A bankok 1998-tól nyitottak a lakossági piac felé, ekkortól jelentősen bővítették a szolgáltatásokat, és marketingtevékenységüknek köszönhetően érezni lehetett jelenlétüket ebben a szegmensben is. A hitelállomány bővülése kezdetben a fogyasztási hiteleknél jelentkezett, tavaly azonban már a lakáshitelezés is megindult. A lakossági betétek pedig olcsó forrást biztosítanak a bankoknak.
A felismerés következtében hirtelen tolongani kezdtek a pénzintézetek; mindegyik hasítani szeretne ebből a tortából. A torta szerencséjükre mindeközben nő, így ha csak tartják a részesedésüket, és nem növelik, akkor is bővülnek bevételeik. A stagnáló részesedés azonban ma már kevés, a versenytársak egyre agresszívebb piaci jelenléte mindenkit arra ösztönöz, hogy nőjön.
Erre kétféle lehetőség adódik. Vagy beruháznak, és szívós, tartós, kitartó munkával egyszer csak beérik a gyümölcs, vagy piacot vesznek. Eladó bankok pedig nem tolonganak a piacon. A Postabank az utolsó privatizációs lehetőség. Más a helyzet a korábbi bankértékesítésekhez képest, hiszen kezdetben egy nem teljesen kialakult piacon árultak több pénzintézetet. Maga a magyar környezet is kevéssé volt ismert a befektetők előtt, azóta azonban akik megvetették a lábukat, pontosan tudják, milyen a
piac. Akik még nem jöttek ide, azok számára is van már lehetőség arra, hogy informálódjanak. A szabályozás megfelelő, így nem kell nagyobb bizonytalansági tényezőkkel számolni, mint Európa más országaiban.
Adva van tehát egy bővülő piac, amely a jövőben az elemzők optimista várakozásai szerint exponenciálisan fog nőni, és egy meglehetősen jó piaci részesedéssel rendelkező, eladó bank. Igaz, hogy az elmúlt években a piaci aktivitása visszaesett, ez azonban a politika viharának volt "köszönhető". A banknak sem igazi tulajdonosa, sem igazi vezetője nem volt, így koncepciótlanul vergődött az óriás pénzintézet.
A Postabank-lufi kipukkadása és a 152 milliárdos tőkeinjekció után elkezdődött a bank rendbetétele, de hirtelen ötlettől vezérelve egyszer csak zártkörű privatizáció során akarták értékesíteni. Az OTP szívesen megvette volna, de persze minél olcsóbban, így végül maradt a Magyar Posta-holding elképzelés. Bár az egész halva született ötlet volt, utólag úgy tűnik, hogy még mindig jobb volt a Postának adni, mint elkótyavetyélni. Az OTP 25 milliárdot (pletykák szerint akár 30 milliárdot ) adott volna érte, ma viszont számháború nélkül is bizton állítható, hogy ennél jóval többet kaphat érte az állam. A Postabank ugyanis most az utolsó lehetőség arra, ha valaki piacot akar venni. Akár növekedni szeretne, akár új piaci szereplőként lépne be. Egyéb módon ugyanis kétséges a siker. Sok pénzt kell ugyanis a piacba invesztálni, eredményeket pedig csak kismértékben lehet felmutatni.
A lapunkban is megjelent vevőjelöltek között az OTP Bank, az Erste Bank, a HypoVereinsbank, a Budapest Bank, a Raiffeisen Bank, a CIB Bank, és új belépőként az olasz Unicredito is szerepel. A lista azonban korántsem végleges, hiszen a kör ennél jóval nagyobb. A Magyar Külkereskedelmi Bank ugyan óvatosan fogalmazott az ügyben, az érdeklődők listájához azonban nyugodtan hozzá lehet csatolni.
A Postabank értékét meghatározni nagyon nehéz. Állítólag a múltból nem fognak kísérteni kétes kinnlevőségek, ezek kikerültek a portfólióból. Nagy értéket képvisel a piaci részesedése és a Magyar Postával egyre szorosabbá váló kapcsolat. A bank lakossági forrásainak mintegy 40 százaléka érkezik a postahivatalokon keresztül. A pénzintézet tovább erősítené ezt az értékesítést, sőt, a hitelezésben is felhasználná.
A bank új vezetése az értékteremtést tűzte ki célul. Az eladásig hátralévő idő (várhatóan jövő év végéig lezárulhat a privatizáció) ugyan szűkös, mégis számos lépést meg lehet tenni. Így az eddig halogatott döntéseket meghozzák, a szervezetet pedig egyszerűbbé és átláthatóbbá kívánják tenni. Fontos kérdés a költségek csökkentése, ugyanis néhány évvel ezelőtt, még a növekedés időszakában kialakult struktúra jelenleg csak veszteséget termel.
Úgy tűnik, a banknál végre van koncepció, vannak célok, és ha a piacból rövid időn belül nem is lehet újabb részesedést kihasítani, a szinten tartás és az erősödő piaci aktivitás növeli az értékét.
Lovas Kelendő lesz a Postabank
Egyre több bankról derül ki, hogy érdeklődik a Postabank privatizációja iránt. Nem csoda, hiszen az éleződő versenyben a pénzintézetek az elmúlt években rájöttek arra, hogy a lakossági üzletág igen gyümölcsöző, a lakossági hitelezés javítja a bankok jövedelmezőségét.
