BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ha Horvátország drága, menjünk Boszniába – hamarosan komoly ellenfelet kaphat déli szomszédunk

Horvátország a magyarok tengerparti üdülésének egyik legkedveltebb helyszíne napjainkban is. Az egyre dráguló horvát turisztikai szolgáltatások miatt viszont érdemes kipróbálni keleti szomszédját, Bosznia-Hercegovinát is, amely változatos kínálata és jóval kedvezőbb árai miatt is vonzó lehet.

Horvátország jó ideje nagy népszerűségnek örvend a magyarok körében. Előnye volt sokáig a közelsége és alacsonyabb árai a vágyott olasz tengerparthoz képest. Az utóbbi időben azonban évről évre emelkedtek a dalmát tengerpart turisztikai szolgáltatásainak árai, mire mostanra odáig jutottunk, hogy maga a horvát állam is túl drágának nevezte és az árak mérséklésére kérte a szolgáltatókat. Erre vélhetően várni kell, a szolgáltatásokat a piac árazza és amíg ezeken az árakon is van kereslet, addig érdemi változás aligha várható. Hasznos lehet inkább kicsit szétnézni a környékben, akár a szomszédos Bosznia-Hercegovinában.

Bosznia gyönyörű városa, Mostar az egyik leglátogatottabb látványosság / Fotó: Világgazdaság

Horvátország drága, de ott van Bosznia

Ha már az Adria a cél, akkor érdemes lehet kissé keletebbre is nyitni. Sokaknak talán még mindig téves kép élhet a fejében Bosznia-Hercegovináról, fejletlen, balkáni államnak gondolhatják, gyér úthálózattal, gyenge turisztikai szolgáltatásokkal és talán ezért nehezebben vágnak neki egy itteni nyaralásnak, pedig érdemes:

Bosznia rengeteget fejlődött az utóbbi években, árai azonban még igen kedvezőek, így rengeteget lehet spórolni egy itteni nyaralással

és az élményekben sem marad senkinek hiányérzete.

Boszniában ne számítsunk túl nagy választékra a tengerparti üdülést illetően, ugyanis egyetlen vízparti városa van, a hangulatos Neum, amely nyugodt atmoszférájáról, kristálytiszta vizéről és családbarát strandjai miatt kedvelt. Luxus tekintetében ugyan egyelőre nem vetekszik a horvát és montenegrói üdülővárosokkal, de a közelben több horvát üdülőfalu is ugrásnyira van, ahová akár naponta átjárhatunk, ha változatosságra vágynánk.

Az ország történelmi hangulatú városokból is kevesebbel bír, mint nyugati szomszédja: a főváros, Szarajevó és Mostar talán a legjelentősebb, amelyek napjainkra láthatóan egyre inkább kiheverik a kilencvenes évek szerb-bosnyák háborúját. Szarajevónak is vannak szép részei, de Mostarról teljes egészében kijelenthető, hogy a balkán egyik legszebb városkája, egy igazi ékszerdoboz – nem véletlenül választották a világörökség részévé – amely ennek megfelelően rengeteg külföldi utast vonz.

A Kravica-vízesés a környék egyik legvonzóbb turistacélpontja / Foró: Világgazdaság

A csekély tengerparti kínálatot ellensúlyozandó, Bosznia-Hercegovina kifejezetten gazdag természeti kincsekben, elég ha az ország szinte teljes hosszában, az út mentén kanyargó – itt-ott tóvá duzzasztott –, hol mélykék, hol smaragdzöld Neretva folyóra, vagy a déli részen végig látható Dinári-hegység vonulataira gondolunk. A Neretvát, nem meglepő, egyre inkább kezdik felfedezni a vadvízi evezősök, az út mentén lépten-nyomon raftingközpontok hirdetik magukat. 

Ha már természeti szépségekről esik szó, érdemes megemlíteni a horvát határhoz közel található Kravica-vízesést is, ahol a lezúduló vízből keletkezett tavacska mellett egy strandot is kialakítottak, amely szintén kiemelt turisztikai célpont.

