"Eladunk, hogy növekedjünk" -- fogalmazza meg tömören a fogyasztási cikkeket gyártó Unilever konszern világszerte meghirdetett új üzletfolozófiáját az Unilever Magyarország Kft. elnök-vezérigazgatója. Chris Bull elmondása szerint a nagyjából két évvel ezelőtt indult program lényege, hogy a vállalat a vezető fogyasztói márkákra koncentrál, s megválik azoktól, amelyek nem hozzák az elvárt növekedést, vagy jövedelmezőséget. Ez azt jelenti, hogy világszerte a korábbi 1600 helyett csak 400 márkára összpontosítja erőforrásait az Unilever. Nem utolsó sorban azért, hogy a meglévő termelési kapacitásokat is hatékonyabban ki tudják használni, és a fogyasztóknak még jobb minőségű terméket nagyobb választékban tudjanak kínálni. Ugyanakkor a társaság vásárol is jól bevezetett márkákat, olyanokat, amelyekben nagy lehetőséget lát a forgalom növelése szempontjából.
S hogy mindez mit jelent "magyarra" fordítva? Az Unilever Magyarország Kft. a napokban adta el a mélyhűtött élelmiszereket Iglo márkanéven gyártó bajai üzemét a Globus Rt.-nek. Nem mintha nem ment volna jól ez az üzletág, csak nem érte el azt a hatékonyságot, amit a részvényesek elvártak, miközben vannak olyan területek, amelyek ennél jobb eredményeket tudnak felmutatni. Ilyennek ítélte a vállalat vezetése a Globus Rt. bizonyos termékeit -- a ketchupot, a majonézt, illetve a különböző saláta dresszingeket -- úgyhogy ezeket a márkákat megvásárolta az rt.-től -- még korábban a magyar Bestfoods vállalat -- s azok most az Unilever termékei. Ugyanilyen megfontolásból vette át nagyjából egy évvel ezelőtt az Unilever Magyarország Kft. a Bestfoods hazai, röszkei gyárát, miután az anyavállalat megvette az amerikai élelmiszeripari társaságot. A röszkei üzemben továbbra is a Knorr levesporok, ételízesítők, valamint a Hellmann's majonézek készülnek -- immáron az Unilever számára.
Komoly növekedési lehetőséget lát a magyarországi társaság a margarinokban is, ezért még az idén egy milliárd forintot költenek a rákospalotai Rama-gyár korszerűsítésére. Mint Chris Bull hangsúlyozza, az Unilever vezetésének az a stratégiája, hogy kiválasztják a konszernhez tartozó gyárak közül a legjobbakat, s ezeket fejlesztik úgy, hogy aztán világméretekben is mértékadóvá váljanak. Jelenleg ez történik Rákospalotán, ahonnan most még csak a szomszédos déli országokba -- Horvátország, Románia, Szlovénia -- exportálnak, de a fejlesztéseknek köszönhetően megnyílik előttük az út az Európai Unió piacára is. Nagyjából ugyanez a helyzet a mosó- és tisztítószereket, öblítőket előállító nyírbátori gyárban: a konszern ide összpontosítja az ismertebb márkák -- Domestos, Coccolino, Baba, Lifeboy -- fejlesztését, s innen is hamarosan megindul a nyugat-európai export. Nyírbátor egyéb szempontból is fontos szerepet játszik a konszern életében, itt működik a társaság regionális kutató központja.
Az Unilever Magyarország Kft. elnök-vezérigazgatói pozícióját három és fél éve betöltö Chris Bull legfontosabb feladatának azt tartja, hogy gyorsabb növekedésre "ösztökélje" a vállalatot. Ez a törekvése az elmúlt években sikerrel is járt, hiszen az árbevétel növekedésének üteme tavaly elérte a 12-15 százalékot, ami 3-4-szerese az Unilever átlagnak. Tavaly a megvásárolt Bestfoods üzlettel együt 75,7 milliárd forintra rúgott az értékesítés nettó árbevétele, az idén várhatóan 85 milliárd fölé megy a forgalom, s jövőre is kétszámjegyű lesz a bővülés.
Az elnök-vezérigazgató büszke arra, hogy az ő hivatali ideje alatt lett az Unilever Magyarország Kft. "nettó exportőr" menedzserekből, azaz több magyar vezető dolgozik az Unilever külföldi vállalatainál, mint ahány külföldi a magyarországi Unilevernél: jelenleg öten vannak a korábbi 33-mal szemben. Sikerként könyveli el, hogy az igazgató tanács többsége magyar -- ami egyébként egyedülálló a térségben. Chris Bull nevéhez fűződik az olyan team-rendszer kialakítása, amelyben a munkatársak nagyobb önállóságot és szélesebb hatáskört kaptak a döntések gyors meghozatalára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.