A bankok 1998-tól nyitottak a lakossági piac felé, ekkortól jelentősen bővítették a szolgáltatásokat, és marketingtevékenységüknek köszönhetően érezni lehetett jelenlétüket ebben a szegmensben is. A hitelállomány bővülése kezdetben a fogyasztási hiteleknél jelentkezett, tavaly azonban már a lakáshitelezés is megindult. A lakossági betétek pedig olcsó forrást biztosítanak a bankoknak.
A felismerés következtében hirtelen tolongani kezdtek a pénzintézetek; mindegyik hasítani szeretne ebből a tortából. A torta szerencséjükre mindeközben nő, így ha csak tartják a részesedésüket, és nem növelik, akkor is bővülnek bevételeik. A stagnáló részesedés azonban ma már kevés, a versenytársak egyre agresszívebb piaci jelenléte mindenkit arra ösztönöz, hogy nőjön.
Erre kétféle lehetőség adódik. Vagy beruháznak, és szívós, tartós, kitartó munkával egyszer csak beérik a gyümölcs, vagy piacot vesznek. Eladó bankok pedig nem tolonganak a piacon. A Postabank az utolsó privatizációs lehetőség. Más a helyzet a korábbi bankértékesítésekhez képest, hiszen kezdetben egy nem teljesen kialakult piacon árultak több pénzintézetet. Maga a magyar környezet is kevéssé volt ismert a befektetők előtt, azóta azonban akik megvetették a lábukat, pontosan tudják, milyen a piac. Akik még nem jöttek ide, azok számára is van már lehetőség arra, hogy informálódjanak. A szabályozás megfelelő, így nem kell nagyobb bizonytalansági tényezőkkel számolni, mint Európa más országaiban.
Adva van tehát egy bővülő piac, amely a jövőben az elemzők optimista várakozásai szerint exponenciálisan fog nőni, és egy meglehetősen jó piaci részesedéssel rendelkező, eladó bank. Igaz, hogy az elmúlt években a piaci aktivitása visszaesett, ez azonban a politika viharának volt "köszönhető". A banknak sem igazi tulajdonosa, sem igazi vezetője nem volt, így koncepciótlanul vergődött az óriás pénzintézet.
A Postabank-lufi kipukkadása és a 152 milliárdos tőkeinjekció után elkezdődött a bank rendbetétele, de hirtelen ötlettől vezérelve egyszer csak zártkörű privatizáció során akarták értékesíteni. Az OTP szívesen megvette volna, de persze minél olcsóbban, így végül maradt a Magyar Posta-holding elképzelés. Bár az egész halva született ötlet volt, utólag úgy tűnik, hogy még mindig jobb volt a Postának adni, mint elkótyavetyélni. Az OTP 25 milliárdot (pletykák szerint akár 30 milliárdot ) adott volna érte, ma viszont számháború nélkül is bizton állítható, hogy ennél jóval többet kaphat érte az állam. A Postabank ugyanis most az utolsó lehetőség arra, ha valaki piacot akar venni. Akár növekedni szeretne, akár új piaci szereplőként lépne be. Egyéb módon ugyanis kétséges a siker. Sok pénzt kell ugyanis a piacba invesztálni, eredményeket pedig csak kismértékben lehet felmutatni.
A lapunkban is megjelent vevőjelöltek között az OTP Bank, az Erste Bank, a HypoVereinsbank, a Budapest Bank, a Raiffeisen Bank, a CIB Bank, és új belépőként az olasz Unicredito is szerepel. A lista azonban korántsem végleges, hiszen a kör ennél nagyobb. A Magyar Külkereskedelmi Bank ugyan óvatosan fogalmazott az ügyben, az érdeklődők listájához azonban nyugodtan hozzá lehet csatolni.
A Postabank értékét meghatározni nagyon nehéz. Állítólag a múltból nem fognak kísérteni kétes kinnlevőségek, ezek kikerültek a portfólióból. Nagy értéket képvisel a piaci részesedése és a Magyar Postával egyre szorosabbá váló kapcsolat. A bank lakossági forrásainak mintegy 40 százaléka érkezik a postahivatalokon keresztül. A pénzintézet tovább erősítené ezt az értékesítést, sőt, a hitelezésben is felhasználná.
A bank új vezetése az értékteremtést tűzte ki célul. Az eladásig hátralévő idő (várhatóan jövő év végéig lezárulhat a privatizáció) ugyan szűkös, mégis számos lépést meg lehet tenni. Így az eddig halogatott döntéseket meghozzák, a szervezetet pedig egyszerűbbé és átláthatóbbá kívánják tenni. Fontos kérdés a költségek csökkentése, ugyanis néhány évvel ezelőtt, még a növekedés időszakában kialakult struktúra jelenleg csak veszteséget termel.
Úgy tűnik, a banknál végre van koncepció, vannak célok, és ha a piacból rövid időn belül nem is lehet újabb részesedést kihasítani, a szinten tartás és az erősödő piaci aktivitás növeli az értékét.
kiemelés
A Postabank ugyanis most az utolsó lehetőség arra, ha valaki piacot akar venni. Akár növekedni szeretne, akár új piaci szereplőként lépne be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.