BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Helyenként már a válság előtti szinten az Airbnb

Míg a nagy hotelláncok továbbra sem találnak magukra, az Airbnb profitál a járvány miatt a légi útról leterelődött idegenforgalomból.

Tavasszal, amikor leállították a globális légi közlekedést, úgy tűnt, a pandémia a szállásadás különböző szektorait nagyjából egyforma erővel fogja sújtani. A világ legnagyobb hotelláncának, a Marriott Internationalnek például áprilisban 90 százalékkal estek a bevételei az előző év azonos hónapjához mérten, az Airbnb-nél pedig már márciusban 1,5 milliárd dollárral csökkent a foglalási érték – állapította meg a közösségi szállásmegosztó társaság AirDNA piackutató leánycége. Brian Chesky, az Airbnb vezérigazgatója májusban fel is hívta munkatársai figyelmét, hogy 25 százalékos létszámcsökkentésre készül, illetve hogy a társaság 2020-as forgalma az előző évinek a felét sem éri majd el.

A hotelágazat kilátásai továbbra sem rózsásak, a Marriott foglaltsági mutatója még júliusban is csupán 31 százalékos volt, míg a Hilton Hotels Holdings Corporationé augusztusban 45 százalékon állt. A Marriott, amely már az első fél évben is több ezer alkalmazottját küldte kényszerszabadságra, most a vállalati központjában kíván néhány száz főt leépíteni az elhúzódó járvány miatt. Az Airbnb viszont a legújabb adatok szerint újra magára talált.

A turisták ugyanis az elmúlt hónapokban ismét útra keltek, persze a megváltozott körülmények között módosultak a preferenciáik. A fertőzéstől tartva továbbra sem repülővel jutnak el a kiválasztott üdülőhelyre, tehát sokkal kisebb távolságra utaznak, és eközben a szállodákkal szemben az Airbnb-t, illetve az egyéb szállásmegosztó szolgáltatókat részesítik előnyben. Az Edison Trends adatelemző cég több mint 400 ezer foglalás vizsgálatával hasonlította össze az Airbnb, a Marriott, a Hilton és az InterContinental szállóvendégeinek pénzköltéseit. Az elemzés megállapítja, hogy az Airbnb vendégei május óta folyamatosan többet költenek, mint a szállodában megszálló turisták. Az augusztus 17-vel kezdődő héten már 34 százalék volt a különbség a rövid távú bérbeadásokat szervező cég és a második helyezett Hilton vendégeinek költései között. Azon a héten egyébként az Airbnb platformján keresztül elköltött összeg 75 százalékkal túlszárnyalta a cég egy évvel azelőtti számait. Mindebből arra lehet következtetni, hogy az Airbnb-hez beérkező foglalások visszatérnek a járvány előtti szintre, sőt néhány esetben felül is múlják.

Más független adatelemzők is alátámasztják az Airbnb feltámadását, bár nem minden földrajzi szegmensben azonos mértékben. A Sensor Tower pedig arra jutott a Google Trends adatainak elemzése alapján, hogy az Airbnb foglalásai világszerte elérték a pandémia előtti szintet, az Egyesült Államokban viszont már bővülésről beszélhetünk év/év alapon. A cég szerint az új felhasználók éppen a járvány miatt keresik fel a platformot. Ugyanez az elemzés arra is rámutat, hogy a többi szállásmegosztó is jól teljesít. Az Expedia Group Vrbo nevű vállalkozása például 60 százalék feletti foglaltságot ért el az utóbbi időszakban, és folyamatosan növekedett a legutolsó hónapok során is.

Az Airbnb sikerét látva tavaly a Marriott is létrehozta a maga szállásmegosztó szolgáltatását, a luxuslakások rövid távú kiadására specializálódott Marriott Homes & Villast. A cég második negyedéves gyorsjelentésében ez az üzletág bizonyult az egyetlen reménykeltő szegmensnek. A lánc foglalásai 700, bevételei pedig 800 százalékkal nőttek a nyáron, míg a kiadott ingatlanok száma kétezerről tízezerre bővült.

Augusztus közepén

75

százalékkal többet költöttek a felhasználók

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.