BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változó hangsúlyok a Pannon GSM-nél

A stabilizált pénzügyi helyzet fenntartására fokuszál a jövőben a Pannon GSM Rt. közelmúltban kinevezett vezérigazgatója, aki nem tart attól, hogy a számhordozhatóság miatt jelentősen átrendeződne Magyarországon a mobilpiac. Ove Fredheim cáfolja, hogy a norvég anyacég megválna a második legnagyobb magyar mobilszolgáltatótól.
2004.07.14., szerda 00:00

z Néhány hónappal ezelőtti bemutatkozásakor a legfontosabb feladatának a Pannon GSM Rt. piaci helyzetének stabilizálását, elsőként a piaci részesedés csökkenésének megállítását tartotta. A piaci részesedés azonban azóta is csökken...

Az ígéretem hosszabb távra vonatkozott, rövid távon a cég pénzügyi megszilárdítását tartom elsődlegesnek. Később a kettőnek megfelelő egyensúlyba kell kerülnie. A legfontosabb szegmensekben, az üzleti és a kiemelt lakossági piacon, valamint a fiatalok körében megnyugtató eredményeket könyvelhetünk el. Épp most vezetünk be nagyon kedvező tarifájú csomagokat, jelentős hangsúlyt fektetünk a kommunikációnkra is. Az elmúlt néhány évben sokat változott a piac, a szolgáltatók kommunikációs tevékenysége mind tartalmát, mind stílusát tekintve is jelentősen átalakult, mi is újragondoljuk, hova tegyük a hangsúlyokat ezen a területen.



z Hideg zuhanyként érhetik a Pannon GSM-et a számhordozás első tapasztalatai is, úgy hírlik, hogy a cég annak legnagyobb vesztese. Pedig, amikor még csak a gondolat szintjén merült fel a lépés szükségessége, úgy tűnt, hogy a Pannon már nagyon felkészült...

Az áthordozott számok legutóbbi statisztikája alapján nem a Pannon GSM a számhordozhatóság nagy vesztese, piaci részesedésünk alapján pedig továbbra is kétszer akkorák vagyunk, mint a harmadik szereplő. És bár a május óta eltelt időszakból komoly következtetéseket nem lehet levonni, az látszik, hogy az a néhány ezer előfizető, aki a számhordozhatóság lehetőségével élve szolgáltatót cserél országos szinten, nem okoz nagy átrendeződést a piacon.



z Ön szerint a későbbiekben várható nagyobb mértékű piaci változás a számhordozástól?

Nem, s ezt igazolhatják a fejlett nyugat-európai piacokon a magyarországinál korábban bevezetett számhordozás tapasztalatai is. Még ott is, ahol az ittenihez hasonlóan háromszereplős a mobilpiac, az intézkedés nyomán alig változott valami.



z Akkor valami nagyon nem világos a kívülálló számára. Hiszen amíg még nem volt rá törvény, maguk a szolgáltatók is nagyon erőltették a dolgot, mi több, úgy volt beállítva, hogy enélkül nem képzelhető el igazi versenyhelyzet, most meg úgy vélekednek, hogy a verseny szempontjából szinte nem oszt, nem szoroz....

Ráadásul rendkívül sokat - több mint egymilliárd forintot - kellett költeni a bevezetésére is. De nekünk elsősorban a fogyasztó érdekét kell néznünk, aki úgy gondolja, hogy a mobilszámot is megvásárolta magának, amikor először ügyfele lett valamelyik szolgáltatónak. A számot egyszerűen a tulajdonának tekinti, így elsősorban neki fontos a számhordozás.



z Ha már a költésnél tartunk, hamarosan itt a harmadik generációs (3G) hálózat kiépítésének az ideje, de a szolgáltatók költenek még néhány százmillió forintot a gyorsabb adatátvitelt jelentő köztes technológiára az EDGE-re is. Utóbbit nem érzi kidobott pénznek?

Egyáltalán nem. Két olyan technológiáról van szó, amelyek még évekig meglesznek párhuzamosan egymás mellett. Úgy gondolom, hogy a 3G hálózatra az ügyfeleknek országos szinten még jó ideig nem lesz szükségük, mivel jelentős része a telefont továbbra is beszélgetésre fogja használni. Viszont a gyorsabb adatátvitelt már a GSM hálózatokon is meg kell oldani. Ezt a célt szolgálhatja az EDGE, amely egyben hidat képezhet a harmadik generációs váltáshoz. Az EDGE-n is lehet sokféle fejlett szolgáltatást beindítani, elektronikus leveleket küldeni, még a zeneletöltéshez is elegendő ez a technológia. Az EDGE kereskedelmi indítására várhatóan a következő évben kerül sor.



z Hogyan alakítják át az új adatátviteli technológiák a mobilszolgáltatók bevételszerkezetét? Mennyivel több jöhet be az adatforgalomból, a Magyarországon jellemző mostani 10-12 százaléknál?

Vannak olyan becslések is, amelyek szerint Nyugat-Európában az adatforgalom aránya néhány év múlva elérheti a 40 százalékot. Szerintem azért ez erős túlzás, legfeljebb 20 százalékot érhet el, s ez igaz lehet a magyar piacra is.



z A hírközlési tárca augusztusban írja ki a pályázatot a 3G licencekre, de elvárja, hogy már a következő évben lássanak hozzá a kiépítéshez. Mi a véleménye az ütemezésről?

