A Hyundai Motors zsolnai beruházása miatt Szlovákiában kitört botrány. Immár a parlament kéri számon a kormányon, hogy pontosan mibe is került az országnak, hogy az elmúlt két évben számos multinacionális cég beruházását sikerült elhalászni a többi közép-európai ország elől. Az érintett, alighanem igencsak jól járó cégek viszont ragaszkodnak a hallgatáshoz. A folyamatos titkolózás csak felbőszítette a közvéleményt, így a kormány most már kénytelen az eddig mindenben kiszolgált befektetőkkel szembehelyezkedni. Csakhogy ezzel két tűz közé kerül.
A körülmények jóL illusztrálják a globalizáció hatalmát és a kis országok kormányainak kiszolgáltatottságát. A két partner tárgyalási helyzetéről jó képet ad, hogy tavaly a Hyundai Motors eszközeinek számviteli értéke és a csoport árbevétele egyaránt több mint fele volt a szlovák GDP-nek.
Alighanem igazuk lehet azoknak, akik úgy vélték: régiónk befektetésekért folytatott ígérgetési versenye könnyen túlzásokhoz vezethet. Ugyan igaz, hogy egy-egy beruházás eltérő értéket képviselhet különböző országoknak, de a pontos egyenleg csak utólag vonható meg. Ezért is érthető az érintettek óvatos kommunikációja.
Nem szerencsés viszont, ha a multik helyzetükkel még vissza is élnek. A Hyundai a KIA-gyár építésénél már azokról a földekről is elhordta a termőréteget, amelyek tulajdonosaival még meg sem egyezett. Nem csoda, ha az érintett települések egyikén valaki felgyújtotta a cég egyik reklámtábláját. Ugyanakkor hosszú távon az sem javítja az ország imázsát, hogy - ha lúd, legyen kövér alapon - a szlovák ellenzék a kisajátítás ellehetetlenítése érdekében kétszeres ár követelésére buzdítja a tulajdonosokat.
Úgy tűnik, a szlovák sikertörténet közelebbről nézve már nem is annyira csillogó, mint azt a hangzatos újságcikkek korábban sugallták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.