A vallási turizmus is felfutóban van Boszniában: Medugorje egyre ismertebb, látogatottabb zarándokhely, ahová hívők tömege látogat el évente, felkeresve a „Jelenések-hegyét”. Rendkívül barátságos szállásadók, egyszerű, rendezett, természetközeli szálláshelyek jellemzik és nem utolsó sorban tökéletesen alkalmas csillagtúrázáshoz, mivel hasonlóan közel van ide Mostar, a Kravica-vízesés vagy bármelyik tengerparti város.

Bosznia nemcsak szép, de elképesztően olcsó is

Ha mindez nem lenne elég vonzó, az ország kedvező áraikról sem árt néhány szót ejteni. A tengerparti privát szállások ára, a már említett Neumban 9 euróról, vagyis 3600 forinttól kezdődik éjszakánként, míg a háromcsillagos szállodák körülbelül 54 euróba, azaz 21 ezer forintba kerülnek. Egy egyhetes szállás így akár 65 euróból, azaz 26 ezer forintból is kijöhet egy szerényebb utazónak, míg a kényelmesebb pihenés nagyjából 400 euróba, vagyis 160 ezer forintba kerülhet.

Az étkezés is pénztárcabarát: egy éttermi főétkezés körülbelül 5 euróba, tehát 2000 forintba kerül. Napi három étkezéssel és némi itallal számolva 15-20 eurós, vagyis 6-8 ezres napi költség jön ki, így tehát egy heti ellátás 105 és 140 euró, 42- 56 ezer forint között mozoghat. Csónak-, kajak- vagy kerékpárbérléssel, esetleg helyi közlekedéssel együtt egy nyaralás Neumban igény szerint 104-270 ezer forint közötti összegből megoldható.

Összehasonlításképpen egy nemrégiben készült felmérés szerint ugyanez Horvátországban úgy néz ki, hogy egy háromfős család

A bosnyák szakaszon bár folyik a munka, még elég foghíjas az autópálya / Fotó: Világgazdaság
  • átlagosan 1800 euróért tud egy hétre szállást bérelni egy tengerparti szállodában, ami 720 ezer forint,
  • ehhez még hozzáadódik az étkezés, amelynek költségét 500 euróra becsülik, ez 200 ezer forint, valamint 
  • jönnek az egyéb kiadások, körülbelül 200 euróért, vagyis 80 ezer forintért. 
     

Míg egy egyhetes nyaralás tehát Horvátországban összesen nagyjából 2500 euróba, vagyis nagyjából egymillió forintba kerül, egy boszniai tengerparti üdülésnél minőségibb szálláshely esetén is mindez megúszható 270 ezer forintból.

Teljes autópályára várva

A közlekedés, megfelelő infrastruktúra is fontos része egy utazás tervezésének és a költségei sem mellékesek. Horvátországba, egy Splitig tartó út esetén az autópályadíjra oda-vissza 26 ezer forintnyi eurót kell kifizetnünk, egy neumi nyaralásnál pedig ugyanerre nagyjából ötezret. Az üzemanyagár is Boszniában a kedvezőbb: a 95-ös benzin literjét 480 forintért, a dízelét 485-ért vehetjük meg, míg ugyanez a horvátoknál 598 és 605 forintnak megfelelő euró. Horvátország mellett szól közlekedés szempontjából, hogy egyelőre jobban állnak autópályát illetően, hiszen a Bosznián át az Adriára vezető pályaszakasz még jócskán foghíjas.

Szeptembertől azonban megindulhat a forgalom a horvát Pélmonostor és a magyar határ közötti autópálya-szakaszon, miután a horvátok elérték az országhatárt. Ezzel teljessé vált a Budapestet Eszéken és Szarajevón át az Adriával összekötő gyorsforgalmi folyosó jelentős szakasza. Emellett sok további autópálya-szakasz épül vagy van előkészületben:  egyes hírek szerint 2026-ig valószínűleg északon részben használható lesz autópálya a Szarajevó–Svilaj vonalon. Bosznia-Hercegovina már most is vonzó alternatíva, ha az Adriára utaznánk, a teljes szakasz 2030-ra tervezett átadásával viszont  komoly vetélytársat kaphat általuk a horvát turizmus.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.