A pályázat szövege nem ismert, így csak a nyilvánosságra került előzetes elképzelések alapján véleményezhetem. Az ésszerű és elfogadható terv, ha a hálózatot három éven belül csak 15-20 százalékos lefedettségre kell kiépíteni. Annak semmi értelme, hogy megfelelő szolgáltatási ajánlat híján csak építsük a hálózatot, a technológia ugyanis nagyon gyorsan fejlődik, s folytonos további beruházást igényel, ami, ha nincs ügyfél, kidobott pénz. Volt is példa ilyenre Nyugat-Európában, aminek nem szabad megismétlődnie.



z A tervezet szerint jöhet egy negyedik szolgáltató is a magyar mobilpiacra...

Úgy gondolom, ezzel a minisztérium tesztelni akarja a piacot, van-e még hely újabb szereplők számára. Nem nagyon hiszem, hogy a 3G szolgáltatásból Magyarországon négy cég is meg tud élni.



z Hálózat nélkül viszont akár negyedik, ötödik, hatodik mobilszolgáltató is jöhet a piacra, hiszen ma már a törvény ezt lehetővé teszi...

Jöhetne, ha látna benne üzletet, de nem igazán látom, hol férne a képbe akár csak az első virtuális mobilszolgáltató.



z Nemzetközi tapasztalatai alapján, hogyan látja a magyar mobilpiacot, miben más, mint a többiek?

A legszembetűnőbb különbség a készülékfüggőség. Magyarországon jóformán csak a mobilszolgáltatók értékesítenek készülékeket. A magyar piac nemzetközi összehasonlításban ezzel szinte egyedülálló. Nagyon domináns a hangszolgáltatás, elenyésző az adatforgalomból származó bevétel. Az itteni előfizetőknek még mindig a harmada csak nagyon ritkán használja a telefonját. A legnagyobb forgalmú ügyfelek viszont legalább olyan intenzíven használják az MMS- és egyéb magasfokú szolgáltatásokat, mint a világ fejlettebb felén.



z A piac éretté válásával a hazai szolgáltatók ma már sokkal nagyobb figyelmet fordítanak a meglévő ügyfelek megtartására, mint az újak megszerzésére. Ennek egyik fontos eleme lehet a feltöltőkártyás ügyfelek átterelése az előfizetéses körbe. Javítható-e ön szerint lényegesen a jelenlegi 30-70 százalékos előfizetéses-kártyás arány?

Egy dolog, hogy mi mit szeretnénk, a másik, hogy mit akar az előfizető. Ha az utóbbi továbbra is szigorú ellenőrzés alatt akarja tartani a költségeit, akkor nem tehetünk semmit, marad ugyanolyan megbecsült kártyás ügyfelünk. Arra kell törekednünk, hogy olyan speciális szolgáltatásokat találjunk ki az előfizetéses csomagokban, ami odavonzza a kártyásokat is.



z Térjünk vissza a Pannon GSM Rt. helyzetére. Hosszú évekig a legjobban menedzselt cégek sorában tartották számon, nagyon alacsony volt a fluktuáció. Az utóbbi két-három évben viszont sokan hagyták el a céget az elismert vezetők közül is, helyüket a magyar piacot nem ismerő külföldiek vették át. Manapság kevésbé kedvező a cég megítélése a piacon...

Az idén tízéves a Pannon GSM Rt., az első kilenc évet töretlen és lendületes fejlődés jellemezte. Időközben azonban a piac éretté vált, ez más hozzáállást követel a vezetéstől ahhoz, hogy a pénzügyi háttér szilárd maradjon. Ennek áldozatául eshetnek olyan szakemberek, akik az előző fejlődési időszak feladataira voltak igazán alkalmasak. Ami a menedzserelvándorlást illeti, nem volt ez nagy létszámú, s a külföldiek sem szállták meg a céget. A tíztagú igazgatóságból jelenleg ketten vagyunk külföldiek. Azt azonban el kell fogadni, hogy a Pannon GSM Rt. ma már egy nemzetközi vállalatcsoport része. Számára nem az lehet első számú cél, hogy csak nagyon magyar legyen, figyelnie kell arra is, mi megy végbe csoportszinten.



z A pénzügyi igazgatójuk nemrégiben bejelentette, hogy augusztusra a cég minden hitelét törleszti. Miért van erre szükség, hiszen számviteli szakemberek szerint még pénzügyi előnye is származhat abból egy cégnek, hogy ha szolid mértékig eladósodik?

Ezzel a lépéssel elsősorban azt kívánjuk jelezni, hogy pénzügyileg mennyire stabilizálódott a cég. A Pannon GSM nagyon erős cash flow pozícióval rendelkezik, ám ha a közelgő beruházások miatt mégis több forrásra lesz szüksége, azt a jövőben anyavállalati kölcsönökkel oldja meg.



z Makacsul tartják azonban magukat a piacon a hírek, hogy a Telenor meg akar válni a Pannon GSM-től. Van, aki a Vodafone-t, van, aki az Orange-t emlegeti lehetséges vevőként. Mi igaz a hírekből?

A vezetékesként ismert Telenor a nemzetközi piacra lépése óta, csak mobilcégeket vesz. A Pannon GSM Rt. ideális példa számunkra, hiszen 100 százalékban a Telenoré, a helyi piac meghatározó szereplője, pénzügyileg is stabil. A Telenor továbbra is a terjeszkedés fázisában van, inkább venne mint eladna cégeket.



z És ha valaki nagyon jó árat ajánlana?

Ezt az anyacég csak akkor venné számításba, ha szüksége lenne készpénzre. E téren viszont annyira jól áll, hogy inkább a saját részvényeit vásárolja vissza, ezzel is jelezve, hogy nagyon bízik a saját jövőjében.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.