Két vagy több kecske
Zöldalmaszappan 4,95 schilling, narancsillatú fogkrém 16,90, korpásodás elleni sampon ennyi, bőrtápláló krém annyi, mosópor amannyi. Az áruházi detektív vagy másfél óráig bírta, ahogy az egyik nő szedi le a polcról az árut, nevét és árát félhangosan bemondja a másik nőnek, aki gondosan feljegyzi a kockás füzetébe, majd a terméket akkurátusan visszatéve hasonló kezelésben részesítik a bolt csaknem teljes kozmetikai és háztartási-vegyipari készletét. "Hölgyeim, nagyon kérem, árulják el, kinek kémkednek?" "Hát magunknak" - ezzel a kisipari módszerrel készült ugyanis a magyarok osztrák bevásárlási hullámának csúcsán, a nyolcvanas évtized utolsó esztendejében megjelent Bécsi bevásárlókosár című alapmű.
A Billában vagy a Sparban tevékenykedtünk éppen? Mindegy: mindkettő óriás, mindkettő piaci részesedése 30 százalék fölötti, mindkettő ádázan lesi a másikat, mindkettő körömszakadtáig folytatja az árharcot. Azóta is, rendületlenül. Nem mellékesen: az osztrák fogyasztók legnagyobb örömére. Akik - ha a már-már közmondásossá vált ellenfelek kiegyeznének egymással - megannyi akciós terméktől, árleszállítástól és egyéb kezdvezménytől esnének el. De az 1995-ben csődbe ment hasonló profilú óriás, a Konsum romjain még erősebbre hízott két kecske szarvát keményen a másikéba akasztva, szilárdan veti lábát az osztrák kiskereskedelem egyre keskenyebb pallójának. A harci állásból - mint most is - legföljebb egy újabb felvásárlás lehetősége zökkenti ki hol a három éve a német Rewe konszernhez tartozó Billát, hol a Reisch, Drexel és Poppmeier családok közös tulajdonában lévő Spart. Harcuk - úgy tűnik - csak Magyarországon szünetel. A hazai fogyasztók kegyeiért az Electro World múlt heti viharos megnyitásával a műszaki cikkek forgalmazói nyitottak árat ár alá ajánló frontot. A módszerek különbözők, az eredmény azonos: zajlik a verseny.
És viszi magával előre a gazdaságot.
Acsay Judit







