő májussal záruló 2026-os üzleti évében a FedExnek egymilliárd dollárral kell csökkentenie költségeit, ebben az egységek összevonása mellett nyilván leépítéseket is végre kell hajtaniuk – írja a Reuters. Ehhez egy éve kétezer fős leépítéssel adták meg az alaphangot.
Folyamatban van és 2026 júniusáig lezárul a FedEx Freight leválasztása és tőzsdei bevezetése a NYSE-re. Ez a főként Észak-Amerikában aktív üzletág az olyan nagyobb méretű, de kamionnal még szállítható raklapos áruk mozgatását végzi, amire a hagyományos FedEx Express vagy Ground nem képes a küldemény mérete miatt.
A FedEx elemzői becslésekre hivatkozva a FedEx Freight leányvállalat piaci értékét 30–35 milliárd dollár közé teszi. A bevétel és a profit szinten tartása a vállalat szerint megköveteli a szállítási tarifák emelését is,
ez januártól messze az infláció feletti, átlagosan 5,9 százalékos drágulást eredményez,
hozzájárulva ezzel az 2026-os üzleti évre tervezett és frissen megerősített 4–6 százalékos bevételnövekedéshez. Éves profitvárakozásuk várhatóan valahol 14,2 és 16 dollár közé szorul be, ennek a mértéke a nyugdíj-hozzájárulásoknál alkalmazott elszámolási változásoktól is függ.
A FedEx az alacsony értékű – az Egyesült Államokban ez 800 dollár – de minimis küldemények vámmentességének trumpi eltörlésével mélyütést kapott, de jól reagált: nemzetközi viszonylatban a csomagvolumen átlagosan napi 3 százalékkal esett vissza a tárgyidőszakban, míg a hazai volumen 4 százalékkal emelkedett, miközben az egy csomagra vetített bevétel 2 százalékkal nőni tudott.
Mindez azt jelenti, hogy a Kínából rendelt áruk egy részét hazai forrásból és drágábban próbálják pótolni az amerikaiak. A vámmentes de minimis szállítmányok az Egyesült Államokba érkező évi nagyjából 1,4 milliárd csomag háromnegyedét tették ki.
Trump egyébként augusztus 29-i hatállyal a világ minden országára kiterjedően megvonta a de minimis kedvezményt.
A 2026-os üzleti év augusztussal zárult első negyedében a FedEx a következő mutatókat produkálta:
A számok egyaránt meghaladták a Wall Street várakozását, ennek és a kilátásba helyezett költségtakarékossági programnak köszönhetően tudott emelkedni az árfolyam a gyorsjelentést követően, de a kurzus még így is 17,5 százalékos mínuszban jár az idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.