BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Siratja a kínai csomagcunami megállítása miatt kieső bevételeit a FedEx

Elbúcsúzott a Kínából Amerikába szállított vámmentes e-kereskedelmi küldemények postázásából származó extra jövedelmétől a világ legnagyobb csomagkezelő vállalata. Trump a FedEx zsebéből évi egymilliárd dollárt húzott ki a vámmentesség megszüntetésével, költségcsökkentésre, elbocsátásokra és 6 százalékos áremelésre kényszerítve a vállalatot.

Az idén egymilliárd dollárjába kerül a FedExnek a Donald Trump-féle hektikus vámpolitika és a Kínából és Hongkongból az Egyesült Államokba érkező csomagmennyiség drasztikus csökkenésével összefüggő kezelési-szállítási bevételek visszaesése. Az utóbbi egymagában 150 millió dolláros kiesést okozott a szállítmányozási vállalat legutóbbi üzleti negyedévében

FedEx
A FedEx áruszállító repülőinek földi állomásoztatása hatalmas veszteséggel jár a szállítmányozási vállalat számára / Fotó: Shutterstock

Brie Carere, a vámügyekért felelős FedEx-igazgató szerint ez a negatív tétel fix, visszatérő elemnek tekinthető a következő negyedévekben is, egyben megjegyezte, hogy az egyik legjövedelmezőbb kínai–amerikai szállítási viszonylatban történt visszalépés a bevételi soron is tartósan nyomot fog hagyni. 

A FedEx irányt váltott, most az „America First” a jelszó

A Trump januári beiktatásával kaotikussá vált világkereskedelmi viszonyok ellenére a FedEx túlteljesítette az elemzői várakozásokat, a jelen állás szerint 5,5 százalékos pluszban nyithatja a pénteki kereskedést a New York-i tőzsdén. 

A vállalat a nemzetközi szállítási feladatainak csökkenésével párhuzamosan az amerikai piacra fókuszált, s ez most bejött neki, igaz, az új helyzethez való alkalmazkodás egyszersmind megkövetelte a költségek radikális csökkentését is. És ennek koránt sincs vége, a világ legnagyobb csomagszállítási vállalata több milliárd dolláros újabb megszorításokra kényszerül, miután a földön veszteglő kihasználatlan cargogépei csak viszik és nem hozzák a pénzt. 

Súlyos megszorításokra kényszerülnek

A tervek szerint a jövő májussal záruló 2026-os üzleti évében a FedExnek egymilliárd dollárral kell csökkentenie költségeit, ebben az egységek összevonása mellett nyilván leépítéseket is végre kell hajtaniuk – írja a Reuters. Ehhez egy éve kétezer fős leépítéssel adták meg az alaphangot. 

A FedEx a csomagszállításból 22,24 milliárd dolláros bevételhez jutott az augusztussal zárult negyedévben / Fotó: AFP

Folyamatban van és 2026 júniusáig lezárul a FedEx Freight leválasztása és tőzsdei bevezetése a NYSE-re. Ez a főként Észak-Amerikában aktív üzletág az olyan nagyobb méretű, de kamionnal még szállítható raklapos áruk mozgatását végzi, amire a hagyományos FedEx Express vagy Ground nem képes a küldemény mérete miatt. 

A FedEx elemzői becslésekre hivatkozva a FedEx Freight leányvállalat piaci értékét 30–35 milliárd dollár közé teszi. A bevétel és a profit szinten tartása a vállalat szerint megköveteli a szállítási tarifák emelését is, 

ez januártól messze az infláció feletti, átlagosan 5,9 százalékos drágulást eredményez, 

hozzájárulva ezzel az 2026-os üzleti évre tervezett és frissen megerősített 4–6 százalékos bevételnövekedéshez. Éves profitvárakozásuk várhatóan valahol 14,2 és 16 dollár közé szorul be, ennek a mértéke a nyugdíj-hozzájárulásoknál alkalmazott elszámolási változásoktól is függ. 

Temu Marketplace Stock Photo Illustrations
A Temu amerikai forgalmának is betesz a kereskedelmi háború / Fotó: NurPhoto via AFP

A FedEx az alacsony értékű – az Egyesült Államokban ez 800 dollár – de minimis küldemények vámmentességének trumpi eltörlésével mélyütést kapott, de jól reagált: nemzetközi viszonylatban a csomagvolumen átlagosan napi 3 százalékkal esett vissza a tárgyidőszakban, míg a hazai volumen 4 százalékkal emelkedett, miközben az egy csomagra vetített bevétel 2 százalékkal nőni tudott.

Az elemzőket is meg tudta lepni a FedEx

Mindez azt jelenti, hogy a Kínából rendelt áruk egy részét hazai forrásból és drágábban próbálják pótolni az amerikaiak. A vámmentes de minimis szállítmányok az Egyesült Államokba érkező évi nagyjából 1,4 milliárd csomag háromnegyedét tették ki. 

Trump egyébként augusztus 29-i hatállyal a világ minden országára kiterjedően megvonta a de minimis kedvezményt.

A 2026-os üzleti év augusztussal zárult első negyedében a FedEx a következő mutatókat produkálta:

  • árbevétel: 22,24 milliárd dollár (plusz 3 százalék)
  • üzemi eredmény: 1,186 milliárd dollár (plusz 10 százalék)
  • részvényarányos nyereség (EPS): 3,46 dollár (plusz 8 százalék)
  • adózott nyereség: 824 millió dollár (plusz 4 százalék)

 

A számok egyaránt meghaladták a Wall Street várakozását, ennek és a kilátásba helyezett költségtakarékossági programnak köszönhetően tudott emelkedni az árfolyam a gyorsjelentést követően, de a kurzus még így is 17,5 százalékos mínuszban jár az idén.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.