Az adókedvezmények nyújtásával a politikusok egyrészt könnyebben láttathatják magukat felelősen gondolkodó szakembernek, akik a piaci folyamatokat és az állampolgári magatartást ("össztársadalmilag") a kedvező irányba terelve gyakorolják a gazdaságpolitikát. Másrészt a politikai döntéshozók feltehetően úgy vélik, sokkal könnyebben váltható szavazatokra az adókedvezmények széles körének felemlegetése, mint mondjuk egy esetleges egy százalékpontos adócsökkentés. Külön segíti az adókedvezmények burjánzását, hogy - a nemzetközi tapasztalatok szerint is - a középosztály szívesen szavaz meg olyan döntéseket, melyek saját társadalmi csoportjuknak kedveznek, nem ismerve fel, hogy annak finanszírozása is jellemzően rájuk marad.
A jelenlegi kormány döntéseit és terveit elnézve úgy tűnik, ezen a magatartáson most sem kíván változtatni a magyar gazdaságpolitika. Pedig alapos átgondolásra lenne szükség. Az átlagos keresőre jutó szja-terhelés tekintetében hazánk 30 OECD-tagország közül a negyedik helyen áll. Ez részben annak is köszönhető, hogy a magyar jövedelemadó ott fejti ki progresszivitását leginkább, ahol nem kellene: az alsó jövedelemkategóriákban. Ez már csak az adósávokból is következne, a kedvezményekkel együtt pedig egyenesen nyilvánvaló, hiszen ezeket főként a módosabbak tudják igénybe venni.
Általában is igaz: jelenlegi adórendszerünk annyi kivételtől, mentességtől, kedvezménytől terhelt, hogy annak hatása a jövedelemfolyamatokra szinte teljesen átláthatatlan. Ezek eltörlése és az adókulcsok csökkentése alaposan felborítaná ugyan a jövedelemelosztásban kialakult nemzetgazdasági "status quót", de a változás következtében etikusabb és feltehetően jóval hatékonyabb adóterhelési szerkezet alakulna ki. Eltűnne például az a potyautas-jelenség, amelynek keretében a különböző adófajták kedvezményezettjeinek befizetéseit a társadalom más tag-jainak kell állnia, miközben azok ösztönző jellege finoman szólva is vitatott. (Gondoljunk csak az életbiztosítások után járó adókedvezményekre, vagy a nyugdíjjárulékok támogatására, amely teljességgel abszurd. De a példák folytathatók a különböző kedvezményes hitellehetőségekkel, melyek magas adóteher mellett léteznek - jelenleg épp a fővárosi önkormányzat tervez egy újabb konstrukciót bevezetni. Sőt, bár egyéb kérdéseket is felvet, de ide sorolható az álvállalkozás intézményének tűrése, támogatása.)
A jelenlegi szocialista-liberális koalíció (azzal, hogy a nagy változtatások lehetősége fel sem merül benne) lehető legrosszabb kombinációját hozza gazdaságfilozófiájuk nemzetközi sajátosságainak. A baloldal jellemzően progresszivitásra törekszik és szívesen belenyúl a piaci folyamatokba, akár adópolitikai eszközökkel is, a liberális gazdaságszemlélet viszont inkább a minél semlegesebb, visszahúzódóbb állami magatartást tartja célravezetőnek. Kétségtelen, ennek egyik lehetséges kombinációja, ha a progreszszivitás nem érvényesül, a jövedelemviszonyokba pedig gátlástalanul belenyúl az állam, de ez egyáltalán nem kedvező mixtúra. Addig, amíg a gazdaság felzárkózási szakaszban van, sokkal könnyebb lenne ezeket a változtatásokat meglépni, hiszen a gazdasági növekedés enyhíthetné annak hatását, hogy az adózás ismét közteherviseléssé alakul át.
Nem csupán méltányossági okokból lenne szükséges az adórendszer átgondolása. Hatékonysági szempontból is szerencsés lenne, ha a versenyképesség nem lobbierőn, hanem egyéni gazdasági teljesítményeken alapulna. Ellenkező esetben ugyanis tovább erősödne az a tendencia, hogy az aktuális gazdasági problémák megoldását a kormánytól várják a gazdaság szereplői.
Az eddigi tapasztalatok újabb érvet adnak azok kezébe, akik úgy vélik, hogy a hazai gazdaságirányítás trendje mindenféle kormányváltástól függetlenül alakul. Úgy tűnik, a választási ciklusokban vergődő gazdaságpolitika csupán akkor hoz érdemi döntéseket, ha már nagyon muszáj, egyébként az aktuális helyzettel történő megalkuvás és a stop-go politika jellemzi azt. Esetünkben is szembeötlő az analógia: 1998-ban még meg lehetett hozni egy járulékcsökkentést, 2002-ben is lehetett a minimálbér adómentessé tételéről dönteni. A kettő közötti időszakban a jövedelemelvonási hányad stagnált-növekedett, a támogatások köre egyre szélesedett. Vajon így lesz ez a következő négy évben is?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.