Gőzerővel folyik az autópálya-építés Bosznia-Hercegovinában. A Budapestet Kelet-Horvátországon át Szarajevó érintésével az adriai Plocéval összekötő sztráda boszniai szakaszán egyszerre több helyen is folyik a munka, de sok a probléma. A leendő pályán az egyik leglátványosabb építmény a száz méter magas Pocitelj  híd a Neretva folyó felett. 

BOSNIA AND HERZEGOVINA - A HIGHWAY BRIDGE IS BUILT BEHIND THE CITADEL OF POCITELJ
Fotó: AFP

Az átkelőt egy azeri-kínai-bosnyák konzorcium építi, és a munkálatok körül a kezdetektől fogva sok a gond. A 2019-ben megkezdett építkezés eredetileg két évig tartott volna, de annyi a csúszás, hogy a hídszerkezet csak idén augusztusban ért át az egyik partról a másikra. 

A munkálatokat azonban le kellett állítani, mert az építmény megrepedt.

Független szakemberek átvizsgálták a hidat, és kiderült, hogy bizonyos részein a szükségesnél kevesebb betonvasat tettek bele a munkások. Az előírások és tervek értelmében ugyanis az acélrudaknak egymástól 30 centiméteres távolságra kellene lenniük, a bosnyák híd bizonyos részein viszont 50 centis ez a távolság. A Szabad Európa értesülése szerint a hidat ráadásul nem is megfelelő betonból építették, a szükséges kavicsot ugyanis a híd lábánál bányászták ki a folyóból. Az ottani kavics azonban az előírtnál apróbb, homokszerű.

Bizonytalan a híd sorsa

A csaknem százmillió eurónyi uniós pénzből épült híd sorsa a történtek miatt bizonytalanná vált, mert egyelőre nem tudják, hogy miként lehetne kijavítani a hibákat. A műtárgy statikusan stabil, ezért nem fog magától összedőlni, de intenzív használat esetén veszélyessé válhat, ezért mindenképp kezdeni kell vele valamit. 

Fotó: Highway Engineering Discoveries

Az építkezést megrendelő bosnyák autópálya-kezelő cég vezetője a sajtónak többször is azt mondta, hogy pert indítanak a kivitelezők ellen, és ha kell lebontatják és újból felépíttetik velük a hidat. A konzorciumnak egyébként már így is tetemes kötbéreket kellene fizetnie, mivel nagyon kicsúszott a határidőből. 

Nem ez az egyetlen zavaros történet 

A szóban forgó hídtól északra épül majd Bosznia-Hercegovina legjelentősebb, több mint 10 kilométer hosszú alagútja. A 400 millió euró értékű projekt megépítésére nyolc vállalat jelentkezett, de közülük kettő, egy kínai és egy török hamis dokumentációt adott be. De nem mindenhol ilyen balkáni a helyzet. 

Az 5c páneurópai közlekedési folyosó részeként épülő autópálya magyarországi és horvátországi szakaszain már a végéhez közlednek a munkák. Mohácstól délre az M6-os autópálya elérte a horvát határt, és a másik oldalon is már csak néhány kilométer megépítése van hátra. A két szakasz várhatóan valamikor a jövő év második felében érhet össze. Ha ez megtörténik, akkor a boszniai Odzak városáig autópályán utazhatunk. Onnét viszont továbbra is marad a közút. 

Az előzetes tervek szerint ugyanis Bosznia-Hercegovina a területén áthaladó utak építésével 2030-ben végezne, ám ez a határidő a szakértők szerint nem tartható.