Alighogy elfoglalta az Index vezetői székét, megkapta következő ajánlatát. Az InterComnak (IC) feltételesen ígérkezett el: úgy tűnt, hat hónap elég, hogy új pályára állítsák az internetes tartalomszolgáltatót. A 2001 júliusában 900 ezres látogatottságú Index napi "közönsége" az idén februárra kétmillió fölé emelkedett, csökkentek a költségek, nőtt a hatékonyság, és akadt az Index fejlődését biztosító stratégiai befektető is. A menedzser elvégezte a dolgát. A feladat árnyaltabb volt - egészíti ki a fentieket dr. Csepi Lajos, az InterCom vezérigazgatója -: az Indexet alapítói irányították, s a személyesség az üzlettől idegen szempontok előtt is teret nyithat. Ezért december helyett február végére alakult ki az új konstrukció.
Csepi Lajos Az IC-nél hasonló kihívás elé néz: egy korábban prosperáló, de megváltozott piaci feltételek közé került céget kell hatékonyabbá tennie. Márpedig Magyarországon számos multiplex működik, amelyek stagnáló nézőszám mellett ugyanazt a tortát szeletelik. A túlfejlesztés Csepi szerint félreértésen, az első multiplexek kezdeti sikerének túlbecsülésén alapul. A jelenség nem kivételes - emlékeztet a 90-es évek legelejének székházépítési lendületére.
Tizenegy mozijának működtetése mellett a film-, video- és DVD-forgalmazással foglalkozó IC-nek át kell gondolnia helyzetét. A mozik hosszú távú bérleti szerződéseit abban az időben kötötték, amikor mindenki a nézőszám dinamikus növekedésében bízott. Csepi Lajos az alaptevékenységgel összefüggő diverzifikálásban látja a jövőt. A stratégia alapja az az érték, hogy a meghatározó tulajdonos, Andy Vajna producer személyének köszönhetően a cég nagy amerikai stúdiókkal áll kapcsolatban, ami "hagyományos" tevékenységének regionális kiterjesztéséhez jelenthet hátteret, de új műfajok - például lap- és könyvkiadás, tévéműsorok gyártása - is felmerülhetnek. További tartalék a meglévő kapacitások szervezettebb kihasználása.
Ez a cégstruktúra átalakítását, vállalkozásbarát új kultúra megteremtését kívánja, amiben a tulajdonos szava meghatározó. Csepi úgy látja, a vállalatvezetés az elmúlt évtizedben változatosan alakult: míg a magyar termelővagyon nagy részét átvevő külföldiek a 90-es évek közepétől fokozatosan adták át az irányítást helyi menedzsereknek, a hazai nagytőkésréteg jobban bízik saját magában, és kevésbé hagyatkozik menedzseri háttérre.
Aki ilyen jól kiismeri magát az üzlet világában, miért nem vált maga is vállalkozóvá? - vetődik fel a kérdés. Mi kell a vállalkozáshoz? - kérdez vissza a vezérigazgató. Tőke és üzleti lehetőség. "A 90-es évek sikeres magyar vállalkozóinak többsége az állami vállalati körben kiépített kapcsolatait és ötleteit emelte át a magánszférába. Nekem akkori hivatalnokként ezek egyike sem állt rendelkezésemre, s elég bátor és okos sem voltam" - fogalmaz.
A rendszerváltás az árhivatal elnökhelyetteseként érte. Ekkor ő is társulhatott volna néhány kollégájának azóta sikeres üzleti tanácsadó cégébe, ám sem az olthatatlan vállalkozási kedv, sem a kényszer nem terelte efelé. Viszszatekintve néha sajnálja, hogy nem vállalta ezt a kockázatot, sőt, az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) élén 1994-ig töltött öt évével hosszú időre ki is iratkozott a saját vállalkozás lehetőségéből. Az ÁVÜ mellett értelemszerűen nem lehetett önálló érdekeltsége, utána pedig bármibe fogott volna, mindenképp kiteszi magát a korrupció vádjának.
A piacgazdaság és a vállalkozás szabadsága hatalmas lendületet adott, és a lehetőségekkel élő vállalkozói réteg egy része, amely túl gyorsan jutott korábban elérhetetlennek tűnő vagyon és értékek birtokába, hamar megtanulta, hogy tűzön-vízen át érvényesítse saját érdekeit. Ez számos nyilvánvaló jogsértéshez vezetett, s ami még rosszabb, aláásta az emberek egy részének erkölcsi tartását, elvette az együttműködési kedvet. Ez olyan nagy baj, véli a vezérigazgató, amely el kellene hogy gondolkodtassa a mai társadalmi elitet.
Acsay Judit
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.