A 2020-as év turisztikai szempontból erősen indult, hiszen 2019 ugyanezen időszakához képest hazánkban az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) januárban 28 százalékkal, februárban 23 százalékkal volt magasabb. A szobák napi átlagára is 1,6 százalékkal növekedett Budapesten az év első 4 hónapjában tavalyhoz képest: 75,80 euróról 77,04 euróra. Magyarország év elején tapasztalt növekedése a CEE országokhoz képest is a legmagasabb volt és a márciusi bezárás is enyhébben érintette, hiszen ekkor még csak 67 százalékra esett vissza a forgalom RevPAR, azonban az áprilisi korlátozások közel ugyanolyan mértékben sújtottak mindenkit a régióban. A kijárási tilalom hónapja az egy kiadható szobára jutó árbevételben (RevPAR) 95 százalékos visszaesést mutatott Budapesten.
A régióban Prágát és Szentpétervárt érintette a legsúlyosabban, ott 2019-hez képest 97 százalékos volt a visszaesés.
Idén belföldön nyaralunk
Magyarországon a külföldi vendégforgalom évek óta folyamatosan bővült, a külföldiek generálták a vendégforgalom mintegy felét a kereskedelmi szálláshelyeken, az utazásokhoz kapcsolódó kiadásaik összege pedig 2019-ben elérte a 2,3 ezer milliárd forintot.
Ez a bevétel idén jelentősen visszazuhan majd.
Gyors lehet a felépülés
“Mivel Magyarország 2019-ben kimagaslóan jól teljesített, Budapest előkelő helyen szerepel az utazási célpontok sorában nemzetközi szinten, így a felépülés akár gyorsabb lehet majd, mint a többi közép-európai fővárosban. Arra számítunk, hogy Budapest Athén mögött másodikként a legdinamikusabban növekvő külföldi turisztikai keresletbővülést regisztrálhatja Európában. Míg a klasszikus nyugat-európai desztinációknak akár öt évbe is telhet visszanyerni a világjárvány előtti turistaforgalmat, ez Budapesten két-három éven belül megtörténhet, 2024-ben pedig akár 15-20 százalékkal több turista érkezhet, mint tavaly. Az előttünk álló időszakban, az alacsonyabb kereslet mellett sem számítunk az árak érdemi csökkenésére, hiszen a piaci szereplők nagyon sokat tanultak az előző válságból, amikor Budapest lett hosszú évekre Európa legolcsóbb úticélja, ami az egész iparágnak rosszat tett” – tette hozzá Laurent Lassier, a CBRE Magyarország Hotel üzletágának vezetője.